• Jeahla

    Ragdoll färger

    Jag älskar rasen, men jag är så dålig på färgerna. Tycker det är så svårt att fatta. Kan någon förklara på ett bra sätt? Hur kan man räkna ut vilka färger som kattungarna får? Är det bara föräldrarnas färger man går efter?

  • Svar på tråden Ragdoll färger
  • Birmafröken

    Den förenklade versionen är att det bara finns två genetiska grundfärger hos katter och dessa är svart resp. röd.

    Färgen sitter på X-kromosomen och eftersom honor är XX kan de därför vara både röda och svarta (dvs sköldpaddsfärgade). Hanar är XY och har därför bara en grundfärg som de får av sin mamma (x från mamma, y från pappa). Honor får en x-kromosom (och färg) från sin mamma och en x-kromosom (och färg) från sin pappa.

    Förutom grundfärgen tillkommer recessiva anlag som är dolda om de bara ärvs från den ena föräldern. Dilution och choklad är exempel på sådana anlag och måste alltså ärvas från båda föräldrarna för att synas hos avkomman. Dilution bleker svart till blå, röd till creme samt choklad till lila.

    Sedan tillkommer eventuellt mönster (enbart tabby om det handlar om ragdoll) samt vitfläcksgraden.

    För ragdoll finns det 3 olika vitfläcksgrader. Colorpoint (inget vitt alls), Mitted (vit haka och vita tassar) och Bicolor (inverterat V i ansiktet, helvita ben och tassar och eventuella vitfläckar på ryggen.

  • Jeahla
    Jemp skrev 2017-10-16 13:23:51 följande:

    Rasklubbens hemsida har bra info också.


    Har varit inne och kikat, tror jag börjar få grepp om det nu :)
  • fredsduvan

    vilken färg är mest populär och attraktiv? älskar ociså ragdoll och är allmänt nyfiken på vad de flesta gillar och som räknas som mest typiskt ragdoll färger


    ALL KÄRLEK
Svar på tråden Ragdoll färger