• Aniiee

    någon som kan tipsa om ett nyckelfärdigt hus

    UTAN öppen planlösning?


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden någon som kan tipsa om ett nyckelfärdigt hus
  • AndreaBD

    Ett allmänt tips: Äldre hus har ofta inte öppenplan-lösning. Vi har själva köpt ett hus från 1960-talet, och fick ta ut flera väggar för att få det mer öppen-plan. ;)

  • nnnnnnnn

    Här kan man sätta upp en vägg mellan kök och vardagsrum (eller skjutdörrar).

    Men det är lite väl stort...

    fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/koltrasten/

    Vi har gett upp idén att hitta ett hus utan öppen planlösning och tittat mycket på att rita om, vilket i nästan alla fall innebär att man sätter upp en vägg med tex pardörrar mellan kök och vardagsrummet. Funkar på de flesta modeller.

    Vi har också gett upp husdrömmen då det blir helt galet mycket pengar!

  • Aniiee
    AndreaBD skrev 2017-10-16 21:37:25 följande:

    Ett allmänt tips: Äldre hus har ofta inte öppenplan-lösning. Vi har själva köpt ett hus från 1960-talet, och fick ta ut flera väggar för att få det mer öppen-plan. ;)


    bra grej att veta, men nu ska det till ett nybygge =)
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    nnnnnnnn skrev 2017-10-16 21:43:39 följande:

    Här kan man sätta upp en vägg mellan kök och vardagsrum (eller skjutdörrar).

    Men det är lite väl stort...

    fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/koltrasten/

    Vi har gett upp idén att hitta ett hus utan öppen planlösning och tittat mycket på att rita om, vilket i nästan alla fall innebär att man sätter upp en vägg med tex pardörrar mellan kök och vardagsrummet. Funkar på de flesta modeller.

    Vi har också gett upp husdrömmen då det blir helt galet mycket pengar!


    tack för tpsen =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Seven Costanza

    Stirra dig inte blind på de angivna planlösningarna - alla husföretag erbjuder såvitt jag vet att man kan modifiera mer eller mindre. Leta efter några olika hus där ni gillar husets stil utvändigt och ungefärlig storlek, och ta sedan kontakt med husföretaget och säg vi gillar det här och det där med era hus men planlösningen passar inte oss, vad kan ni göra för oss?

  • Lord Hans

    Bygg i lösvirke så får du ett unikt hus som fungerar för dig.
    Det kan inte vara vidare roligt att bo i ett nyckelfärdigt hus och veta att det finns tusen exakt likadana hus som det egna. Eller ja, vissa har ju annat material på golvet och någon kanske till och med har en vägg som inte är vit.

  • nnnnnnnn
    Lord Hans skrev 2017-10-18 12:03:27 följande:
    Bygg i lösvirke så får du ett unikt hus som fungerar för dig.
    Det kan inte vara vidare roligt att bo i ett nyckelfärdigt hus och veta att det finns tusen exakt likadana hus som det egna. Eller ja, vissa har ju annat material på golvet och någon kanske till och med har en vägg som inte är vit.
    Fast det är ju ett rätt märkligt argument att det är många som har exakt samma eller väldigt lika hus som en själv och att detta på något sätt skulle göra att man inte tycker att det är roligt att bo i sitt nybyggda hus, enbart pga att andra har samma/liknande.
    Gör du samma med allt? Syr dina egna kläder, i en egen specialdesign för att inte behöva ha kläder som andra har?
    Lagar egen mat efter egenpåhittade recept, så du får en unik matupplevelse och slipper äta samma sak som andra gör?
    Bygger din egen bil/cykel så du får ett unikt fordon som inte andra har?
    Eller gäller denna känslan bara hus?
  • Aniiee

    Tack för tipsen som trillat in.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Lord Hans
    nnnnnnnn skrev 2017-10-18 19:48:07 följande:
    Fast det är ju ett rätt märkligt argument att det är många som har exakt samma eller väldigt lika hus som en själv och att detta på något sätt skulle göra att man inte tycker att det är roligt att bo i sitt nybyggda hus, enbart pga att andra har samma/liknande.
    Gör du samma med allt? Syr dina egna kläder, i en egen specialdesign för att inte behöva ha kläder som andra har?
    Lagar egen mat efter egenpåhittade recept, så du får en unik matupplevelse och slipper äta samma sak som andra gör?
    Bygger din egen bil/cykel så du får ett unikt fordon som inte andra har?
    Eller gäller denna känslan bara hus?
    Ett hus är mera bestående, medan det du beskriver handlar om slit och släng konsumtionsvaror. Inte alls samma sak tycker jag.

    Det var bara ett råd, du behöver inte följa det. Om du trivs i din prefablåda så är det också okej.
Svar på tråden någon som kan tipsa om ett nyckelfärdigt hus