• idkwhattocallmyself

    Magproblem i snart 2 månader, Hjälp

    Jag har nu haft magproblem i snart två månaders tid. Jag har varit dålig i magen. Inte så mycket diarré utan mer lös i magen hela tiden. Sedan mår jag illa varje dag. Jag mår illa när jag inte ätit och när jag ätit och därimellan. Jag har svårt att känna ifall jag är mätt eller hungrig då jag mår illa av båda i vanliga fall. Illamåendet blir värre av stark mat och vissa kvällar har jag suttit vid en hink då de känts som att jag ska kräkas. jag inte kräkts en enda gång under månaden dock. Sedan har jag ibland, inte hela tiden, ont i tarmdelen av magen, och i magsäcksdelen och upp i bröstkorgen ibland efter att jag ätit. Sedan har jag halsbränna men jag skulle inte säga att jag har sura uppstötningar men jag mår illa hela tiden.

    jag dricker extremt mycket vatten för att hålla illamåendet i schack, Sedan brukar banan och digestivekex lindra lite.

    jag har mått så dåligt så länge nu, jag har suttit i samtal med vårdcentralen men jag har inte en tid förren i november om 3 veckor. Sedan har jag suttit i samtal med 1177 som inte kunde säga så mycket. Jag har testat att ta bort laktos över en helg efter att vårdcentralen sa de över telefon. Sedan har druckit Proviva innan varje måltid vilket funkat mikroskopiskt. Sedan var jag på cityakuten och dom kunde inte heller säga så mycket för de kunde inte göra ngr prover då utan de så är mig att äta stomacid vilket är medicin mot magkatarr vilket jag äter nu två gånger om dagen men jag tror inte att de hjälper så värst mycket.

    Men de känns nu ohållbart att alltid gå runt och må såhär när de är tre veckor kvar så jag vänder mig nu till er och Internet!

  • Svar på tråden Magproblem i snart 2 månader, Hjälp
  • idkwhattocallmyself

    Har ätit ppiller i snart ett år och var hos gynekologen förra veckan och hon gjorde ultraljud på äggstockar och livmodern då jag har mycket problem med mensvärk och hon sa inget. Så gravid är jag nog inte

  • C78

    Kan ju vara magkatarr. Har du provat någon medicin mot det? Om inte tycker jag du ska testa de receptfria på Apoteket medan du väntar på läkartid. Skippa stark, stekt eller syrlig mat/frukt/godis och skippa cigg (lr dra iaf ner på ciggen om du röker). Ät så milt och kokt som möjligt en tid fram och har du mycket på schemat så försök stressa ner. Blir värre av stress. I vissa fall kan stress vara den utlösande faktorn. Sen kanske det inte är det jag tror men testa detta för det kan omöjligt bli sämre.Krya på dig !! :)

  • idkwhattocallmyself
    C78 skrev 2017-10-14 21:00:25 följande:

    Kan ju vara magkatarr. Har du provat någon medicin mot det? Om inte tycker jag du ska testa de receptfria på Apoteket medan du väntar på läkartid. Skippa stark, stekt eller syrlig mat/frukt/godis och skippa cigg (lr dra iaf ner på ciggen om du röker). Ät så milt och kokt som möjligt en tid fram och har du mycket på schemat så försök stressa ner. Blir värre av stress. I vissa fall kan stress vara den utlösande faktorn. Sen kanske det inte är det jag tror men testa detta för det kan omöjligt bli sämre.Krya på dig !! :)


    Ja jag har ju testat stomacid under en och en halv vecka nu men de verkar inte funka så mycket. Sedan är de svårt och stressa ner då jag går 1an på gymnasiet och har mycket plugg och uppspel då jag går sång linje, men jag försöker plugga i förväg så jag inte ska bli stressad. Och de är också svårt med att äta kokt mat i skolan då jag inte kan bestämma vad jag äter där men jag försöker äta bättre hemma
  • idkwhattocallmyself
    Tow2Mater skrev 2017-10-14 21:02:38 följande:

    undvik kolsyrat vatten ifall du inte tankt pa det...


