• Anonym (Kaffedraken)

    När gå till affärer/caféer?

    Hej!

    Vi har en tre veckors bebis som enligt barnmorskan inte bör lämna huset för annat än kortare promenader utomhus under första tre månaderna. Egentligen under första sex månaderna men i vårt fall inte före vaccineringen. Här ni fått samma råd? Hur har ni gjort? Tack!

  • Svar på tråden När gå till affärer/caféer?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har tagit promenader , affärer . Mm. Det enda jag tillåter inte att nån går nära henne pga massa virus som pågår men klart ni ska inte vara instängda. Jag har tre barn och med alla tre har jag gjort likadant, vi ska till Frankrike på tisdag och hon är tre månader gammal!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hade en prematur bebis som fick rådet att undvika alla sorters allmänna transporter, buss, tåg etc och stora affärer men det gick bra med tex lokala icat.

    Hur kommer det sig att er bebis ska undvika? Pga prematuritet eller tex något immunfel?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Livet stannade inte upp bara för att vi fick barn utan vi var som vanligt..


    Var till och med i Turkiet när minsta var 3 månader..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men lever din barnmorska i en bubbla? Folk måste ju kunna leva när de får barn. Ensamstående måste handla mat, gå till doktorn osv. Och många mår urdåligt om man inte träffar folk.

    Sunt förnuft., mycket handtvätt, undvik sjuka och förkylda osv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla svar! Känner mig smått förvirrad för jag vill inte utsätta honom för onödiga risker. Han föddes ca 3 veckor tidigare och vägde 2500 g men är frisk o har ökat i vikt. BM så också att han inte ska träffa förskolebarn före vaccineringen. Det är enligt henne extra mkt risker den här tiden på året. Vi tar promenader runt huset men vi har inte vågat oss till affärer och jag har sagt till kompisar att vi inte kan ta fika på stan....

    Dessutom vill en familj med två små barn komma och hälsa på och med tanke på vad BM så vågar inte jag det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fick barn i februari, då fick vi rådet att ej vistas på platser med mycket folk pga RS viruset. I april minskade risken för rs drastiskt och då började vi röra oss på stan osv. Läkaren på BVC sa dock att man skulle fortsätta vara lite försiktig eftersom det är jobbigt med barn som är sjuka.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har 7 barn. Visst man behöver inte tvinga till sig bakterier men mina andra barn har ju gått på förskola, skola och varit hos kompisar. Dock fått lära sig att tvätta händerna när dom kommer hem. I affärer och kafeer så är det ju ingen som behöver vara och röra barnet i vagnen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi fick barn i november. Öppna förskolan och stora folksamlingar var det enda vi inte skulle gå på enligt bvc. Affärer och caféer har vi gått på sen han var jätteliten. Vårdcentralen var också förbjuden för alla under 6 månader p.g.a kikhosta.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Första tiden var jag inte särskilt pigg på att vare sig fika ute eller gå i affärer. På sin höjd kunde det bli en kort promenad till Ica men eftersom min pojke vägrade ligga i vagnen (förutom när han sov) var det mest bara stressigt så jag skickade oftast maken att handla istället.

    Öppna förskolan har vi bara besökt 2ggr och min son är snart 5 månader . Det känns som en enda stor smittohärd, då träffar jag hellre vänner på hemmaplan under lugnare former.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker det är onödigt att ta med pyttesmå bebisar på affärer och cafe om man inte måste. Speciellt under vintersäsongen. Så är man ensamstående eller så självklart lär man handla. Men man kan ju välja tider då inte det är massor av folk ute. Annars har jag tyckt det är smartast att en vuxen handlar och den andra är hemma med bebis i början. Att ta med en nyfödd på ett fullsatt cafe eller lekland skulle jag heller inte göra. Man kan väl bjuda hem vänner och bekanta istället eller gå en promenad tillsammans?

Svar på tråden När gå till affärer/caféer?