• Äldre 16 Oct 21:03
    17532 visningar
    20 svar
    20
    17532

    Behöver sömn!!!

    Har en tös på snart ett och ett halvt år.

    Går på dagis. Går upp vid 6 med henne. Lämnar halv 7. Hämtar halv 5. Hon sover 1-2h där.

    Så man kan ju tycka att hon borde sova som en stock om nätterna!?

    Inte då, hon gnäller, far runt, sätter sig o gråter, tappar nappen o gråter över de, står på alla 4 o gräver sig fram, o sover hon med oss så sparkar hon oss överallt. Vi är så TRÖTTA på de här!!

    Mat funkar då sover hon ett tag. Sen e de mat igen. Vi kom ju fan ifrån nattmat o sen sen dagis drog igång så är vi där igen. Hon sover sämre nu än innan hon börja dagis! Man kan tycka att efter de hållt igång hela dagarna borde va helt slut o sova som stockar om nätterna! .. inatt sov hon tyst o lugnt mellan 2-4. Det är 2h som jag o sambon sov under hela natten! Vaaaaaad ska vi göra!??

  • Svar på tråden Behöver sömn!!!
  • Äldre 16 Oct 21:08
    #1

    Be dagiset minska hennes sömn dagtid kanske är en idé?

  • Äldre 16 Oct 21:12
    #2
    +1

    Alltså stackarn är väl helt utsliten hon med? 10h på dagis varje dag?
    Gå ned i tid eller ändra schema. Hon är säkert stressad!

  • Äldre 16 Oct 21:21
    #3

    Jag tror att hennes ändrade vanor beror på en reaktion att vara ifrån er så många timmar och allt nytt i och med förskolan!! För så små barn krävs det massor av dem på förskolan med alla nya människor,rutiner mm,deras hjärnor går i högvarv!! De kanske äter sämre också pga att maten ser och smakar annorlunda än hemma. Det tar TID att vänja sig vid allt det nya och barn är smart nog att kräva igen det de saknar,allra främst tryggheten vilket hon visar genom att styra det hon kan. På förskolan har hon inget val och kan inte styra mycket själv. Det tar hon igen hemma på sin trygga plats. Ge henne den närhet hon behöver så ska ni se att det rättar till sig.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Oct 19:55
    #4

    Det är väldigt långa dagar för ett så litet barn. Går det inte att korta ner dagarna?

  • Anonym (Fjäri­len)
    Äldre 17 Oct 19:58
    #5
    GAndrea skrev 2017-10-16 21:08:48 följande:

    Be dagiset minska hennes sömn dagtid kanske är en idé?


    Jag tror hon behöver en rejäl vila på. Dagis om hon skall orka så långa dagar.
  • Äldre 17 Oct 20:02
    #6

    Jag tror också att dagisstarten kan vara en orsak. Det är en jättestor förändring att plötsligt vara ifrån er så länge.

    När våra barn sover dåligt turas vi om att dova i gästrummet. På så vis får vi ordentlig sömn varannan natt och vi klarar oss.

  • Äldre 17 Oct 20:08
    #7

    Korta inte ner vilan! Om det går, korta ner dagarna på förskolan, är långa dagar för en 1,5 åring!

  • Anonym (Näsa)
    Äldre 17 Oct 20:16
    #8

    Specialvinkel: Har hon tecken på förstorad körtel bakom näsan e d? Dvs munandas, dreglar, verkar täppt, pratar otydligt (vet att hon är liten ...men ändå )

  • Äldre 17 Oct 20:23
    #9

    Såvitt jag vet är det väldigt vanligt att barn sover mer oroligt en tid när de har börjat på förskola. Det är en stor och ganska krävande omställning för barn. Håller med de som redan skrivit att det är väldigt långa dagar för ett litet barn att vara på förskola, personligen hade jag försökt fixa kortare dagar. Hon kanske inte känner sig helt trygg. För vår dotter dröjde det tills hon blev tre år innan hon blev riktigt trygg på fsk.

  • Äldre 17 Oct 20:26
    #10

    Kan förresten tillägga att här får vi inte heller sova mycket på nätterna, det är riktigt jobbigt, har två småbarn. Förhoppningsvis blir det bättre för er snart, men rekommenderar som sagt att försöka öka tryggheten.

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 17 Oct 20:43
    #11

    Skulle tro att hon behöver sova mer på förskolan. Kolla om det finns möjlighet att hon kan sova en tupplur på förmiddagen oxå typ mellan 9.30-10.30... om msn läser på kring sömnforskning hos små barn så föder sömn mer sömn... Det är väldigt långa dagar för ett litet barn...

