• Äldre 15 Oct 20:38
    5785 visningar
    4 svar
    4
    5785

    15-månaders som har väldigt svårt att komma till ro och somna, främst kvällstid. Tips!!

    Vår minsting är snart 15 månader och har sedan början av sommaren haft väldigt svårt att somna kvällstid framförallt. Dagtid sover hon oftast i vagnen eller så somnar hon bredvid mig i sängen.
    Kvällstid somnar hon också bara bredvid sängen men först efter lång tids knölande... inte ledsen, men far runt i sängen som en tok.
    Övertrött? Sover två pass dagtid, lite olika tider och väldigt olika längd, mellan 1-2 timmar oftast iaf.

    Ammar fortfarande lite, främst kvällstid precis innan hon ska sova, ofta inne i sängen. Ibland verkar hon nästan somna till relativt fort, men då sätter hon sig upp o så börjar det...

    Har ni några tips? Vill helst få henne att börja sova i egen säng och även somna där, men vet inte var jag börjar? Skämt bort henne med att sova bredvid mig sedan hon var nyfödd... hon skriker så fort jag lägger henne i spjälsängen. Kan somna där någon enstaka gång dagtid, men efter lång tids gråt o skrik o sover oftast max en halvtimme...

  • Svar på tråden 15-månaders som har väldigt svårt att komma till ro och somna, främst kvällstid. Tips!!
  • Äldre 15 Oct 21:26
    #1

    Var i den situationen redan vid 9 månaders ålder och då tog jag bort ena dagsömnen och det blev mycket bättre. Innan sov hon 2x45-60 min men nu sover hon en gång 60-150 min och somnar lättare på kvällen. Tycker det kan vara värt att testa för er. För oss tog det bara 1-2 dagar så hade hon vant sig :)

  • Äldre 15 Oct 21:27
    #2

    Somnar hon till amning? Tar hon flaska typ välling eller liknande? Isf kanske ge flaska i sängen?

  • Äldre 15 Oct 21:29
    #3
    Meriall skrev 2017-10-15 21:26:33 följande:

    Var i den situationen redan vid 9 månaders ålder och då tog jag bort ena dagsömnen och det blev mycket bättre. Innan sov hon 2x45-60 min men nu sover hon en gång 60-150 min och somnar lättare på kvällen. Tycker det kan vara värt att testa för er. För oss tog det bara 1-2 dagar så hade hon vant sig :)


    Testat det också... senast idag sov hon bara en gång. Jättetrött runt 17, sedan verkar hon hitta ny energi o det tar lika lång tid att somna ändå..,
  • Äldre 16 Oct 10:35
    #4
    Meriall skrev 2017-10-15 21:27:43 följande:

    Somnar hon till amning? Tar hon flaska typ välling eller liknande? Isf kanske ge flaska i sängen?


    Hon somnar inte till amningen, hade varit smidigt annars... hon äter inte välling. Ammar dessutom 3-4 ggr per natt...
Svar på tråden 15-månaders som har väldigt svårt att komma till ro och somna, främst kvällstid. Tips!!