• Finlandssvensk

    Ont i ryggen av bärsjal

    Hej!


    Har en 3 veckors bebis och en trikåsjal som jag burit honom i några gånger nu.
    Men jag får ont i ländryggen nästan direkt.

    Jag har svag rygg. Jag jobbar delvis med lyft på jobbet och jag är tvungen att styrketräna för att jag inte ska få ont i ryggen. Pga ordentlig foglossning blev det ingen styrketräning i slutet av graviditeten och än har jag inte kommit igång med det. Så ryggen (och magen förstås) är nog inte så mycket att hurra för just nu...

     Måste jag ge upp sjalen tills jag börjat träna igen, även om jag bär rätt i sjalen? Kommer det att vara likadant med bärsele?

    Tips och råd mottages då bebis vissa dagar bara sover korta stunder i taget och jag gärna skulle vilja få något annat gjort än sitta i soffan Glad


     


     


     

  • Svar på tråden Ont i ryggen av bärsjal
  • EpicNurse

    Skulle gissa på att du knyter för löst så att det blir påfrestande på ryggen. Bebisen ska ligga som klistrad mot bröstet, och du ska kunna pussa bebisen på pannan utan problem (som riktmärke för hur högt upp bebisen ska vara).

    Sele ger oftast sämre avlastning än sjal eftersom bebisen inte är lika nära bäraren.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Finlandssvensk
    EpicNurse skrev 2017-10-15 16:57:38 följande:

    Skulle gissa på att du knyter för löst så att det blir påfrestande på ryggen. Bebisen ska ligga som klistrad mot bröstet, och du ska kunna pussa bebisen på pannan utan problem (som riktmärke för hur högt upp bebisen ska vara).

    Sele ger oftast sämre avlastning än sjal eftersom bebisen inte är lika nära bäraren.


    Tack för svaret! Pussa på bebisen är inga problem, det var bra höjd :) Jag tycker iaf själv att den sitter så tight det går men ska testa och se om det går ännu tightare nästa gång!
  • Jag är bara jag

    Eller också struntar du i bärningen och har barnet i vagn bredvid dig. Gjorde vi och sonen är jättenöjd bara han får vara med. Glad 

  • Klumpedumpen

    Kräver barnet att få vara i sjalen? (Vårt ena barn illvrålade när hon inte var där.) Om inte hade jag haft hen i vagnen istället.

    När barnet är större kan du ha en ergonomisk sele med avbärarbälte, som på en vandringsryggsäck. Då bär man den mesta tyngden på höften/benen.

  • EpicNurse
    Finlandssvensk skrev 2017-10-15 17:04:42 följande:

    Tack för svaret! Pussa på bebisen är inga problem, det var bra höjd :) Jag tycker iaf själv att den sitter så tight det går men ska testa och se om det går ännu tightare nästa gång!


    Ja men då är det nog inte det som är felet.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Finlandssvensk
    Jag är bara jag skrev 2017-10-15 17:12:41 följande:

    Eller också struntar du i bärningen och har barnet i vagn bredvid dig. Gjorde vi och sonen är jättenöjd bara han får vara med. Glad 


    Tyvärr fungerar inte det, det har vi testat Rynkar på näsan
  • Finlandssvensk
    Klumpedumpen skrev 2017-10-15 17:35:48 följande:

    Kräver barnet att få vara i sjalen? (Vårt ena barn illvrålade när hon inte var där.) Om inte hade jag haft hen i vagnen istället.

    När barnet är större kan du ha en ergonomisk sele med avbärarbälte, som på en vandringsryggsäck. Då bär man den mesta tyngden på höften/benen.


    Ibland är sjalen det enda som fungerar. Ibland fungerar det att bara vara i famnen också men då får jag ju ingenting gjort... Vagnen fungerar tyvärr inte Rynkar på näsan
Svar på tråden Ont i ryggen av bärsjal