• Sabien

    19 år och gravid. FRÅGOR

    Hej alla fina,

    Jag har läst så mycket här och äntligen är det min tur att ställa lite frågor. 

    Jag plussade i Lördags (BIM) med ett svagt plus, och även imorse med ett svagt plus. Blev lite sur för jag vill vara säker, och jag fick ett svagt plus IGEN på Ungdomsmottagningen. Jag ska ringa Gyn. imorgon om att boka tid för ett blodprov. Jag har alltså gått över mensen med tre dagar (vilket jag aldrig gör) har rejäla flytningar och sjukt ont i magen som en stark mensvärk fast INTE i äggstockarna. Mina bröst är även tunga och jag är så trött. Jag är antagligen i v3-5 just nu. Bör jag oroa mig om att inte vara gravid? (jag är nämligen överlycklig om jag är det).


     


    Hur orolig bör jag vara innan v.12?
    -Jag har inte druckit alkohol på 2 månader och har inte rökt på flera månader. Jag snusar bara lättare EPOK snus som jag vill sluta med från och med imorgon bitti.

    Har ni några tips till nu i början? Och hur bör jag berätta för mina föräldrar som inte riktigt önskar barnbarn än?

    Kram på er <3 

  • Svar på tråden 19 år och gravid. FRÅGOR
  • Jemp

    Så länge det är ett plus så är det ett plus. Behöver inte vara starkt.

    Äter du folsyra?

    De flesta graviditeter går bra. Tyvärr slutar vissa i missfall. Egentligen är det ju onödigt att oroa sig, hjälper inte ändå. Men det är ju betyyyyydligt lättare sagt än gjort!

  • Pimpinellan

    Grattis! Om du passerat BIM är du i v.5. Du är bara 19 och då är missfallsrisken väldigt låg. Du avgör själv om du berättar för andra om graviditeten före eller efter v.12. Kom dock ihåg att v.12 är ingen magisk gräns för när missfallsrisken drastiskt minskar på bara nån dag,. Risken minskar vecka för vecka och de allra flesta m.f sker före v.12- därför man talar om just den veckan som gräns.

    Vad gäller dina föräldrar känner du dom bäst själv och vet nog bäst när, var och hur du berättar. Dom får ta nyheten som dom vill för det är ju ditt liv och ditt barn. De kanske blir jätteglada på en gång?

    Sluta snusa du och ät din folsyra och var glad! Glad

  • C78
    Sabien skrev 2017-10-16 22:00:47 följande:

    Hej alla fina,

    Jag har läst så mycket här och äntligen är det min tur att ställa lite frågor. 

    Jag plussade i Lördags (BIM) med ett svagt plus, och även imorse med ett svagt plus. Blev lite sur för jag vill vara säker, och jag fick ett svagt plus IGEN på Ungdomsmottagningen. Jag ska ringa Gyn. imorgon om att boka tid för ett blodprov. Jag har alltså gått över mensen med tre dagar (vilket jag aldrig gör) har rejäla flytningar och sjukt ont i magen som en stark mensvärk fast INTE i äggstockarna. Mina bröst är även tunga och jag är så trött. Jag är antagligen i v3-5 just nu. Bör jag oroa mig om att inte vara gravid? (jag är nämligen överlycklig om jag är det).


     


    Hur orolig bör jag vara innan v.12?
    -Jag har inte druckit alkohol på 2 månader och har inte rökt på flera månader. Jag snusar bara lättare EPOK snus som jag vill sluta med från och med imorgon bitti.

    Har ni några tips till nu i början? Och hur bör jag berätta för mina föräldrar som inte riktigt önskar barnbarn än?

    Kram på er <3 


    3 dagar är ju inte så många dagar. Kan magontet möjligt vara att mens är på gång? Låter inte rätt att du ska ha ont om du är gravid. Hör med gyn om de har nån akut tid att kolla dig. Är killen med i bilden? Jag fick barn när jag precis fyllt 19 år. Bodde med pappan men vart senare ensamstående mamma. Inte lätt och tackar högre makter att jag hade föräldrar som ställde upp.
  • Croljus

    Grattis till plusset!

