• ugglannn

    Är detta symptom på ägglossning?

    Jag och min sambo har försökt få barn i 4 månader och är nu inne på femte försöket. Jag testade positivt på CB äl-test igår morse klockan 9.30, 15.00, 19.00 & 22.30. Vi hade sex runt 17-tiden igår. Under natten ca klockan 03.00 vaknade jag av en extrem smärta i livmoderområdet. Jag har ALDRIG nånsin haft smärta runt ägglossning, så detta är första gången. Jag klev upp vid 06-tiden och tog ett CB äl-test som visade negativt, vilket då betyder att ägglossning skett. Även tempen var högre. Var det ägglossningen jag kände av under natten? Eller eventuellt befruktningen eftersom det fanns sperma i mig? Vi hade sex imorse 08-tiden för att öka chansen ytterligare. Jag hoppas verkligen vi lyckas nu, så tröttsamt att gå runt och vänta månad efter månad..

  • Svar på tråden Är detta symptom på ägglossning?
  • EpicNurse

    Ja det var nog äl du kände. Befruktningen sker inte så snabbt. Ägget fäster tidigast 5 dagar efter ägget och spermien smält samman (vilket man inte kan känna).


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    EpicNurse skrev 2017-10-17 12:50:21 följande:

    Ja det var nog äl du kände. Befruktningen sker inte så snabbt. Ägget fäster tidigast 5 dagar efter ägget och spermien smält samman (vilket man inte kan känna).


    Förlåt mig. Implantationen sker inte så snabbt. Befruktningen kan man inte känna.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • ugglannn

    Skönt att ändå veta att det mycket troligt var ägglossning och förhoppningsvis lyckas vi denna gång då det inte går att ha bättre koll på ägglossningen än vi haft nu. Hoppas hoppas det finns någon livlig spermie där!

  • molltroll0609

    Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in här. Har också funderingar avs ÄL. I lördags tog jag ÄLtest, svagt streck, tänkte att det nog dröjer då jag brukar känna av det. Vet ej när ÄL bör ske för slutade med piller nyligen och ej haft mens. Tog nytt test igår, inget streck alls! Är ÄL över? Till saken hör att jag haft ont igår och idag, som jag brukar ha vid ÄL. Inger mys med maken förrän igår. Hur kan jag känna av ÄL samtidigt som testet är helt negativt? Är det helt kört denna månaden?

    Hoppas du får plus snart ugglann!!

  • EpicNurse
    molltroll0609 skrev 2017-10-17 15:51:48 följande:

    Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in här. Har också funderingar avs ÄL. I lördags tog jag ÄLtest, svagt streck, tänkte att det nog dröjer då jag brukar känna av det. Vet ej när ÄL bör ske för slutade med piller nyligen och ej haft mens. Tog nytt test igår, inget streck alls! Är ÄL över? Till saken hör att jag haft ont igår och idag, som jag brukar ha vid ÄL. Inger mys med maken förrän igår. Hur kan jag känna av ÄL samtidigt som testet är helt negativt? Är det helt kört denna månaden?

    Hoppas du får plus snart ugglann!!


    När slutade du med p-piller? Testet kan ju visat positivt pga rester av de hormonerna!

    Man kan svajande streck under cykeln eftersom testerna reagerar på alla möjliga hormoner.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • molltroll0609
    EpicNurse skrev 2017-10-17 15:59:55 följande:

    När slutade du med p-piller? Testet kan ju visat positivt pga rester av de hormonerna!

    Man kan svajande streck under cykeln eftersom testerna reagerar på alla möjliga hormoner.


    Jag kommer inte riktigt ihåg när jag slutade. Fick en blödning typ en dag. Är väl kanske 2 veckor sedan typ
  • EpicNurse
    molltroll0609 skrev 2017-10-17 16:08:38 följande:

    Varning för ev äcklighet: jag har även fått sånt där äggvitetrams i flytningen idag.


    Då skulle jag gissa på ägglossning om 2-3 dagar!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • ugglannn

    Mitt tips är att använda Clearblue ägglossningstest då slipper man tyda strecken. För ett svagt streck betyder ju ingen ägglossning så jag tror att du helt enkelt inte haft ägglossning än. Fortsätt testa eller vänta på att du får din första mens efter pillerstopp och börja sedan testa typ 1 vecka efter mens. Lycka till!

    Tack snälla du. Det skulle betyda så mycket för oss om vi plussade. Så tråkigt att behöva vänta två veckor innan man kan testa..

  • molltroll0609
    ugglannn skrev 2017-10-17 16:14:35 följande:

    Mitt tips är att använda Clearblue ägglossningstest då slipper man tyda strecken. För ett svagt streck betyder ju ingen ägglossning så jag tror att du helt enkelt inte haft ägglossning än. Fortsätt testa eller vänta på att du får din första mens efter pillerstopp och börja sedan testa typ 1 vecka efter mens. Lycka till!

    Tack snälla du. Det skulle betyda så mycket för oss om vi plussade. Så tråkigt att behöva vänta två veckor innan man kan testa..


    Tack för tipset, får köpa sådana inför nästa månad!
Svar på tråden Är detta symptom på ägglossning?