• jeanettenettan

    Ammar, hinner inte äta

    Hej
    Nybliven mamma här som ammar sitt barn, så jag är princip rädd äta allt då folk säger barn reagerar på mjölk, frukt, bär etc.

    Vad vågar man äta?
    Sen tips på bra mat hinna äta, när jag själv med barnet nu känns de inte som jag hinner äta alls.

    Hur gjorde ni de första månaden eller månaderna? Berätta

  • Svar på tråden Ammar, hinner inte äta
  • Meriall

    Ät allt om barnet inte reagerar. Du måste ju prova liksom. De flesta barn reagerar inte negativt på något mamman äter.

  • annabellelee

    Jag åt allt. Det blev mest smörgåsar på dagarna då jag ej hann laga något, och på kvällen fick maken laga. Man kan ju också micra gårdagens mat. Det sägs att barnet får smak på sådant som mamman äter när hon är gravid och ammar, så ät gärna nyttiga saker. Men du behöver inte undvika mjölkprodukter om barnet verkar må bra.

  • emc85

    Jag äter allt och mitt barn mår hur bra som helst. Det är endast om barnet verkar reagera på något med magont som man kan testa att undvika t ex mjölkprotein. Jag gjorde smoothie på kvällen när min man var hemma på avocado, blåbär och yoghurt som jag åt till frukost, bara att ta ur kylen på morgonen blanda i lite havregryn för att få det mer matigt och sätta sig och amma. Sedan är det bästa att göra extra mat på kvällen och lägga på en tallrik så du bara kan slänga in i mikron vid lunchtid. Kan ju även köpa färdiga soppor och värma, finns flera som är riktigt goda och inte innehåller något skräp.

  • Glinda från Oz

    Du kan i princip äta allt och till och med dricka alkohol om du vill. Man ska inte äta/dricka ginsengprodukter och mediciner, örtmediciner och kosttillskott ska du prata med vård- eller apotekspersonal innan du tar.

    Du ska dricka ca en liter mer per dag då du ammar och sedan är det inte mer än så.

    Om du inte är ensamstående så låt din man laga extra mycket mat till middag så du kan värma rester.

  • PLSB

    Jag kunde äta allt utom stark mat, och drack jag för mycket kolsyra blev det också knas med bäbismagen.

  • Let it Rain
    Meriall skrev 2017-10-16 19:01:16 följande:

    Alltså undvik alkohol och vissa mediciner typ.


    Alkohol går bra att dricka i rimliga mängder när man ammar enligt den senaste forskningen. Under förutsättning att man inte är påverkad så att man inte kan ta hand om barnet, vilket såklart gäller båda föräldrarna och inte bara kvinnan.
  • Let it Rain

    Det enda du behöver avhålla dig ifrån om barnet inte visar tecken på allergi eller överkänslighet är vissa mediciner samt fänkålste.

  • Duckan

    Jag åt också allt, blev aldrig någon reaktion utav något.
    När jag var mammaledig var det toppen med färdiga lådor, bara att värma, eller att slänga ihop en omelett om dagarna.

  • fluu

    Ät på och se efter vad barnet reagerar på. Min unge reagerade på broccoli och rå lök, inget mer. När man läser dina inlägg så verkar det som att du oroar dig mycket, är det så? Det är normalt att oroa sig när man precis fått barn, men det är ju inte bra för dig. Har du någon att prata med som kan lugna dig? Har du bra kontakt med bvc? För du ska ju inte behöva oroa dig och känna dig stressad. Ta med dig något som en barnläkare sa till mig: "Hade barn varit så ömtåliga som många tror så hade de inte överlevt resan till världen". Och som vår bvc-sköterska säger: "Det mesta är normalt".


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Sedan är det enkelt att bara ta upp matlådor och äta. Satsa på mellanmål  du kan äta med en hand och förbereda med en hand och som ger energi. Typ yoggi/kvarg/nyponsoppa med nötter, bär, flingor etc.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ammar, hinner inte äta