• anniiee12

    Hur ska jag aktivera ett barn som ständigt är ledsen!?

    Har en dotter 14 veckor som troligtvis har kolik.. Har provat diverse såsom mjölkfritt men det hjälpte inte direkt..tvärtom så vägrade hon äta den mjölkfria ersättningen och började gå ned i vikt. När hon är vaken är hon i princip alltid ledsen..men jag tror inte det är bara magont utan hon verkar helt enkelt vara en gnällig bebis. Vissa dagar är hon glad nån timme så man kan öva nacken med henne, ligga i babygym etc. Men för det mesta sover hon eller bara skriker..

    Är så rädd att hon ska hamna sent i utveckligen för vi kan ju inte göra så mycket annat än att försöka trösta henne. Ni som haft likadana barn, hur har det fått för er?

  • Svar på tråden Hur ska jag aktivera ett barn som ständigt är ledsen!?
  • Carambolan

    Ett så litet barn behöver inte aktiveras, det räcker långt att de får hänga med. Sätt barnet i sjal och gör saker du vill göra.

  • anniiee12
    Carambolan skrev 2017-10-15 15:31:36 följande:

    Ett så litet barn behöver inte aktiveras, det räcker långt att de får hänga med. Sätt barnet i sjal och gör saker du vill göra.


    Tyvärr så hatar hon sjalen..men får prova fler gånger. Hon kanske vänjer sig. BVC säger att vi helst ska ha henne på mage en halvtimme om dagen sammanlagt så hon tränar nacken men hon skriker bara. Har du med haft ett missnöjt barn?
  • Jag är bara jag
    anniiee12 skrev 2017-10-15 16:28:18 följande:
    Tyvärr så hatar hon sjalen..men får prova fler gånger. Hon kanske vänjer sig. BVC säger att vi helst ska ha henne på mage en halvtimme om dagen sammanlagt så hon tränar nacken men hon skriker bara. Har du med haft ett missnöjt barn?
    Bvc säger mycket dom! De tjatade om detta med magträning med oss också, men vi struntade i det. Sonen hatade det och gallskrek och tänk, han lärde sig att vända på sig ändå! Gillar hon att ligga i vagnen? Vår son har aldrig burits, men alltid varit med i vagnen precis bredvid oss vad än vi gjort.
  • emc85

    Min son hatade sjal men älskade ergonomisk bärsele, har ni testat det? En del bebisar gillar att bli burna på mage över underarmen, detta kan man ju göra till lite magträning genom att inte stödja huvudet fullt ut korta stunder.

  • Kasperina

    Mina barn har hatat sele och sjal, samt att ligga på mage på golvet.
    Däremot har det gått bra att ligga på mage på en förälders mage, så vi har tränat nacken på det sättet.
    Vet inte om de var särskilt missnöjda egentligen, men båda blev snabbt uttråkade (blir fortfarande vid 5 och 9 års ålder ) så man fick inte många minuter i taget utan att ha dem i famnen.
    Vid ca 6 mån fick de gåstol, och då först blev de nöjda och kunde roa sig själva längre stunder. Då var det jag som fick avbryta för att de inte skulle anstränga ryggarna för mycket

    Och jag är säker på att någon kommer att berätta att det är förkastligt att låta bebisar sitta i gåstolen mer än 2 minuter i stöten, men mina blev galna om de fick mindre än 10 minuter, så de fick de oftast det. Minsta började gå vid 9 månader, det var ett långt större problem.

  • Lee***

    Min bebis tyckte inte heller om att ligga på magen , men däremot tyckte han om att ligga på min el sambos mage o då tränar han också nacken. Bvc var på oss , men det brydde vi oss inte om. Efter några veckor så tyckte han plötsligt om att ligga på magen o kort därefter vände han sig. Det brukar ordna sig

  • Snuttis2

    Hoppas o utgår ifrån att du fått tips o råd från bvc om diverse magdroppar, minifom, magmassage, pysventil mm!

    Har en son på 11 veckor som varit mkt ledsen , magen har strulat men börjar nu räta upp sig.

    Först nu vi kan använda babygym och en babysitter kortare stunder . Tränar nacken men inga 30 min om dagen, kanske 3 g 5-6 minuter. dock försöker vi ha honom mkt liggande på bröstet när jag halvsitter i soffan. Då får han närhet och känner hjärtslag men kan också sträcka på sig, träna nacken och bonda med mig.

