• milda matilda

    Desperat! Sömnbrist och nattamning :/

    Jag börjar bli smått galen av sömnbrist och undrar nu om någon har några bra tips? Min bebis är drygt 11 månader och ammar/snuttar i princip hela nätterna. Vägrar napp och flaska. När jag försökt natta om utan bröstet skriker bebisen som en stucken gris och jag har inte hjärta att köra några skrikmetoder.

    Jag börjar bli en mamma jag är allt annat än stolt över, framför allt då mot storasyskonet. Jag som ser mig som en lugn, glad, harmonisk, tålmodig mamma har nu kört stubin, fräser, höjer rösten, skuldbelägger och beter mig barnsligt. Får så fruktansvärt dåligt samvete!

    Jag älskar att amma och vill verkligen inte sluta än. Men går det att sluta bestämma utan några hårda metoder? Min erfarenhet (jobbar med barn) är att det inte brukar bli bra om nätterna förrän man lägger ner amningen helt..

    Ursäkta rörigt inlägg, min hjärna fungerar inte optimalt just nu..

  • Svar på tråden Desperat! Sömnbrist och nattamning :/
  • milda matilda

    Sluta nattamma skulle det stå, inte sluta bestämma..

  • Lillafamiljen78

    Hej, jag har haft det precis likadant med min 12 månaders tills jag sluta amma för 3 v sedan. Hon tog inte heller flaska o snutta 1 till 2 ggr i timmen natten igenom!
    Jag skulle börja jobba o jobbar 3 skift så vsr tvungen o sluta så min man fick ta lillan o jag fasade för det men efter 3 nätter så sluta hon vakna o nu piper hon till kanske 1 gång per natt:))
    Som sagt 3 nätter var jobbiga speciellt den flrsta var jobbigt flr mamma hjärtat men min man var ju med henne o trösta o sjöng för henne.
    Så det är typ det enda råd jag har.

  • ostpaj

    Jag är ensamstående och efter katastrofnätter i över 2 månader kände jag att det räcker. När det går ut över mitt humör, min hälsa, andra barn blir lidande och man vill gråta av ren sömnbrist,nä, då är det dags att lägga ned snuttandet och amningen helt. Det blir inte alltid som tänkt, helt enkelt.

  • ostpaj

    Ska tillägga att hon började sova hela nätter (och jag!!!) så fort jag slutade amma :))

  • milda matilda
    Lillafamiljen78 skrev 2017-10-15 21:22:25 följande:

    Hej, jag har haft det precis likadant med min 12 månaders tills jag sluta amma för 3 v sedan. Hon tog inte heller flaska o snutta 1 till 2 ggr i timmen natten igenom!

    Jag skulle börja jobba o jobbar 3 skift så vsr tvungen o sluta så min man fick ta lillan o jag fasade för det men efter 3 nätter så sluta hon vakna o nu piper hon till kanske 1 gång per natt:))

    Som sagt 3 nätter var jobbiga speciellt den flrsta var jobbigt flr mamma hjärtat men min man var ju med henne o trösta o sjöng för henne.

    Så det är typ det enda råd jag har.


    Ja det brukar ju gå bra och gjorde det med stora, önskar bara jag kunde fortsätta amma litegrann när det i övrigt funkar så bra :(
  • milda matilda
    ostpaj skrev 2017-10-15 21:28:45 följande:

    Jag är ensamstående och efter katastrofnätter i över 2 månader kände jag att det räcker. När det går ut över mitt humör, min hälsa, andra barn blir lidande och man vill gråta av ren sömnbrist,nä, då är det dags att lägga ned snuttandet och amningen helt. Det blir inte alltid som tänkt, helt enkelt.


    Ja det var det jag var rädd för att få som svar. Känns så jäkla sorgligt för det är sista gången jag ammar (Kommer inte skaffa fler barn) och jag(vi) tycker Det är så mysigt, men som du säger kan man ju inte amma till vilket pris som helst..

    Imponeras för övrigt sjukt mycket över ensamstående som fixar det, jag kan ändå få lite sovmorgon någon gång ibland och lite avlastning i vardagen. Grymt jobbat!
  • milda matilda

    Ni som har liknande erfarenheter, hur var kvällarna för er? Här börjar det på en gång, nattar barnen vid 19-20, och får sedan springa och amma minst en gång i timmen tills jag går och lägger mig. Och även dagtid vaknar barnet efter 45-60 min och måste då sövas om. Aldrig några långa soppåse alltså..