    Jag plussade också i lördags men är 25 år och det är mitt andra barn. Bim imorgon.

    Det första du ska göra är att börja äta folsyra/gravidvitaminer så fort du kan.

    Kolla sedan upp en lämplig mödravårdscentral i din hemstad och kontakta dem för inskrivning. De kommer hjälpa dig med alls dina frågor du kan ha om vitaminer, olika tankar, stöttning osv.

    Angående din mensvärk så är det ganska vanligt. Jag har också en del sån värk, brukar benämna det som molvärk då det är någon slags molande, svullen känsla i livmodertrakten. Skulle det göra JÄTTEONT helt plötsligt och komma en kraftigare blödning bör du kolla upp det med vården. Men det kommer din barnmorska på mvc kunna hjälpa dig med.

    Och jag kan säga att jag också tycker att det känns konstigt att berätta för sina föräldrar, trots att jag har hus, man och barn. Men det är ju alltid mycket lättare att ha någon som stöttar en hemifrån. Kanske har du en partner?

  • Anonym (Onödigt)
    C78 skrev 2017-10-16 22:39:53 följande:

    3 dagar är ju inte så många dagar. Kan magontet möjligt vara att mens är på gång? Låter inte rätt att du ska ha ont om du är gravid. Hör med gyn om de har nån akut tid att kolla dig. Är killen med i bilden? Jag fick barn när jag precis fyllt 19 år. Bodde med pappan men vart senare ensamstående mamma. Inte lätt och tackar högre makter att jag hade föräldrar som ställde upp.


    Men vad har du med det att göra om Pappan är med i bilden? Det står i ts att hon är glad över graviditet lå henne gå vara glad. Jag hade sjukt ont i början av graviditeten som en kraftig mens smärta och nu är jag i vecka 35 så det behöver inte alls vara något fel. Snacka om att oroa ts i onödan
  • C78
    Anonym (Onödigt) skrev 2017-10-16 23:01:02 följande:
    Men vad har du med det att göra om Pappan är med i bilden? Det står i ts att hon är glad över graviditet lå henne gå vara glad. Jag hade sjukt ont i början av graviditeten som en kraftig mens smärta och nu är jag i vecka 35 så det behöver inte alls vara något fel. Snacka om att oroa ts i onödan
    Men menade verkligen inget illa !! Tänkte att det kunde vara mens men att ts (för säkerhets skull) skulle åka upp och kolla sig så att det inte var något som inte stod rätt till i fall det är graviditet. Det var inte att medvetet oroa henne utan att "bättre kolla en gång extra" och vara säker. Så kände iaf jag när jag var gravid. Varför jag frågar om pappan är med i bilden? Ts är vuxen och oroar sig för vad hennes föräldrar ska säga. Kan ju vara vanlig nervositet men kan ju också vara att hon har stränga föräldrar och hon kanske inte vet om de ställer upp och hjälper till. Då är det ju skönt om det finns en pappa så hon slipper vara ensam. Tycker du inte? Så var det med den saken !
  • Anonym (Mensvärk)

    Mäste bara säga att jag är gravid i v 16 och runt BIM hade jag fruktansvärd mensvärk i flera dagar, mer än jag nånsin haft i mitt liv. Det var som om kroppen inte fattade, att den var inställd på mens som vanligt (väldigt regelbunden) och att det liksom blev helt konstigt och när den inte kom så reagerade kroppen med en kraftig mensvärk emellanåt. Det kändes verkligen så, som att kroppen väntade sig något den inte fick och därmed reagerade konstigt. Smärtorna jag hade var enorma verkligen, men ingen blödning alls. Några dagar efter bim försvann det och numera har jag bara vanlig lätt molvärk.

Svar på tråden 19 år och gravid. FRÅGOR