• Äldre 17 Oct 05:38
    5514 visningar
    7 svar
    7
    5514

    Syskon sova i samma rum som nyfödd?

    Vår tvååring har sin säng i vårt rum men sover oftast i vår säng. Om fyra månader kommer lillesyskon.

    Någon som har erfarenhet av att ha alla sovandes i samma rum?

    Vill ju att tvååringen inte ska bli störd men även om hon byter rum lär hon ju komma travandes till oss ändå på natten.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Syskon sova i samma rum som nyfödd?
  • Äldre 17 Oct 07:01
    #1

    Vår son fortsatte sova i sin spjälsäng bredvid vår säng - som han gjort under hela sitt ettåriga liv - när hans lillasyster föddes. De första nätterna märkte vi att han vaknade och hade riktigt svårt att somna om när lillasyster bökade på nätterna, då började han och min man sova i ett annat rum. Efter ca 1,5-2 månader (svårt att minnas fast det var i år ......) när vi sov borta och var alla i samma rum, då sov han igenom hennes ljud. Så när vi kom hem flyttade min man och vår son tillbaka in till sovrummet!

    Så prova! Funkar det inte så är det ju bara att ta det då.

  • Äldre 17 Oct 08:51
    #2

    Storasyster, då knappt 3 år, blev väldigt störd så jag och bebisen flyttade ut till vardagsrummet. Jag sov på soffan i ca 1 månad och bebisen nedanför i barnvagnens hårdlift. När vi flyttade tillbaka till sängen (när det inte längre var så skrikigt på nätterna) valde storasyster själv allt oftare att sova hela natten i sitt rum.

  • Äldre 17 Oct 08:54
    #3

    Vi ville fortsätta ha vår dotter på knappt två mellan oss och försökte ha sonen i en bedside crib. Han ville dock ligga nära så dottern och mannen sov oftast i gästrummet under de första månaderna.

  • Äldre 17 Oct 09:08
    #4

    Ja vi kanske får räkna med att installera gästrummet i början då. Tack för era svar!

  • Äldre 17 Oct 11:18
    #5

    Vår dotter sov redan i eget rum (3år) när lillebror kom, men hon kröp gärna upp till oss på nätterna. Vi visade henne hur hon kunde göra om hon kom när bebisen redan låg där. Dvs lägga sig i mitten men skavfötters med bebisen. Efter att ha gjort det i ett par nätter och bebisen knölade så valde hon själv att gå tillbaka till sin egen säng med eller utan en av oss föräldrar. Våra barn har sen alltid varit välkomna att krypa upp hos oss på nätterna om de velat och de lärde sig tidigt att göra det utan att nödvändigtvis väcka oss andra.

  • Äldre 17 Oct 12:47
    #6

    Undrar samma.. hoppas på fler svar, kul att höras andras olika lösningar :)

  • Äldre 24 Oct 09:27
    #7

    Jag undrar också över detta. vi fick precis en liten dotter (nu 3 veckor) och har en son på 16 månader. Han sover i vårat rum och vill alltid upp i vår säng på natten. Lillan sover endast om hon har kroppskontakt med mig så nu sover hon och jag i gästrummet och jag liggammar hela natten. Igår började sambon jobba igen. Han går upp kl 5. Denna morgon vaknade sonen samtidigt och var helt förtvivlad att pappa skulle gå. Jag fick gå in och försöka trösta, men med en ammande bäbis på ena armen som sedan börjar skrika så blir situationen omöjlig. Sonen blir orolig för att bebis skriker och vill inte komma för nära, samtidigt som han vill upp i min famn för att få tröst. Det resulterade i att jag fick lägga lillan i gäst rummet, skrikandes, en kort stund för att kunna krama och trösta sonen. Vet inte hur detta ska funka. Alla tips uppskattas! Känner mig sjukt otillräcklig ????

Svar på tråden Syskon sova i samma rum som nyfödd?