    Nä kolsyrat dricker jag inget, har dock hört att de är skönt ifall en har magkatarr att få rapa ut allt. Men jag har inte testat det än
  • C78
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-14 21:05:24 följande:
    Ja jag har ju testat stomacid under en och en halv vecka nu men de verkar inte funka så mycket. Sedan är de svårt och stressa ner då jag går 1an på gymnasiet och har mycket plugg och uppspel då jag går sång linje, men jag försöker plugga i förväg så jag inte ska bli stressad. Och de är också svårt med att äta kokt mat i skolan då jag inte kan bestämma vad jag äter där men jag försöker äta bättre hemma
    Ring vc och fråga dem om de kan skriva ut Losec eller kolla om de kan klämma in dig på akuttid.Tror medicinen har ett annat namn nu men det finns en liknande. Och 1 vecka räcker inte. Under ett tag tog jag 2 om dagen för att sedan trappa ut när jag vart bättre. Tog flera veckor. Förstår det är svårt med kokt mat och allt sånt i skolan. Ta med nån mild frukt (banan) eller köp nån liten macka. Ät lite mat flera ggr/dag ist för t.ex 2-3 större portioner. Och håll dig till vatten och ingen juice och sådant. Jag tror att bara du kommer till vc så blir du snabbt ok igen. Mig gick de ner med kamera i halsen på men det visade inget även om jag spytt som en kalv i månader. Kom fram till att det var stress över ett projekt jag skulle ha färdigt. Dagen efter projektet var klart vart jag genast bättre och sedan dess har jag inte haft något utbrott. Det var nästan 4 år sedan nu. Så försök att inte oroa dig för mycket innan du träffat läkaren. Håller tummar att du snart blir bra :)
  • idkwhattocallmyself
    C78 skrev 2017-10-14 21:46:41 följande:

    Ring vc och fråga dem om de kan skriva ut Losec eller kolla om de kan klämma in dig på akuttid.Tror medicinen har ett annat namn nu men det finns en liknande. Och 1 vecka räcker inte. Under ett tag tog jag 2 om dagen för att sedan trappa ut när jag vart bättre. Tog flera veckor. Förstår det är svårt med kokt mat och allt sånt i skolan. Ta med nån mild frukt (banan) eller köp nån liten macka. Ät lite mat flera ggr/dag ist för t.ex 2-3 större portioner. Och håll dig till vatten och ingen juice och sådant. Jag tror att bara du kommer till vc så blir du snabbt ok igen. Mig gick de ner med kamera i halsen på men det visade inget även om jag spytt som en kalv i månader. Kom fram till att det var stress över ett projekt jag skulle ha färdigt. Dagen efter projektet var klart vart jag genast bättre och sedan dess har jag inte haft något utbrott. Det var nästan 4 år sedan nu. Så försök att inte oroa dig för mycket innan du träffat läkaren. Håller tummar att du snart blir bra :)


    Tack för tipsen! har försökt med att få en akuttid men de behövdes tydligen 30 min med en läkare för magbesvär så de fanns ingen tid tidigare. Men är de normalt att må såhär under en så lång tid?
  • C78
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-14 21:54:57 följande:
    Tack för tipsen! har försökt med att få en akuttid men de behövdes tydligen 30 min med en läkare för magbesvär så de fanns ingen tid tidigare. Men är de normalt att må såhär under en så lång tid?
    Ja. Är förmodligen så att magsyran läcker lite.Då behövs den medicin jag berättade om.Och sen när man är bättre så trappar man ut den. Mitt värsta rekord höll några månader och det var den gången de gick ner med kamera. De hittade inget magsår så det hade inte gjort nån skada. För mig var det stress. Det är fruktansvärt när det slår till sådär men det går att få rätt på ganska snabbt när man väl börjat behandla det :)
  • idkwhattocallmyself
    C78 skrev 2017-10-14 22:21:58 följande:

