• Aniiee

    Vad är "sjukhuslukt" egentligen?

    Är det någon som vet och kan bryta ner det åt mig? Det är liksom inte "bara" någon enstaka sak.....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Vad är "sjukhuslukt" egentligen?
  • Stårschan

    Det brukar i alla fall lukta fruktansvärt av den om man är i samma rum som spruthantering. Tror att det är det och desificeringsmedel.

  • äldreochklokare

    Det luktar liksom av olika rengöringsmedel samtidigt som det kan lukta "sjukt", beroende på var man är. Tex minns jag när min mormor låg på långvården hur det luktade "gammalt" från alla de äldre som fanns där. 

  • Aniiee
    Stårschan skrev 2017-10-16 16:24:54 följande:

    Det brukar i alla fall lukta fruktansvärt av den om man är i samma rum som spruthantering. Tror att det är det och desificeringsmedel.


    En del av det är definitivt desificeringsmedel.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    äldreochklokare skrev 2017-10-16 16:27:59 följande:

    Det luktar liksom av olika rengöringsmedel samtidigt som det kan lukta "sjukt", beroende på var man är. Tex minns jag när min mormor låg på långvården hur det luktade "gammalt" från alla de äldre som fanns där. 


    Min mormor jobbade på sjukhus (sjuksyrra), och hoppade även in långt efter hon blev pensionär, så sjukhuslukt är en del av mina minnen av mormor.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • scanmia

    Det här tänker jag på:

    Oparfymerade, starka rengöringsmedel
    Nyöppnade plastgrejer och förpackningar
    Sjukhusmat (får mig att tänka på flygplansmat)
    Kvardröjande lukter från kroppsvätskor (blod, urin, kräk...)
    Jag tror också att eftersom vårdpersonalen ofta använder oparfymerade produkter för sin personliga hygien (av hänsyn till sina vårdtagare) så känner man lukten av det. Eller lägger märke till bristen på parfym kanske? 
    Ibland finns det en ton av menthol om någon strukit det under näsan.
    Mediciner luktar de med.

  • Aniiee
    scanmia skrev 2017-10-16 17:21:18 följande:

    Det här tänker jag på:

    Oparfymerade, starka rengöringsmedel
    Nyöppnade plastgrejer och förpackningar
    Sjukhusmat (får mig att tänka på flygplansmat)
    Kvardröjande lukter från kroppsvätskor (blod, urin, kräk...)
    Jag tror också att eftersom vårdpersonalen ofta använder oparfymerade produkter för sin personliga hygien (av hänsyn till sina vårdtagare) så känner man lukten av det. Eller lägger märke till bristen på parfym kanske? 
    Ibland finns det en ton av menthol om någon strukit det under näsan.
    Mediciner luktar de med.


    förmodligen har du helt rätt =)
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • scanmia
    Aniiee skrev 2017-10-16 17:33:33 följande:
    förmodligen har du helt rätt =)
    Och så papper. De där papperslakanen på undersökningsbänkarna har en distinkt lukt.
Svar på tråden Vad är "sjukhuslukt" egentligen?