    Kan bara råda dig o säga närhet, närhet o närhet ! Oavsett anledning (oro, smärta , trötthet) till hennes ledsamhet så tror jag på närhet, jag har burit o burit o burit -sjungit massor , pratat om vad jag ser o vad jag tänker o så sjungit igen.

    Fram till v 9 så bar jag honom i famnen, nu kör jag sjal o sele!! Funkar inte sjal kanske sele är ok? Då har hon mer möjlighet till egen rörelse.

    Din närhet oavsett om du får henne nöjd o tillfreds eller ej kommer skapa god anknytning o en trygg dotter i förlängningen !!

    Du är en bra mamma ....

    PS skulle problemen fortgå länge o om du märker påverkan på allmänt mående ex vikt minskning, ökade kräkningar, förändrade toavanor osv så tycker jag att du ska kräva en läkarkontroll så det inte är något annat fysiskt bekymmer runt mage, tarm osv!!

  • anniiee12
    emc85 skrev 2017-10-15 18:55:11 följande:

    Min son hatade sjal men älskade ergonomisk bärsele, har ni testat det? En del bebisar gillar att bli burna på mage över underarmen, detta kan man ju göra till lite magträning genom att inte stödja huvudet fullt ut korta stunder.


    Haha, vi har en babybjörn men tycker instruktionerna är så konstiga så vi har inte fått ihop den! Inte det bästa heller att försöka testa när ungen gallskriker, får läsa när hon sover ;)
  • anniiee12
    Snuttis2 skrev 2017-10-15 20:18:25 följande:

    Hoppas o utgår ifrån att du fått tips o råd från bvc om diverse magdroppar, minifom, magmassage, pysventil mm!

    Har en son på 11 veckor som varit mkt ledsen , magen har strulat men börjar nu räta upp sig.

    Först nu vi kan använda babygym och en babysitter kortare stunder . Tränar nacken men inga 30 min om dagen, kanske 3 g 5-6 minuter. dock försöker vi ha honom mkt liggande på bröstet när jag halvsitter i soffan. Då får han närhet och känner hjärtslag men kan också sträcka på sig, träna nacken och bonda med mig.

    Kan bara råda dig o säga närhet, närhet o närhet ! Oavsett anledning (oro, smärta , trötthet) till hennes ledsamhet så tror jag på närhet, jag har burit o burit o burit -sjungit massor , pratat om vad jag ser o vad jag tänker o så sjungit igen.

    Fram till v 9 så bar jag honom i famnen, nu kör jag sjal o sele!! Funkar inte sjal kanske sele är ok? Då har hon mer möjlighet till egen rörelse.

    Din närhet oavsett om du får henne nöjd o tillfreds eller ej kommer skapa god anknytning o en trygg dotter i förlängningen !!

    Du är en bra mamma ....

    PS skulle problemen fortgå länge o om du märker påverkan på allmänt mående ex vikt minskning, ökade kräkningar, förändrade toavanor osv så tycker jag att du ska kräva en läkarkontroll så det inte är något annat fysiskt bekymmer runt mage, tarm osv!!


    Ja, precis har provat allt det där "vanliga" men utan något vidare resultat tyvärr.. En period marvägrade hon helt så då fick vi faktiskt både en röntgen och ultraljud på magen för att se om nåt var fel - men allt såg bra ut.. Det var då de såg att hon hade massa luft i magen och sa kolik. Då hade hon gallskrikit i 12 timmar utan att äta :( såklart dagen efter började hon äta någorlunda igen. Hoppas att det är tarmarna som är omogna som de säger och att de kommer bli bättre snart ju äldre hon blir.
  • Satelliten

    Säger som alla andra, vad ett sådant litet barn behöver är tröst och närhet. Om ni har uteslutit att skriken beror på att hon är hungrig, har ont, är sjuk, trött, blöjan osv.

    Ni vill inte lämna ert lilla barn skrikande på golvet, det mår de inte bra av. De kommer att lära sig ändå, när de är mogna. Vår lilla grät mycket, jag tror det var magont, och gillade att bli buren i magläge på våra underarmar, o tränade nacken på så sätt. Tänk på att variera höger o vänster så att barnet får träna att titta åt olika håll.

