• Äldre 18 Oct 01:03
    2540 visningar
    3 svar
    3
    2540

    Betala av billån istället för att betala full vinstskatt

    Nu när vi sålt vår bostad så kommer vi att behöva betala ca 385 000 i vinstskatt.

    Vi har ett billån på 85 000 (158 000 från början) som kostar oss 2000kr/månaden. Jag ska snart gå på mammaledigt och inkomsten blir då såklart inte densamma.

    Är det en dum idé att använda en del av pengarna som ska gå till vinstskatt och begära uppskov för dessa 85 000 och betala av bilen? Då behöver vi skatta 0,5%/år för detta (vilket bara är några hundra). Blir väldigt mycket billigare än räntan idag på bilen.

    Vi skjuter ju då upp lånet, är det en dum idé?

  • Svar på tråden Betala av billån istället för att betala full vinstskatt
  • Anonym (12345­)
    Äldre 18 Oct 07:41
    #1

    Det är ganksa mycket skatt ni måste ha gjort en rejäl vinst.
    Jag hade betalt in skatten och sedan koncentrerat mig på att amortera ned billånet.

  • Anonym (Hum)
    Äldre 18 Oct 09:03
    #2

    Förutsatt att ni har köpt en dyrare bostad (ett måste för att få begära uppskov som en del verkar missa) och ändå har pengarna över så är det ju en bra plan.

  • Anonym (Räkna om, räkna rätt.)
    Äldre 18 Oct 09:52
    #3

    Det där stämmer inte riktigt... 

    Om ni ska betala 385 000 i vinstskatt betyder det att vinsten är över miljonen.
    Räntan betalar man på hela beloppet man inte skattat för dvs totala vinsten. 

    Räntan för detta är bra mycket mer än några hundra i månaden...
    Sedan får man ta i beaktning att räntan just nu ligger på ca. 0.5%, men den kan ju komma att förändras. 

    Med det sagt så behöver det inte vara en dum idé att skjuta upp delar av vinstskatten för att bli av med billånet, givet såklart att ni tänkte amortera på skatteskulden istället (jag antar att det ligger med amortering av lånet i de 2000kr/månad billånet kostar er?) Det där får ni ju räkna på vad som blir mest fördelaktigt för er. 

     

Svar på tråden Betala av billån istället för att betala full vinstskatt