• Äldre 14 Oct 11:11
    13409 visningar
    55 svar
    55
    13409

    Låta nioåring plugga högstadiematte

    Hej,

    Min son går i trean. Han har alltid haft lätt för matte och kan lösa ekvationer, förstår upphöjt till, roten ur osv. Programmerar på en rätt avancerad nivå för sin ålder. Matten i skolan är mycket innantillärning som man ju också måste kunna men han tycker det är jättetråkigt. Vi har pratat med hans lärare flera gånger om att ge honom lite utmaningar men inställningen från henne nu är att han behöver träna multiplikationstabellen.

    Jag funderar på att köpa nån mattebok för högstadiet som vi kan jobba med hemma för att hålla intresset uppe. Men risken finns ju att skolmatten blir ännu tristare för honom. Har någon erfarenheter av liknande?

  • Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte
  • Äldre 14 Oct 11:15
    #1

    Låter som en bra idé!...har inte provat själv, men själv dog jag liksom lite inombords av grundskolans utantillärning...

    Sen behöver man nog presentera den på ett bra och kul sätt!

  • Äldre 14 Oct 11:18
    #2

    Men kan han multiplikationstabellen då? Är väl inget fel att ge honom mer avancerade saker att bita i, men han måste ju fortfarande göra det "tråkiga" arbetet i sin egen årskurs. Allt ÄR inte kul i skolan, men jobbet ska göras ändå :)

  • Äldre 14 Oct 11:27
    #3

    Det låter som en bra idé, så länge han också lär sig viktiga grunder som multiplikationstabellen med. Jag fick extra böcker att räkna i och höll intresset uppe.

  • Äldre 14 Oct 12:34
    #4
    +1

    Ja, det här skulle ju vara ett komplement, inte en ersättning. Jag tänker att de kan ge honom möjlighet att träna mer abstrakt matte, problemlösning etc utöver nötandet i skolan.

    Själv har jag forskat på KTH och därmed läst mer matte än de flesta men är värdelös på huvudräkning och kan inte alla multiplikationstabeller som ett rinnande vatten så jag ser det som olika egenskaper.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 14 Oct 12:36
    #5

    Är ditt barn särbegåvat? Be läraren läsa på om det så kanske ni kan jobba fram något bra. 

  • Äldre 14 Oct 12:41
    #6

    Håller med de flesta, utmana honom på olika sätt, men träna tråkig utantillärning är inte fel det heller. 

    Jag är lärare på gymnasiet, och för de elever som inte lärt sig mulitplikationstabellen är division rena gissningsleken. Vad är 56/7? 3? 18? Man har heller ingen aning om svaret är det, eftersom alla svar känns lika rätt.

    Huvudräkning ingår på nationella provet, som är en del i betygssättning.

    Men ja, utmana honom, så att han inte tappar intresset för matte! 

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 14 Oct 12:49
    #7

    Om han tycker det är kul är det väl inte fel. Jag skulle välja en skola som fungerar för särbegåvade,tex en Montessori eller Kunskapsskola där man jobbar mer i egen takt .

  • Äldre 14 Oct 18:21
    #8

    Hur är hans huvudräkning? Kan han visa läraren att han behärskar den, kanske hon/han blir mer villig att ge mer avancerade uppgifter. Min sons klass använder denna som jag tycker är toppen: xtramath.org

  • Äldre 14 Oct 18:51
    #9

    Jag har läst ganska mycket matte (med goda betyg!) men är, som du ts, inte särskilt bra på huvudräkning. Dock har detta aldrig hindrat mig i vare sig jobb eller vardag.

    Det viktigaste är att veta VARFÖR jag ska räkna 9*9, och inte att automatiskt kunna plocka fram svaret 81 i huvudet. Visst kan det vara smidigt, men där slutar liksom användbarheten.

    Tänker med rysningar tillbaka på de åtskilliga själsdödande timmarna framför oändliga rader med mattetal. Nu är det sonen som har dem och som tycker att det är lika mördande tråkigt som jag gjorde. Det värsta är att han är duktig på matte, men avskyr detta meningslösa tragglande. Därför avskyr han nu matte!! Känner maktlösheten mot skolan som envisas med att det är VIKTIGT. 

    Nu för tiden har alla en telefon med kalkylator i fickan. Samhället utvecklas, men tyvärr inte alltid skolan med den.  

  • Äldre 14 Oct 19:33
    #10
    Tow2Mater skrev 2017-10-14 18:21:14 följande:

    Hur är hans huvudräkning? Kan han visa läraren att han behärskar den, kanske hon/han blir mer villig att ge mer avancerade uppgifter. Min sons klass använder denna som jag tycker är toppen: xtramath.org


    Han är bra på huvudräkning, när vi har dötid i bussen eller bilen mm brukar vi köra mattegåtor i stil med 811-16+128. Det ska vara tre tal med och inte bara plus är "regeln". Fast jag försöker smyga i "problem" emellanåt som att det är 6 mil till Uppsala och nu kör vi 100 km/h osv.

    Men grejen är att i skolan måste de ju alltid ställa upp talen och visa hur de räknat så det hjälper honom föga. Hans lärare är bara insnöad på vad som kommer på nationella proven. Vad hände med att lära för livet liksom...?
Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte