• Äldre 16 Oct 18:56
    3086 visningar
    19 svar
    19
    3086

    Akut hjälp! Är utomlands!

    Vet inte vad jag ska göra men har precis insett att mina nya antidepressiva som jag nyligen börjat äta tycks ha förmågan att slå ut kodein som jag äter mot endon... Jag frågade läkaren som skrev ut dem och han sa de inte var något problem men läser nu överallt på nätet att antideppen gör kodein (citodon, oxynorm) verklösa..

    befinner mig långt hemifrån och skall ha mens vilken dag som helst... :(

    vad fan ska jag göra??

    någon annan som äter antidepp + citodon eller oxynorm som de ändå fungerar för? har annars bara voltaren med mig och de hjälper ju föga.... LIVRÄDD!!

  • Svar på tråden Akut hjälp! Är utomlands!
  • Äldre 16 Oct 19:00
    #1

    Leta upp en doktor, eller är du i djungeln?

  • Äldre 16 Oct 19:06
    #2
    Tow2Mater skrev 2017-10-16 19:00:12 följande:

    Leta upp en doktor, eller är du i djungeln?


    Nej, europeisk stad ... men tror du jag bara kan gå till en läkare och förklara situationen och de kan skriva ut något annat här ? Ledsen om jag är trög men min hjärna fungerar inte som den ska just nu med anti-depp och ångestdämpande och skit...
  • Äldre 16 Oct 19:09
    #3

    Okej. Vilken antidepp? Det är inte så enkelt som att antidepp generellt slår ut kodein. Har du kollat bipacksedlarna och interaktionerna dem emellan på fass.se, eller janusinfo? Om inte, gör det, innan du hetsar upp dig mer över vad som står "överallt på nätet".

  • Äldre 16 Oct 19:12
    #4
    Shieldmaiden skrev 2017-10-16 19:06:42 följande:
    Nej, europeisk stad ... men tror du jag bara kan gå till en läkare och förklara situationen och de kan skriva ut något annat här ? Ledsen om jag är trög men min hjärna fungerar inte som den ska just nu med anti-depp och ångestdämpande och skit...
    Det är faktiskt så enkelt, speciellt om landet är med i EU. Om du inte vet var du ska vända dig kan du kanske leta upp en akutmottagning, de som jobbar där måste ju veta om och var det finns jourmottagning eller vanlig mottagning.
  • Äldre 16 Oct 19:16
    #5

    Och OM det är så med just dina preparat så behöver det inte vara så att du inte får tillräcklig effekt ändå. Det kan krävas en något högre dos om det är så att  kodeinet hämmas av antideppen. Men att den blir verkningslös är en sanning med modifikation.

  • Äldre 16 Oct 19:23
    #6

    Tack för alla svar... det gäller fluoxetin.. någon som kan hjälpa mig kolla ??

  • Äldre 16 Oct 19:24
    #7

    Mina anti-depp slår inte ut mina smärtmediciner. Vilka anti-depp har du?

  • Äldre 16 Oct 19:25
    #8

    jag har både tabletter citodon och suppar om de möjligen kan göra någon skillnad....

  • Äldre 16 Oct 19:26
    #9
    Tofflans skrev 2017-10-16 19:24:10 följande:

    Mina anti-depp slår inte ut mina smärtmediciner. Vilka anti-depp har du?


    fluoxetin... du?
  • Äldre 17 Oct 08:25
    #10
    Shieldmaiden skrev 2017-10-16 19:26:24 följande:
    fluoxetin... du?
    Samma och jag tar citodon och får full effekt.

    Vart har du läst det?
  • Äldre 17 Oct 10:38
    #11
    Tofflans skrev 2017-10-17 08:25:58 följande:
    Samma och jag tar citodon och får full effekt.

    Vart har du läst det?
    Skönt och höra! Jag har läst de på lite olika ställen men de kanske bara är i enstaka fall som de KAN hända då... jag har iaf kollat upp nu och jag är tydligen bara 4 minuter från närmaste sjukhus så de känns ok :)

    Däremot läste jag på fass nu att man ska undvika NSAID... tar ju voltaren också.... brukar du ta det också?

    Hur snabbt märkte du av förbättring med fluoxetin? har du gått upp i vikt?
  • Äldre 17 Oct 12:22
    #12
    Shieldmaiden skrev 2017-10-17 10:38:47 följande:
    Skönt och höra! Jag har läst de på lite olika ställen men de kanske bara är i enstaka fall som de KAN hända då... jag har iaf kollat upp nu och jag är tydligen bara 4 minuter från närmaste sjukhus så de känns ok :)

    Däremot läste jag på fass nu att man ska undvika NSAID... tar ju voltaren också.... brukar du ta det också?

    Hur snabbt märkte du av förbättring med fluoxetin? har du gått upp i vikt?
    Jag tar både Voltaren och treo i olika omgångar.

    Jag fick effekt efter några veckor när jag gick upp i dosen. Ja, jag gick upp i vikt....
  • Äldre 20 Oct 10:38
    #13

    Tänkte jag skulle uppdatera lite nu när de kommit igång... dag 2.. allt verkar fungera som de ska om inte bättre (???).. har i princip ingen mensvärk alls - brukar trots maxdos citodon ha väldigt ont... så de är väl bara att tacka och hoppas att kanske fluoxetinet också hjälpt på något sätt.. någon som vet ? kan lågt serotonin bidra till ökad värk och därav höjt serotonin minska ?

  • Äldre 20 Oct 12:42
    #14
    Shieldmaiden skrev 2017-10-20 10:38:24 följande:
    Tänkte jag skulle uppdatera lite nu när de kommit igång... dag 2.. allt verkar fungera som de ska om inte bättre (???).. har i princip ingen mensvärk alls - brukar trots maxdos citodon ha väldigt ont... så de är väl bara att tacka och hoppas att kanske fluoxetinet också hjälpt på något sätt.. någon som vet ? kan lågt serotonin bidra till ökad värk och därav höjt serotonin minska ?
    Ja, precis så är det enligt min smärtläkare.
  • Äldre 20 Oct 12:54
    #15
    Tofflans skrev 2017-10-20 12:42:10 följande:
    Ja, precis så är det enligt min smärtläkare.
    Alltså att SSRi hjälper av sig själv mot värken? Helt sjukt att min gynläkare aldrig förslagit detta isf  - det är bara ens slump att jag börjat äta dessa via en annan läkare....

    Håller effekten i sig? Kan de verkligen ha hjälp redan, bara ätit dem i 10 dagar?
  • Äldre 20 Oct 14:48
    #16
    Shieldmaiden skrev 2017-10-20 12:54:59 följande:
    Alltså att SSRi hjälper av sig själv mot värken? Helt sjukt att min gynläkare aldrig förslagit detta isf  - det är bara ens slump att jag börjat äta dessa via en annan läkare....

    Håller effekten i sig? Kan de verkligen ha hjälp redan, bara ätit dem i 10 dagar?
    Ja, att vissa SSRI hjälper även mot kronisk värk. Ja, redan efter 10 dagar. Jag har ätit dom många år och har effekt hela tiden.

    Gynläkare har inte lika mycket kunskap som smärtläkare.
  • Äldre 20 Oct 15:17
    #17
    Tofflans skrev 2017-10-20 14:48:02 följande:
    Ja, att vissa SSRI hjälper även mot kronisk värk. Ja, redan efter 10 dagar. Jag har ätit dom många år och har effekt hela tiden.

    Gynläkare har inte lika mycket kunskap som smärtläkare.
    Men wow vad glad jag blir av att höra detta, framförallt för att du äter samma sort som mig. Nu har jag ju förvisso tagit citodon och voltaren också men annars brukar jag trots det iaf känna ganska skarp värk och bara för någon månad sedan fick jag ring ambulans trots maxdos av allt.... Och nu känner jag ingenting :) 

    Hur är det för dig nu, har du kunnat minska dina smärtstillande också?  
  • Äldre 20 Oct 15:22
    #18
    Tofflans skrev 2017-10-20 14:48:02 följande:
    Ja, att vissa SSRI hjälper även mot kronisk värk. Ja, redan efter 10 dagar. Jag har ätit dom många år och har effekt hela tiden.

    Gynläkare har inte lika mycket kunskap som smärtläkare.
    Och vad har du för dos på flux? 
  • Äldre 21 Oct 09:36
    #19
    Shieldmaiden skrev 2017-10-20 15:22:26 följande:
    Och vad har du för dos på flux? 
    Den högsta.
Svar på tråden Akut hjälp! Är utomlands!