• Sphynxey

    Bada katt

    Hejsan!

    Vi funderar på att skaffa katt, så nu har jag några frågor till alla katt-"experter":

    (i) Vilka raser är bäst om man vill ha en katt som fäller så lite som möjligt? Nakenkatterna är ju uppenbara, men hur är det med andra katter?

    (ii) Hur ofta kan man bada en katt? Hur jag än söker på nätet så hittar jag bara information hur ofta man måste bada en katt - inte hur ofta man kan bada den... här och där står det att man inte ska bada en katt "onödigt ofta" - men vad är "onödigt ofta"? Om vi skaffar en katt vill jag ju att det ska bli rätt; jag vill ju inte skada den genom att bada den för ofta, men samtidigt fixar jag inte riktigt tanken på att inte kunna bada/tvätta den.

    (iii) Finns det något man kan göra för att kunna bada dem oftare (t.ex. ha speciell olja eller nåt)?

    Jag hade verkligen blivit jätteglad för svar på dessa frågor! Sen är jag glad om jag kan slippa kommentarer som att jag är grym, eller inte en riktig kattälskare för att jag har de här frågorna; hela anledningen till att jag frågar är ju att jag verkligen inte vill göra en katt illa. 

  • Svar på tråden Bada katt
  • Birmafröken

    Katter med päls fäller oavsett pälslängd (och eventuella bad) och katter utan päls producerar pälsolja som smutsar ner. Man måste helt enkelt acceptera att det krävs en del extra städning när man har katt.

    Jag har en 9-årig ragdoll, en 6-årig helig birma och två norska skogkatter på 13 år resp. 6 månader som aldrig har badats.

  • Anonym (?)

    Låter ärligt talat inte som du borde skaffa katt. Katter fäller, mer eller mindre. Och varför vill du bada katten? De tvättar sig själva. De ska inte tvättas.

  • IsadoraW1

    Varför vill du absolut bada katten? Om du gillar själva badandet i sig tror jag att en hund är ett bättre val av husdjur, jag har känt hundar som verkligen njutit av att bli badade men inga katter.

    De raser jag kommer på som är kända för att tycka om vatten är bengal och turkisk angora. Har träffat en del bengaler, de var glada för vatten men på sina villkor..

  • Aikido
    Sphynxey skrev 2017-10-15 15:28:09 följande:
    (ii) Hur ofta kan man bada en katt? 
    Beror på en kombination av hur bra läkkött du har samt hur smärttålig du är.
    Sphynxey skrev 2017-10-15 15:28:09 följande:
    (iii) Finns det något man kan göra för att kunna bada dem oftare (t.ex. ha speciell olja eller nåt)?
    Söv katten först. Glöm inte hålla upp huvudet (kattens) i badet bara.
  • Anonym (?)
    IsadoraW1 skrev 2017-10-15 15:59:53 följande:

    Varför vill du absolut bada katten? Om du gillar själva badandet i sig tror jag att en hund är ett bättre val av husdjur, jag har känt hundar som verkligen njutit av att bli badade men inga katter.

    De raser jag kommer på som är kända för att tycka om vatten är bengal och turkisk angora. Har träffat en del bengaler, de var glada för vatten men på sina villkor..


    Fast nej. Det är inte bra för hundars hud att bada för ofta. Det är också skillnad på att låta hunden bada (ute) och att duscha dem. Min hund älskar att bada men hatar att bli duschad. Jag tror snarare TS är rädd att katten ska vara smutsig. 
  • IsadoraW1
    Anonym (?) skrev 2017-10-15 16:08:14 följande:

    Fast nej. Det är inte bra för hundars hud att bada för ofta. Det är också skillnad på att låta hunden bada (ute) och att duscha dem. Min hund älskar att bada men hatar att bli duschad. Jag tror snarare TS är rädd att katten ska vara smutsig. 


    Ah, bra poäng!
  • Anonym (Tvätta)

    Går det ens att duscha husdjuren brukar väl inte tycka om det?

  • Sphynxey

    Tack för alla svar ? och speciellt tack till Isadora W1, som faktiskt i viss mån svarat på en av mina frågor!

    Jag vill inte vara oförskämd, men det hade varit jättesnällt om nån hade svarat på frågorna istället för att diskutera varför jag vill kunna bada katten... 

    Tack!

  • Anonym (?)
    Sphynxey skrev 2017-10-15 17:59:35 följande:

    Tack för alla svar ? och speciellt tack till Isadora W1, som faktiskt i viss mån svarat på en av mina frågor!

    Jag vill inte vara oförskämd, men det hade varit jättesnällt om nån hade svarat på frågorna istället för att diskutera varför jag vill kunna bada katten... 

    Tack!


    Du har fått svar? Katter tvättar sig själva. 
  • Primulina

    Hej

    Jag är lite som du gillar katter men inte allt hår.

    Jag bär länge inte på Sphynx men bulle ha mer hår så slutade på Devon rex. Vad jag upplever så vårar Chornish och Devon rex minst av de håriga katterna. De har mest bara livlig under ull som fäller likt ett dam. Inga stora hårmattor men lite dammigt blir det.

    Sphyx ska badas ganska ofta på grund av håroljor som nån nämnde tror rekommendationen är 1 gång i veckan vilket är jätte mycket för katter men de lär sig från tidig ålder.

    Jag badar mina katter ca varannan månad för att pälsen då börjar bli fet och för att få bort pendel löst hår. Dessa tillfällen sammanstråla ofta med att jag har allergiker på besök där ny tvättade katter underlättar.

    De flesta katter behöver dock inte badas alls men 1 gång i månad kan inte jag se som nått problem om de inte får uppenbara hudåkommor. Katter är hemliga så inte är de skojiga heller men deras saliv och ögon droppar innehåller pigment så vattnet kan se slitigt ut fast det egentligen inte är smuts.

Svar på tråden Bada katt