  • Lilla Gs mamma

    Kan du inte sluta nattamma, men fortsätta på dagen? Kan vara värt ett försök, om du tycker om att amma. Det fungerade bra för oss.

  • milda matilda
    Lilla Gs mamma skrev 2017-10-15 22:55:48 följande:

    Kan du inte sluta nattamma, men fortsätta på dagen? Kan vara värt ett försök, om du tycker om att amma. Det fungerade bra för oss.


    Verkar så svårt bara, hur ska barnet kunna veta när det är.okej att amma och när det inte är okej? Känns som att de flesta som försöker sluta nattamma till slut slutar amma helt för att det inte funkar.

    Hur gjorde ni??
  • cosinus
    milda matilda skrev 2017-10-15 23:10:33 följande:
    Verkar så svårt bara, hur ska barnet kunna veta när det är.okej att amma och när det inte är okej? Känns som att de flesta som försöker sluta nattamma till slut slutar amma helt för att det inte funkar.

    Hur gjorde ni??
    Funkat bra här, men mannen fick ta 2 veckor med bebisen.

    Första nätterna var det hysteriskt arga bebisar som inte alls var nöjd med pappa men 2-3 nätter senare sov de helt ok och somnade om lätt. Sen höll jag mig undan 1,5 vecka till nattetid så det verkligen skulle sätta sig. Givetvis ammade vi aldrig i sängen mer och sövde heller inte så på kvällen (det gjorde vi dock inte innan heller) men dagtid funkade det bra flera månader till.

    Barnen var 9-10 månader när pappan fick göra sin insats och ammade dagtid till 14 resp 15 månader.
  • Lilla Gs mamma
    milda matilda skrev 2017-10-15 23:10:33 följande:

    Verkar så svårt bara, hur ska barnet kunna veta när det är.okej att amma och när det inte är okej? Känns som att de flesta som försöker sluta nattamma till slut slutar amma helt för att det inte funkar.

    Hur gjorde ni??


    Jag var också orolig för det, men det fungerade fint. Han bökade och gnällde lite i början, men det gick att avleda. Jag sa ?nej, inte nu, bara på kvällen/morgonen?. Sedan trappade jag ned successivt, t.ex tog bort eftermiddagsamningen och efter någon månad morgonsamlingen. Kvällsslurken hade vi kvar sist, tills jag slutade amma helt, den var viktigast för sonen. Det var ett skonsamt sätt att sluta på, både för mig och honom. Men så fick han amma till han var 18 månader också. Kanske förstår de mer då?
  • milda matilda
    cosinus skrev 2017-10-15 23:23:20 följande:

    Funkat bra här, men mannen fick ta 2 veckor med bebisen.

    Första nätterna var det hysteriskt arga bebisar som inte alls var nöjd med pappa men 2-3 nätter senare sov de helt ok och somnade om lätt. Sen höll jag mig undan 1,5 vecka till nattetid så det verkligen skulle sätta sig. Givetvis ammade vi aldrig i sängen mer och sövde heller inte så på kvällen (det gjorde vi dock inte innan heller) men dagtid funkade det bra flera månader till.

    Barnen var 9-10 månader när pappan fick göra sin insats och ammade dagtid till 14 resp 15 månader.


    Tack för tips! Försökte de inte amma sedan igen när ni började sova som vanligt?
  • milda matilda
    Lilla Gs mamma skrev 2017-10-16 06:37:59 följande:

    Jag var också orolig för det, men det fungerade fint. Han bökade och gnällde lite i början, men det gick att avleda. Jag sa ?nej, inte nu, bara på kvällen/morgonen?. Sedan trappade jag ned successivt, t.ex tog bort eftermiddagsamningen och efter någon månad morgonsamlingen. Kvällsslurken hade vi kvar sist, tills jag slutade amma helt, den var viktigast för sonen. Det var ett skonsamt sätt att sluta på, både för mig och honom. Men så fick han amma till han var 18 månader också. Kanske förstår de mer då?