    Ja. Är förmodligen så att magsyran läcker lite.Då behövs den medicin jag berättade om.Och sen när man är bättre så trappar man ut den. Mitt värsta rekord höll några månader och det var den gången de gick ner med kamera. De hittade inget magsår så det hade inte gjort nån skada. För mig var det stress. Det är fruktansvärt när det slår till sådär men det går att få rätt på ganska snabbt när man väl börjat behandla det :)


    Aah ok! Men är man dålig i magen när man har magkatarr?
  • C78
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-14 23:22:32 följande:
    Aah ok! Men är man dålig i magen när man har magkatarr?
    Hmm..nu när du säger det så har jag aldrig varit kass i magen på det vis du är. Spydde mängder dock och gick ner i vikt. Ring och hör med sjukvårdsupplysningen. Det är ju möjligt det är nån allergi. Har du skippat all laktos eller har du endast tagit bort mjölken? Jag tål inte att dricka mjölk och yoghurt. Ost brukar gå bra MEN i vissa perioder funkar inte det heller. Testa ta bort ALL laktos om du inte redan gjort och se om det blir skillnad. Är det laktosen kommer du märka det ganska snart.Använd nån växtbaserad grädde/mjök/créme fraich ist som soja eller havre. Och sen när du är hos läkare så se till att de tar alla provet. Laktos, gluten mm.
  • C78
    C78 skrev 2017-10-14 23:36:41 följande:
    Hmm..nu när du säger det så har jag aldrig varit kass i magen på det vis du är. Spydde mängder dock och gick ner i vikt. Ring och hör med sjukvårdsupplysningen. Det är ju möjligt det är nån allergi. Har du skippat all laktos eller har du endast tagit bort mjölken? Jag tål inte att dricka mjölk och yoghurt. Ost brukar gå bra MEN i vissa perioder funkar inte det heller. Testa ta bort ALL laktos om du inte redan gjort och se om det blir skillnad. Är det laktosen kommer du märka det ganska snart.Använd nån växtbaserad grädde/mjök/créme fraich ist som soja eller havre. Och sen när du är hos läkare så se till att de tar alla provet. Laktos, gluten mm.
    Ser du testat ta bort laktosen men ta bort den minst 1 vecka. En helg räcker inte. Och tänk då även på att ost och liknande också innehåller laktos.
  • 1234568

    Svårt att säga vad det är som är felet, men du behöver undersökas med gastroskopi.

    Kan vara allt från magkatarr till magsår. Testa omeprazol från apoteket. Ta en morgon och en kväll (20mg bör vara receptfri). På det viset har läkaren mer att gå på när du kommer dig dit (omeprazol behandlar såväl magkatarr som magsår ich refluxproblem). Jag tror du får hjälp av detta.

    Sedan ska du hålla koll på att det inte dyker upp blod i avföringen, samma om du spyr. Om det gör det, då ska du åka in akut.

    Även om du får andra bekymmer som svaghet,yrsel så ska du åka in akut.

    Men testa omeprazol.

  • idkwhattocallmyself
    C78 skrev 2017-10-14 23:40:19 följande:

    Ser du testat ta bort laktosen men ta bort den minst 1 vecka. En helg räcker inte. Och tänk då även på att ost och liknande också innehåller laktos.


    Jag får testa de helt enkelt, skulle kunna va de för jag drack ett glas mjölk igår mitt på dagen (vilket jag aldrig brukar göra) och jag mådde väldigt kasst på kvällen
  • idkwhattocallmyself
    1234568 skrev 2017-10-15 09:23:44 följande:

    Svårt att säga vad det är som är felet, men du behöver undersökas med gastroskopi.

    Kan vara allt från magkatarr till magsår. Testa omeprazol från apoteket. Ta en morgon och en kväll (20mg bör vara receptfri). På det viset har läkaren mer att gå på när du kommer dig dit (omeprazol behandlar såväl magkatarr som magsår ich refluxproblem). Jag tror du får hjälp av detta.