  • Äldre 17 Oct 21:47
    #12
    Anonym (Näsa) skrev 2017-10-17 20:16:25 följande:

    Specialvinkel: Har hon tecken på förstorad körtel bakom näsan e d? Dvs munandas, dreglar, verkar täppt, pratar otydligt (vet att hon är liten ...men ändå )


    Hon har varit förkyld sen hon börja. Hostig o väldigt dreglig också, men det är även tänder på g upp också.
  • Äldre 18 Oct 02:10
    #13

    Jabbars en reaktion på dagis och frånvaron från er, se till att finnas nära o ge mkt trygghet ev justera dagis tiderna om möjligt ?!

  • Anonym (Näsa)
    Äldre 18 Oct 02:24
    #14
    eja091 skrev 2017-10-17 21:47:33 följande:

    Hon har varit förkyld sen hon börja. Hostig o väldigt dreglig också, men det är även tänder på g upp också.


    Ok det lät lite som vår tös i övrigt nämligen. Hon slutade aldrig dregla...nu har hon opererat sin adenoid. Utöver det som alla andra sagt ovan kan man bli lite "jobbig" av att ha en förstorad sådan. Även om man inte har de värsta och mest synliga besvären. Så håll lite koll och be nån att titta med fiberoptik i näsan om det blir fler tecken. Många som inte upptäcker tror jag.
  • Äldre 18 Oct 12:33
    #15

    Kan ju vara fler orsaker till dålig sömn.

    Tänder
    För varmt/kallt i sängen
    Stress (ja små barn kan vara stressade speciellt när de börjar på förskolan)
    Utvecklingssprång.

    Om barnet sover med extra mat i magen så kan jag ju tycka att det är enkelt avklarat. Ge en flaska när hon sover vid 23 (?) tiden så sover hon resterande natt.
    Kan ju faktiskt vara så att hon inte får i sig tillräckligt med mat under dagen OAVSETT vad personalen säger.

  • Anonym (Treba­rnsmam­man)
    Äldre 19 Oct 15:57
    #16

    Väcker de henne på fsk?

    Vi har en kille på 20mån som går 6.30-15. Om han sover mindre än 2,5h på dagen på blir det katastrofnätter. Ofta sover han 3h lite drygt på fsk och då blir nätterna bättre. Min teori i att sömn föder sömn i detta sammanhanget handlar om att han får en ordentlig paus från det höga tempot, ljudnivån och alla intryck på fsk.

    Er dotter går ju väldigt långa dagar, så det låter helt normalt att sömnen strular, hon måste ju ha massor att bearbeta.

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 19 Oct 17:27
    #17
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2017-10-19 15:57:12 följande:

    Väcker de henne på fsk?

    Vi har en kille på 20mån som går 6.30-15. Om han sover mindre än 2,5h på dagen på blir det katastrofnätter. Ofta sover han 3h lite drygt på fsk och då blir nätterna bättre. Min teori i att sömn föder sömn i detta sammanhanget handlar om att han får en ordentlig paus från det höga tempot, ljudnivån och alla intryck på fsk.

    Er dotter går ju väldigt långa dagar, så det låter helt normalt att sömnen strular, hon måste ju ha massor att bearbeta.


    Du har helt rätt. För de flesta friska barn är det så att sömn föder sömn. Det är mycket forskning kring var sömn som tyder det..
  • Anonym (aspie­morsa)
    Äldre 21 Oct 10:26
    #18
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2017-10-19 15:57:12 följande:

    Väcker de henne på fsk?

    Vi har en kille på 20mån som går 6.30-15. Om han sover mindre än 2,5h på dagen på blir det katastrofnätter. Ofta sover han 3h lite drygt på fsk och då blir nätterna bättre. Min teori i att sömn föder sömn i detta sammanhanget handlar om att han får en ordentlig paus från det höga tempot, ljudnivån och alla intryck på fsk.

    Er dotter går ju väldigt långa dagar, så det låter helt normalt att sömnen strular, hon måste ju ha massor att bearbeta.


    Mitt ena barn har asperger hen slutade sova dagtid vid 11 månader och det fungerade inte alls med att dagis tvingade till att sova. Då var vi vakna till 1 på natten, trots hens ålder och att vi gick upp vid 5.45 varje morgon och korta dagar på dagis.
    (diagnosen kom senare och vi har nu förstått varför sömnen var så svår)
  • Äldre 21 Oct 10:50
    #19

    Jag håller med de andra. För långa dagar på förskolan! Min yngsta är 4 år och går 8-15/8-16. Han skulle inte orka era tider. Har du/ni inga föräldradagar kvar?

  • Äldre 21 Oct 10:54
    #20

    Övertrötta barn sover ofta kasst. Att "trötta ut" barn känns bara taskigt. Små barn behöver lugn och nedvarvning.

Svar på tråden Behöver sömn!!!