• MaryH

    Personlighetsföränfring under förkylning?!

    Min son på 3,5 år som annars är en ängel har plötsligt blivit trotsig och hyperaktiv.

    Han brukar bli så när han ska bli sjuk, detta började 2 dagar innan han blev förkyld o nu har det gått 8 dagar o hans beteende släpper inte. Han är fortfarande förkyld o snoret bara rinner men han är inte "sjuk" att han skulle vara trött mm. Han är helt omöjlig o under dessa dagarna har han vaknat 05 o beteer sig hyper o liksom jävlas med oss direkt på morgonen genom att sparka oss.

    Är detta något någon känner igen ?!

  • Svar på tråden Personlighetsföränfring under förkylning?!
  • Ebo88

    Kan det inte "bara vara" en vanlig fas? Mycket som händer i ett barns utveckling konstant och att barn är trotsiga och lite hyperaktiva är väl inte så ovanligt? Kan vara att han är trött efter gått på förskola precis som vi vuxna kan bli efter några extra tuffa veckor / dagar på jobbet? Är det så att han vart / är förkyld kan det ju vara en känsla av oro / obehag / rastlöshet i hans kropp? Dock ska han inte sparkas men det kanske är hans sätt att bearbeta en känsla eller liknande

  • LFF

    Vad gör ni när han är hemma och sjuk?

    Mina 4-åringar var sjuka förra helgen med feber. Vabbade på fredagen då den ena hade över 39 grader och den andre strax över 40 på natten. När tempen var lite lägre på dagen (antingen självmant när de just vaknat eller efter alvedon) så var de "hemska" att ha att göra med, så mycket bus i kroppen. När tempen började stiga igen blev de extremt lugna istället (gav alvedon eftersom annars ville de varken äta eller dricka). På lördagen mådde de lite bättre och då märktes det knappt att de var sjuka. På söndagen ytterligare bättre och då var vi även ute lite så de fick "rasa av sig". Denna vecka har de varit på förskolan. Även om de är feberfria nu så märks det att de inte är helt friska eftersom de är väldigt trötta när det är dags att sova.

  • MaryH
    Ebo88 skrev 2017-10-20 14:12:28 följande:

    Kan det inte "bara vara" en vanlig fas? Mycket som händer i ett barns utveckling konstant och att barn är trotsiga och lite hyperaktiva är väl inte så ovanligt? Kan vara att han är trött efter gått på förskola precis som vi vuxna kan bli efter några extra tuffa veckor / dagar på jobbet? Är det så att han vart / är förkyld kan det ju vara en känsla av oro / obehag / rastlöshet i hans kropp? Dock ska han inte sparkas men det kanske är hans sätt att bearbeta en känsla eller liknande


    Jo självklart kan det vara en fas, men detta är inte första gången han reagerar så här i samband med en virus infektion. Allting blir en kamp, nu hann han bli frisk i knappt 2 dagar ( han hann lugna ner sig igen) o åkte på en virus infektion igen o nu är han värre än någonsin . Så man ser klart o tydligt att det är i samband med virus, men undrar om det finns fler som känner igen detta? Verkar vara väldigt ovanligt . Han liksom får utbrott som att skrika lungorna ur sig för minsta lilla, slåss och bara allmän speedad. Nästan som han vill ut ur sin egna kropp.

    Jag hittar på massa pyssel o lek men han kan inte koncentrera sig, gör sönder grejerna, kastat o förstör . Det går inte att underhålla för han har ingen ro. Det gör ont att se honom så här när han annars är hur lugn o go som helst. Men han blev inte sån förr när han blev sjuk, detta började i somras i samband med hans pollen allergi.
  • Videung7634

    Fundera starkt på diagnosen PANDAS. Viktigt med snabb behandling isf. Har en kollega vars barnbarn fick det. Personlighetsförändring efter i sb med infektion.

  • MaryH
    Videung7634 skrev 2017-10-26 22:09:59 följande:

    Fundera starkt på diagnosen PANDAS. Viktigt med snabb behandling isf. Har en kollega vars barnbarn fick det. Personlighetsförändring efter i sb med infektion.


    Har läst mycket om det, men det verkar som att det inte finns blodprov etc som kan bevisa att man verkligen har det. Pratade med en läkare om det men hon sa att de inte tror på att det finns något som heter pandas, Att det inte är vetenskapligt bevisat :/
  • Videung7634
    MaryH skrev 2017-10-27 20:14:48 följande:

    Har läst mycket om det, men det verkar som att det inte finns blodprov etc som kan bevisa att man verkligen har det. Pratade med en läkare om det men hon sa att de inte tror på att det finns något som heter pandas, Att det inte är vetenskapligt bevisat :/


    Jag är inte inläst själv så vågar inte svara på "om det finns, eller ej", men kollegan som har sjukt barnbarn är själv barnläkare. Om du bara pratat med vårdcentralen skulle jag söka mig till åtminstone barnmottagningen.

    Pandasinfo.se
  • Hubbehubbertus

    Hej,
    Bumpar tråden lite. Kom ni någon vart med det här? Vi upplever exakt samma sak med vår 4-åring. 
    Han konstaterades ha förstorad näspolyp/barnpolyp och den opererades bort. Det hjälpte lite mot alla hans förkylningar och problem men detta kvarstår. 
    Blir helt ?flängd? vid förkylningar. Springer i cirklar, jävlas med allt och alla, kan absolut inte vara still. 

  • Hubbehubbertus
    Jo det har han. Men han har slutat med inhalatorer sen ett år ungefär. Han har alltid varit känslig mot mediciner och blir lätt hyper. 
    Det här verkar inte hänga ihop med någon medicin. 
  • MaryH

    Japp, min älskade pojke är idag 9 år och det visade sig att han har medelsvår ADHD och Autism nivå 1. 
    Dock har jag fortfarande inte fått någon bra förklaring till varför han blir sån under förkylning. Fått som svar att barn med NPF har svårare att hålla ihop under sjukdom...

Svar på tråden Personlighetsföränfring under förkylning?!