• Äldre 16 Oct 17:36
    677 visningar
    2 svar
    2
    677

    Min äggledare är "nerbunden mot ovariet med adherensstråk"?

    Jag opererade mig pga utomkveds i somras och tog bort ena äggledaren. Nyligen läste jag i journalen att den äggledare jag har kvar är nerbunden mot ovariet med adherensstråk, vilket jag tolkar som att den är nerbunden med sammanväxtningar. Det stod dock att tratten verkar vara öppen i alla fall.

    Någon som vet om detta kan påverka fertiliteten? Kan det bli svårt att fånga upp ägg om äggledaren liksom sitter fast? Obs att "adherensstråk" tolkar jag som att det är ganska lite sammanväxtningar, eller vad tror ni? Någon som har likadant?

    Tänker på detta varje dag och är så rädd att det inte ska fungera. Vet inte hur länge till jag ska orka om det inte går. Förstår inte hur de som försöker flera år klarar sig - all respekt till er <3


    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Svar på tråden Min äggledare är "nerbunden mot ovariet med adherensstråk"?
  • Äldre 17 Oct 00:39
    #1

    Har du provat kontakta läkaren som gjorde ingreppet, eller sjukhuset för att får svar på frågor om din journal? Har du funderingar på om det kan påverka dig och din fertilitet så är det något som de ska svara på. Jag skulle kontakta sjukhuset så du kan få lite tydligare förklarat vad det som skrivits faktiskt innebär. Hoppas verkligen att det bara är något väldigt lindrigt som inte påverkar, är det inte det så tycker jag det är en skam att ingen tog upp det med dig och hur du i så fall ska gå vidare för att kunna bli gravid.


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Äldre 17 Oct 10:32
    #2
    Jsv17 skrev 2017-10-17 00:39:04 följande:

    Har du provat kontakta läkaren som gjorde ingreppet, eller sjukhuset för att får svar på frågor om din journal? Har du funderingar på om det kan påverka dig och din fertilitet så är det något som de ska svara på. Jag skulle kontakta sjukhuset så du kan få lite tydligare förklarat vad det som skrivits faktiskt innebär. Hoppas verkligen att det bara är något väldigt lindrigt som inte påverkar, är det inte det så tycker jag det är en skam att ingen tog upp det med dig och hur du i så fall ska gå vidare för att kunna bli gravid.


    Jag har inte tagit mig för det än, läste detta i journalen bara för ett par veckor sen och man känner sig ju fånig med att kontakta vården på något vis. Speciellt med något som hänt för flera månader sen... Men måste ta tag i det, läkaren är ju den enda som kan veta.

    Fick aldrig prata med den opererande läkaren efteråt för han hade slutat för dagen men han hade briefat en annan läkare som berättade att det gått bra och vi får försöka igen när mensen kommit igång osv. Var ganska omtöcknad av morfin osv så minns det bara som att allt lät bra.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
Svar på tråden Min äggledare är "nerbunden mot ovariet med adherensstråk"?