• Johannasss

    Vill inte ha katt!

    Hej! Har ett dilemma. Min sambo hade precis skaffat katt när vi träffades för några årsedan. Jag är en djurmänniska, uppväxt med både katt & hund, dock föredrar jag hundar före katter.

    Vi blev sambos tillslut och katten fick hänga på, men jag börjar tycka det är mer och mer jobbigt att ha katt i en liten lägenhet. Behöver städa så sjukt mkt hela tiden för att det ska vara fräscht hemma.

    Om jag hade fått bestämma hade vi aldrig skaffat katt, jag är uppväxt med katt men då på gård där katten kan gå fritt & ha sitt egna liv. Men en innekatt hade jag aldrig skaffat.

    Fast att jag innerst inne inte vill ha katt i lägenhet och vet att vi kommer bo såhär i flera år framöver så säger mitt samvete "har man väl skaffat sig ett djur så får man behålla o ta hand om det", så det känns verkligen hemskt att göra detta val.

    Men min sambo går med på att sälja/hitta någon som vill ha den men jag mår verkligen jättedåligt, vet ju att han hade behållt katten om det inte var för mig. Hur tycker ni jag ska göra & tänka? Vet ju dock redan svaret.. men usch vad jobbigt det kommer bli!

  • Svar på tråden Vill inte ha katt!
  • EmberEyes

    Jag blir alltid lika imponerad över folk som tar på sig ansvaret för en levande varelse och sedan är beredd att dumpa den för att nya kärleken tycker att det blir ofräscht... Men det är klart, med den inställningen till djur så är det bättre för katten att få hitta ett hem där den blir älskad istället. Och sedan får ni hoppas att ni aldrig blir gravida, för herre jösses vad en de första 15+ åren av ett barns liv kan stöka ner...

    Om det är en raskatt så kontakta uppfödaren och kolla om denna vet någon som letar efter en vuxen omplacering, eller kan hjälpa er med annonsering på rasringen eller via uppfödarkontakter.

    Fråga runt i släkterna och bekantskapskretsen om det finns någon som är sugen på att ta över.

    Ta många bra bilder, kanske någon filmsnutt på katten. Skriv en riktigt bra beskrivning om den, vad den gillar och inte gillar, dess personlighet, och om det finns några problem så undanhåll inte det. Det är bättre att hitta ett hem som är beredda att hantera kloande på soffan än att inte säga något och så får stackars katten flytta igen om ett par månader.
    Se till att vaccinationer är up-to-date, och se till att ta ett rimligt pris för katten.
    Lägg upp på blocket, sätt upp lappar i mataffärerna, anslagstavlor, djuraffären, och andra bra ställen.
    Testa facebook, insta och andra sociala medier.

  • viseversa

    Men visst släng ut den som en jävla gammal soffa. Sen skaffa ALDRIG djur igen. Ni sk "djurmänniskor"

  • Johannasss

    Haha skrev ju precis att jag inte vill slänga ut katten som en gammal soffa! Jättejobbigt val, så så får se hur vi gör. Så fort jag gosar med katten så kan jag bara inte tänka tanken att ge ifrån mig den. Jag blir ju själv arg på folk som skaffar djur o sen inte "orkar" ha kvar dem. Men nu är det ju inte jag som skaffat katten, jag skulle aldrig skaffat katt om jag bodde i lägenhet o därför jag känner såhär. Det är så mkt jobb med katthår o kattsand i hela lägenheten,behöva ha kattlådan i badrummet istället för tvättstugan som man kan ha när man bor i hus osv. Sen är det väl min sambo jag ska skälla lite på med som behöver ta mer ansvar över sin katt.

  • Alessia

    Du är inte lite bortskämd och egoistisk. "får städa så mycket" Katten är din sambos - han kan väl städa OM nu kattstackaren skräpar ner så väldigt, vilket låter rätt märkligt. Kissar den överallt? Vässar klorna på nya soffan? Gosar med husse? Katter kan badas och borstas och fäller därmed minimalt.Klösbräda finns att köpa. 
    Kanske är du svartsjuk på katten? Eller väser den åt dig?
    Katten betyder något för din sambo, kan du inte förstå det? I alla förhållanden gäller give a little take a little. Kanske dags för dig to give a little. Din sambo kommer garanterat inte att älska dig mer för att du ställer ultimatum om katten på så tramsig grund som "att det ska vara fräscht hemma". Det kommer en dag då ni inte är så sams och plopp! då får du en skopa ovett över huvudet som den som tvingade honom att göra sig av med sin katt. Det du!

  • nevermind
    Alessia skrev 2017-10-16 21:38:19 följande:

    Du är inte lite bortskämd och egoistisk. "får städa så mycket" Katten är din sambos - han kan väl städa OM nu kattstackaren skräpar ner så väldigt, vilket låter rätt märkligt. Kissar den överallt? Vässar klorna på nya soffan? Gosar med husse? Katter kan badas och borstas och fäller därmed minimalt.Klösbräda finns att köpa. 
    Kanske är du svartsjuk på katten? Eller väser den åt dig?
    Katten betyder något för din sambo, kan du inte förstå det? I alla förhållanden gäller give a little take a little. Kanske dags för dig to give a little. Din sambo kommer garanterat inte att älska dig mer för att du ställer ultimatum om katten på så tramsig grund som "att det ska vara fräscht hemma". Det kommer en dag då ni inte är så sams och plopp! då får du en skopa ovett över huvudet som den som tvingade honom att göra sig av med sin katt. Det du!


    Precis, är det bara du som städar TS??
Svar på tråden Vill inte ha katt!