    Sedan ska du hålla koll på att det inte dyker upp blod i avföringen, samma om du spyr. Om det gör det, då ska du åka in akut.

    Även om du får andra bekymmer som svaghet,yrsel så ska du åka in akut.

    Men testa omeprazol.


    Jag har ju testat att äta magkatarrs medicin redan, borde jag inte känt ngn skillnad på den ifall omeprazol skulle kunna funka ?
  • C78
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-15 11:01:33 följande:
    Jag har ju testat att äta magkatarrs medicin redan, borde jag inte känt ngn skillnad på den ifall omeprazol skulle kunna funka ?
    Nej jag har ätit mediciner som inte hjälpt någonting/gjort det värre. Och du måste äta medicinen längre än vad du tidigare gjort. Denna medicin som hon/han här ovanför nämner är den jag menade (och den enda jag varit med om som hjälper) men det räcker inte med några dagar lr någon vecka. Ät den tills läkartiden du har och fortsätt sedan om inte Dr säger annat.
  • C78
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-15 10:58:51 följande:
    Jag får testa de helt enkelt, skulle kunna va de för jag drack ett glas mjölk igår mitt på dagen (vilket jag aldrig brukar göra) och jag mådde väldigt kasst på kvällen
    Ta bort ALL laktos ett tag och se om det blir bättre. Det funkar inte med ett glas mjölk. Hade jag druckit det glaset med mjölk nu så hade jag inom kort tid legat böjd med knivsmärtor i magen och allt hade kommit upp igen. Låter som det kan vara laktos om du vart sämre efter mjölken. Skulle det visa sig vara det finns tabletter på Apoteket man kan strö över maten om man nån gång vill kunna äta t.ex födelsedagstårta med grädde och annat. Brukade jag använda när min son var liten och skulle på barnkalas mm för han var väldigt känslig. Så det finns lite lösningar :)
  • 1234568
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-15 11:01:33 följande:

    Jag har ju testat att äta magkatarrs medicin redan, borde jag inte känt ngn skillnad på den ifall omeprazol skulle kunna funka ?


    Kan vara olika. Igentligen behöver du styrkan 40 mg, men det är på recept. 20mg kan vara till hjälp (oavsett vilken sort) om det är någon form av lindrigare magkatarr. Men är det ordentligt irriterat, eller sår, då behövs nog 40mg. För många räcker inte 20mg för att må bra.

    Läkaren kommer säkert skriva 40 mg till dig under några veckor.

    Jag skulle säga testa omeprazol, och du kan testa ta 40mg,antingen som engångsdos på morgonen, eller delat på 20mg morgon och 20mg kväll.Sedan finns ezomepratzol som då är på recept, dom läkaren säkert kommer be dig testa.
  • 1234568
    C78 skrev 2017-10-15 11:13:07 följande:

    Nej jag har ätit mediciner som inte hjälpt någonting/gjort det värre. Och du måste äta medicinen längre än vad du tidigare gjort. Denna medicin som hon/han här ovanför nämner är den jag menade (och den enda jag varit med om som hjälper) men det räcker inte med några dagar lr någon vecka. Ät den tills läkartiden du har och fortsätt sedan om inte Dr säger annat.


    Håller med. Omeprazol är den bästa. Eller den hör till gruppen protonpumpshämmare, och det är den kategorin av medicin man behöver vid svårare magkatarr, eller eventuellt magsår. Och det behövs ganska stora doser och under längre tid. Som regel är det 2 veckor för magkatarr. Och 8 veckor för sår. Men några veckor får du ge det.

    Om läkaren glömmer, så påminn om att du behöver testa för heliko bakterie ich ev hb. Heliko är en sådan där bakterie som många har, och vissa kan få stora bekymmer av den. Som jag...hemska symptom som blev till magsår och anemi. Allt försvann efter att man avlägsnade heliko med antibiotika.
Svar på tråden Magproblem i snart 2 månader, Hjälp