    Babybjörn brukar inte räknas som ergonomisk, så prova några andra, ergonomiska, selar och se om ert barn gillar dem bättre. Ergobaby, Manduca, Tula, Pognae, Beco osv, det finns många olika. Trikåsjal funkar för många nyfödda då det är mjukt, mysigt o nära.

    Försök att tänka på att det är en kort period och det kommer gå över, och avlasta varandra. Skickar styrka!

  • LeyasMamma

    Vet inte om du bor relativt nära Stenungsund? Men har hört flera gånger om barn med kolik som gått På akupunktur där som tydligen ska vara väldigt bra. Skulle tydligen bara behövas 3ggr så va koliken borta, värt att kolla om du bor nära :)

  • tvillingmammaVastmanland
    anniiee12 skrev 2017-10-15 22:06:00 följande:
    Haha, vi har en babybjörn men tycker instruktionerna är så konstiga så vi har inte fått ihop den! Inte det bästa heller att försöka testa när ungen gallskriker, får läsa när hon sover ;)
    Min ena tvilling skrek väldigt mycket på kvällarna (17-23)  tills hon var fyra månader, jag gick runt med henne i en Babybjörn hemma, fungerade bra, hon skrek lite ändå men inte så mycket....viktigt att ge trygghet tror jag, inte låta henne ligga och skrika utan låta henne vara nära. Våra tvillingar tränade aldrig mage 30 minuter omdagen, men kanske 5-10 minuter om dagen fick vi till.
  • Emeliemill

    allt sä är mina bästa tips.. närhet! Låt barnet ligga vid tutten hela dagar/ nätter. Ligg amma i soffan kolla serier om de funkar. Drick proviva blåbär varje dag! Märkte enorm skillnad. Lägg barnet på underarmen och går ung och kika. Försök rapa! Vi köpte en yoga boll som jag satt och gungade/ studsa på med sjal. De funkade en stund. När du blir roligt less åk bil! Håll ut!? Hade själv en tjej med kolik i början och de va inte skoj men man överlevde!

  • anniiee12
    Satelliten skrev 2017-10-16 12:01:57 följande:

    Säger som alla andra, vad ett sådant litet barn behöver är tröst och närhet. Om ni har uteslutit att skriken beror på att hon är hungrig, har ont, är sjuk, trött, blöjan osv.

    Ni vill inte lämna ert lilla barn skrikande på golvet, det mår de inte bra av. De kommer att lära sig ändå, när de är mogna. Vår lilla grät mycket, jag tror det var magont, och gillade att bli buren i magläge på våra underarmar, o tränade nacken på så sätt. Tänk på att variera höger o vänster så att barnet får träna att titta åt olika håll.

    Babybjörn brukar inte räknas som ergonomisk, så prova några andra, ergonomiska, selar och se om ert barn gillar dem bättre. Ergobaby, Manduca, Tula, Pognae, Beco osv, det finns många olika. Trikåsjal funkar för många nyfödda då det är mjukt, mysigt o nära.

    Försök att tänka på att det är en kort period och det kommer gå över, och avlasta varandra. Skickar styrka!


    Ja, Gud nej.. Vi kånkar alltid runt på henne. Lite synd att jag står på mediciner som gör att jag inte får amma annars kanske det hade tröstat.. Jag försöker med tänka att det går över, men man är ju ändå ledsen för hennes skull :(
  • erikaABC

    En normal baby behöver inte tränas. Den kommer inte bli sen i utvecklingen.
    Njut och ha mysigt tillsammans. Babyn behöver inte prestera någonting!

  • Phalaenopsis

    Min kompis hade också ett krävande barn. Hon somnade skrikandes, sov 15 minuter i taget och vaknade skrikandes. Efter 8-9 månader lugnade hon sig och blev en solig liten unge.

    Ja, och det där med aktivering behövs inte så länge barnet är nöjt.

    Du kan försöka hitta tips genom att söka på high maintenance kid, ex här:
    www.couriermail.com.au/ipad/high-maintenance-kids/news-story/eb50b4d27e7086271105d33eadbf26c9&nk=df3bcf84ffd15d89b05a0325b60a5a16-1508249187

Svar på tråden Hur ska jag aktivera ett barn som ständigt är ledsen!?