• myhran

    Halloweenpyntar ni?

    Jag älskar halloween, och det blir ju bara större och större även här i Sverige :) men än så länge är det väldigt många som inte dekorerar någonting alls under denna högtid.

    Hur gör ni? Pyntar ni något? Vet ni någon som går "all in" och i sann USA-anda även går loss med massa dekorationer i sin trädgård?

  • Svar på tråden Halloweenpyntar ni?
  • Stårschan

    Vissa år har det faktiskt hänt att vi har karvat pumpor och satt ut vid ytterdörren. Och ibland händer det också att vi pyntar med lite orange och svart på ljus och dukar. När jag tänker efter så pyntar vi nog faktiskt mer till Halloween än till påsk, fast jag inte ser mig som någon pyntande människa längre. Men hösten är ju så jäkla mysig!

  • BossHoss

    Bor i lägeneht så blir bara något litet
    känns inte som man kan göra något riktigt. Fråga samma sak om några år när vi bor i hus

  • nevermind

    Nej. Och jag fattar inte varför så många gör det. Jag menar, många svenskar är emot utländska högtider som till exempel Eid. Varför är det okej med Halloween?

  • BossHoss
    nevermind skrev 2017-10-16 10:23:04 följande:

    Nej. Och jag fattar inte varför så många gör det. Jag menar, många svenskar är emot utländska högtider som till exempel Eid. Varför är det okej med Halloween?


    Jag tror få ser det som en högtid. det gör itne jag i alla fall.
    Men det är sjukt kul att få klä ut sig, så det är nog därför som folk "firar" det.
    Men vi svenskar firar inte denna högtid vi klär bara ut oss
  • Stårschan
    nevermind skrev 2017-10-16 10:23:04 följande:

    Nej. Och jag fattar inte varför så många gör det. Jag menar, många svenskar är emot utländska högtider som till exempel Eid. Varför är det okej med Halloween?


    En sak som skiljer Eid från Halloween är att Eid uppfattas som en religiös högtid, medan Halloween inte gör det. Sen om båda har religiöst ursprung spelar nog inte så stor roll i sammanhanget.

    Rent krasst är det väl så att svensken i gemen inte har några religiösa högtider kvar. Det vi firar nu gör vi av hävd på de tider som hänger kvar sedan den religiösa eran.
  • Duckan

    nevermind, för min del är det inget jag firar, men har en dotter som fått med sig detta från fsk/skolan så om hon vill ha en pumpa så kan jag väl med att karva en.
    Håller inga halloweenfester eller så dock.

  • Anonym (f)

    Japp, jag halloweenpyntar. Jag brukar koncentrera det till köket där jag lägger på en svart duk med spindelnät. Byter till svarta gardiner. Har svarta ljus och pumpor. Lite spindlar och skelett utspridda. Brukar även göra en speciell halloweentårta, baserad på pumpakaka (som morotskaka fast med pumpa). Dessutom hänger jag fram min svarta mantel och en häxhatt som jag kan slänga på mig om det kommer barn och knackar på. :) (det är väl den mer kommersiella delen av mitt "firande" det riktiga firandet är lite annorlunda)

    När jag var yngre drogs jag till Wicca och liknande och lusten att fira vid de högtiderna hänger kvar. (så det är inte bara halloween/Samhain jag firar)

  • Anonym (f)
    nevermind skrev 2017-10-16 10:23:04 följande:

    Nej. Och jag fattar inte varför så många gör det. Jag menar, många svenskar är emot utländska högtider som till exempel Eid. Varför är det okej med Halloween?


    Jag tror att det delvis beror på att vi faktiskt har en högtid som infaller nästan samtidigt som gör att det är lätt att anamma ett nytt firande. Eid är ju en rörlig högtid t ex. Titta även om Thanksgiving, det är en amerikansk högtid som ingen anammar här heller. (jag känner förvisso några, men de har bott i USA under lång tid) Dessutom är ju halloween en väldigt synlig högtid genom film och böcker, Eid är ju inte alls så "synlig" i vare sig litteratur eller film.
    Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att svenskar är "emot" utländska högtider. Det är väl mest bara det att man inte firar dem, eller?
Svar på tråden Halloweenpyntar ni?