• Inred

    Ni med Ehlers danlos syndrom/överrörlig

    Ni med kroppsliga problemen ovan.

    Vad klarar ni av att jobba med / vad har ni för arbeten?

  • Svar på tråden Ni med Ehlers danlos syndrom/överrörlig
  • Långbenopluto

    Jag har EDS och fibromyalgi, jobbar 100% som socialsekreterare. Har ett höj och sänkbart bord och kan styra mina arbetsuppgifter mycket under dagen.

    Tar dock starka smärtstillande varje dag.

  • Anonym (Tjej)

    Är psykolog men jobbar nu som doktorand. Mkt fritt och man kan variera efter dagsform.

  • Loigios

    Jobbade som lastbilschaufför men valde i.om diagnosen utbilda mig till logistiker, blir klar till våren. Kroppen klarade inte av det fysiska med jobbet och eftersom jag även går på starka smärtlindrande så ville jag inte sätta mig i en sits där jag är med i en olycka (även om jag inte är vållande) och behöva oroa sig för att medicinerna har påverkat så pass mkt att om hade jag inte haft dom, hade jag kunnat undvika krocken då?

    Nä, bättre då att lämna det bakom sig men ta med all kunskap vidare in i ett nytt yrke. Sen är det skönt att slippa temperaturskillnader och tungt slit :)

  • Inred
    Loigios skrev 2017-10-16 15:42:51 följande:

    Jobbade som lastbilschaufför men valde i.om diagnosen utbilda mig till logistiker, blir klar till våren. Kroppen klarade inte av det fysiska med jobbet och eftersom jag även går på starka smärtlindrande så ville jag inte sätta mig i en sits där jag är med i en olycka (även om jag inte är vållande) och behöva oroa sig för att medicinerna har påverkat så pass mkt att om hade jag inte haft dom, hade jag kunnat undvika krocken då?

    Nä, bättre då att lämna det bakom sig men ta med all kunskap vidare in i ett nytt yrke. Sen är det skönt att slippa temperaturskillnader och tungt slit :)


    D låter bra att d ordnar sig för dej. Krävs d mycket hjärna att bli logistiker ?

    Jag ligger på gränsen till eds, har tungt monotomt arbete nu o söker säljarbeten för fullt. Tror de är fysikt lättare men psykiskt tyngre ist. Inte heller rätt arbete då jag har dåligt arbetsminne o inte stresstålig eller lättlärd. Utreds dessutom för adhd. Så jag har varken kropp eller hjärna vilket gör d svårt att ens veta vad man ska söka...
  • Loigios

    Mycket hjärna skulle jag inte vilja påstå att det krävs, jag körde trots allt lastbil i 10 år efter att ha gått transportlinjen på gymnasiet (och där var det inte direkt högt tempo på studierna).

    Jag klarar av studierna bra trots EDSen (med allt vad det innebär i smärta, trötthet, koncentrationsmöjligheter osv samt två småbarn hemma. För mig handlade mycket också om att jag kände att jag stog i ett vägskäl. Antingen kunde jag gå ned mig i sjukdomen, bli deprimerad och sjukskriven eller faktiskt göra allt jag kan i min makt att hitta ett sätt att kunna jobba även om jag är sjuk och blir sämre. Sen kanske det inte funkar för alla att göra så men för mig har det gjort jättemycket!

    Istället vara en fd lastbilschaffis som är för sjuk för mitt jobb så har jag hittat ett sätt som tillåter mig att känna att jag klarar av att jobba även om kroppen fallerar. Köra lastbil i rullstol är svårt men att sitta som logistiker i rullstol går mycket bättre :)

  • Skogsprinsessan

    Jag ligger på gränsen till EDS, ska eventuellt utredas efter graviditeten och jag jobbar på en skola som resurs/assistent och på fritids... Funkar bra då det är varierande. Nu när jag är gravid är det dock en riktig plåga med foglossning och värk.

Svar på tråden Ni med Ehlers danlos syndrom/överrörlig