    Tack för svar! Med första barnet gjorde vi så att pappan tog första nätterna, men det kändes inte helt rätt. Visst gick det snabbt för barnet att vänja sig då pappan inte KAN amma, men det kändes som barnet blev förvirrat när jag kom tillbaka. Ditt sätt känns snällare på något sätt, att vara kvar hos bebisen trots att man tagit bort amningen som de är så vana och trygga med. Känns mer rätt för oss just nu i alla fall, lägger ingen värdering i hur andra gör :) ska verkligen ta tag i det så fort som möjligt innan jag blir knäpp på riktigt!
  • tvillingmammaVastmanland

    Nu hade jag ju tvillingar vilket ju kan vara lite tuffare. Pappan var hemma med oss i sex veckor sen var jag själv. Då kände vi att det var viktigt med sömnen för att jag skulle orka med två bebisar. Därför gav vi dem varsin flaska tillägg på kvällen från att de var sex veckor gamla. Då sov de bättre eftersom tillägget tar längre tid att smälta och därför ger längre mättnadskänsla. Ja de sov ju inte hela natten redan från sex veckor men tillägget gjorde ju att de sov längre och jag fick en lång sammanhängade sömn, sen blev det en tidig morgonamning kanske vid halv fem. Ganska snart sov de hela nätter utan problem, vid ett halvår kanske.
    Det är väl kanske inte perfekt men för oss fungerade det bra. Jag fortsatte ändå att amma tills de var åtta månader, de växte och utvecklades väldigt bra och har inga allergier, så det lilla tillägget gjorde nog ingen skada.  

  • milda matilda
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-16 10:16:08 följande:

    Nu hade jag ju tvillingar vilket ju kan vara lite tuffare. Pappan var hemma med oss i sex veckor sen var jag själv. Då kände vi att det var viktigt med sömnen för att jag skulle orka med två bebisar. Därför gav vi dem varsin flaska tillägg på kvällen från att de var sex veckor gamla. Då sov de bättre eftersom tillägget tar längre tid att smälta och därför ger längre mättnadskänsla. Ja de sov ju inte hela natten redan från sex veckor men tillägget gjorde ju att de sov längre och jag fick en lång sammanhängade sömn, sen blev det en tidig morgonamning kanske vid halv fem. Ganska snart sov de hela nätter utan problem, vid ett halvår kanske.

    Det är väl kanske inte perfekt men för oss fungerade det bra. Jag fortsatte ändå att amma tills de var åtta månader, de växte och utvecklades väldigt bra och har inga allergier, så det lilla tillägget gjorde nog ingen skada.  


    Bra jobbat med tvillingar! Känns dock inte aktuellt för oss att börja med ersättning med en nästan ettåring. Har försökt med välling, men vägrar som sagt flaska och har alltid gjort oavsett om det är bröstmjölk, ersättning eller välling i.. men kanske att det går an med välling när vi slutat nattamma.

    Och nej jag tror inte ersättning i ditt fall eller någon annans fall gör någon skada:)
  • cosinus
    milda matilda skrev 2017-10-16 10:11:57 följande:
    Tack för tips! Försökte de inte amma sedan igen när ni började sova som vanligt?
    Nä vid det laget hade de vant sig att somna om med lite klapp på ryggen och buff i rumpan.

    Blev de sjuka och t ex vaknade av att de hostade så de kräktes och behövde bäddas om sängar, eller magsjuka eller annat elände då ammade vi nere innan vi gick upp igen. Så jag höll amningen borta från sängen och det funkade bra.
  • milda matilda
    cosinus skrev 2017-10-16 13:08:22 följande:

    Nä vid det laget hade de vant sig att somna om med lite klapp på ryggen och buff i rumpan.

    Blev de sjuka och t ex vaknade av att de hostade så de kräktes och behövde bäddas om sängar, eller magsjuka eller annat elände då ammade vi nere innan vi gick upp igen. Så jag höll amningen borta från sängen och det funkade bra.


    Smart att sluta amma i sängen, det ska vi nog göra också. Kanske amma i soffan först och sedan erbjuda välling vid nattning och tidig morgon. Det här kommer bli tufft, den här ungen är sjukt jäkla envis! Kan redan säga tutte när hen vill ha det haha :D
  • cosinus
    milda matilda skrev 2017-10-16 13:35:28 följande:
    Smart att sluta amma i sängen, det ska vi nog göra också. Kanske amma i soffan först och sedan erbjuda välling vid nattning och tidig morgon. Det här kommer bli tufft, den här ungen är sjukt jäkla envis! Kan redan säga tutte när hen vill ha det haha :D
    Jag skulle ta bort all mat i sängen. Risken är ju annars att barnet för för sig att välling kl 2 är det nya heta.
  • milda matilda

    Någon mer som har erfarenhet av att sluta nattamma men fortsätta på dagen?

Svar på tråden Desperat! Sömnbrist och nattamning :/