• Pripps Vichy

    Tror ni alltid att wikipedia är en sann källa?

    Idag hänvisar ju många till wikipedia när de ska underbygga något med fakta. Men är wikipedia så pålitlig egentligen? Det är ju "vanligt folk" som skriver informationen, lägger till och drar ifrån m.m. och vem säger att det de skriver inte kan vara vinklat efter den egna (skribentens) uppfattningar?

    Mycket som står på wikipedia har man aldrig hört eller läst om i historieböcker o.dyl.

    Vad tror/ anser ni?

  • Svar på tråden Tror ni alltid att wikipedia är en sann källa?
  • Carambolan

    Det beror på. Många delar av wikipedia är betydligt mer aktuella och utsatta för hårdare "peer review" än något annat uppslagsverk i världen. Större delen av wikipedia är det däremot självklart inte.

    I vardagliga konversationer upplever jag att wikipedia för det mesta är en tillräckligt trovärdig källa, men vanligtvis inte i jobbet eller på högskolan.

  • EmberEyes

    Jag ser inte wiki som en tillförlitlig källa, dock kan jag använda mig av wiki som en utgångspunkt, dra nytta av dess källor mm. Ofta så är "halva jobbet gjort" mha wiki.

  • Carambolan

    Med vardagliga konversationer menar jag alltså om jag sitter och snackar med folk och frågor dyker upp i stil med "hur gammal blir en schäfer egentligen?" eller "när kommer nästa säsong av House of Cards?" eller "vilket år släpptes första Maiden-skivan nu igen?".

  • EmberEyes
    Carambolan skrev 2017-10-15 11:42:01 följande:

    Med vardagliga konversationer menar jag alltså om jag sitter och snackar med folk och frågor dyker upp i stil med "hur gammal blir en schäfer egentligen?" eller "när kommer nästa säsong av House of Cards?" eller "vilket år släpptes första Maiden-skivan nu igen?".


    Ja, precis. Men inte som källa i en vetenskaplig uppsats.
  • Jemp
    Carambolan skrev 2017-10-15 11:39:19 följande:

    Det beror på. Många delar av wikipedia är betydligt mer aktuella och utsatta för hårdare "peer review" än något annat uppslagsverk i världen. Större delen av wikipedia är det däremot självklart inte.

    I vardagliga konversationer upplever jag att wikipedia för det mesta är en tillräckligt trovärdig källa, men vanligtvis inte i jobbet eller på högskolan.


    Precis så. Inget jag litar på i sånt som spelar stor roll, men för att snabbt ta reda på nåt så. Med samma källkritik som tex i en tidningsartikel.
  • Elderberry

    Man bör aldrig använda wikipedia som källa om man skriver en uppsats eller liknande, men för vardagliga saker, som Carambolan nämner, fungerar wikipedia bra.

    För 10 år sedan var wikipedia fyllt av strunt, numera så är det en ganska bra informationskälla

  • äldreochklokare
    Pripps Vichy skrev 2017-10-15 11:32:52 följande:

    Idag hänvisar ju många till wikipedia när de ska underbygga något med fakta. Men är wikipedia så pålitlig egentligen? Det är ju "vanligt folk" som skriver informationen, lägger till och drar ifrån m.m. och vem säger att det de skriver inte kan vara vinklat efter den egna (skribentens) uppfattningar?

    Mycket som står på wikipedia har man aldrig hört eller läst om i historieböcker o.dyl.

    Vad tror/ anser ni?


    Man får givetvis dubbelkolla. Längst ner på varje wiki-sida ska det ju stå var faktan kommer ifrån så man får leta vidare där. 
    Det kan vara ett bra sätt att snart komma in på ämnet att titta på wikipedia men sen får man som sagt kontrollera. Det ska man förvisso göra med andra källor också. 

    Vad menar du med "mycket som står på wikipedia har man aldrig hört om i historieböcker o dyl"

    Det kan väl snarare vara så att du inte läst om precis allt som finns? En historiebok kan inte täcka in varenda liten detalj. 
  • themia

    Jag vill påstå att Wikipedia är betydligt bättre än sitt rykte. Det är knappast möjligt att skriva en artikel där som inte genast kollas upp av 100 kritiska ögon.
    Jag använder WP ofta tillsammans med andra källor och har hittills aldrig funnit några allvarliga faktafel.
    Men som vanligt ska man aldrig lita på en enda källa.

  • Remmens
    themia skrev 2017-10-26 22:40:58 följande:

    Jag vill påstå att Wikipedia är betydligt bättre än sitt rykte. Det är knappast möjligt att skriva en artikel där som inte genast kollas upp av 100 kritiska ögon.

    Jag använder WP ofta tillsammans med andra källor och har hittills aldrig funnit några allvarliga faktafel.

    Men som vanligt ska man aldrig lita på en enda källa.


    Ja, wiki är bra. Däremot måste man allt i åtanke att det på wiki kan vara fel.
Svar på tråden Tror ni alltid att wikipedia är en sann källa?