• Raspbe­rry27
    Äldre 18 Oct 11:56
    2748 visningar
    8 svar
    8
    2748

    Växelvis boende för 2 åring

    Min kille har en en 2 åring från ett tidigare förhållande och relationen till 2 åringens mamma är väl allt annat än okomplicerad. Separationen var inte särskilt bra och hon tog det väldigt hårt.


    Nu till saken.


    De har ett schema för barnet i dag som innebär i dagar : 2-2-3, så de har alltså  50% var av tiden, vilket har funkat helt ok. Problematiken med detta schema är att det varit och är väldigt svårt att få till fasta rutiner för barnet då hen flyttas mellan hemmen så ofta. Han har nu föreslagit till barnets mamma att de från Januari -18 ska ha varannan vecka men att den andre föräldern träffar och umgås med hen en dag i veckan. Mamman totalvägrar detta, hon menar att deras barn är för liten och absolut inte är redo. Vi har kollat detta med familjerätten som säger att så länge barnet träffar föräldrarna var 3e dag så ska det inte vara några problem med var barnetsover, men mamman vägrar fortfarande.


    Nästa steg är alltså samtal med familjerätten för att kunna gå vidare.


    Jag undrar nu hur ni andra har gjort som haft små barn under en separation?


    Jag själv separerade när mitt barn var 2 år och för varken mig eller mitt ex var det några problem, men behöver en objektiv synpunkt på detta.

  • Svar på tråden Växelvis boende för 2 åring
  • Anonym (Men NEJ!)
    Äldre 18 Oct 12:02
    #1

    Nej, man har inte växelvis boende för småbarn. Det säger sig självt.

  • Äldre 18 Oct 12:07
    #2

    På vilket sätt märks det på barnet? Kan inte föräldrarna komma överens om att ha ungefär samma rutiner? Varannan vecka är lång tid för en tvååring och att ena föräldern hälsar på tror jag är ett futtigt substitut till att somna och vakna hos föräldern.

    Min yngste var knappt två när jag skilde mig och vi körde med 2-2-3 i 1,5 år ungefär. Det var när det större barnet började reagera men oro på de korta intervallen som vi övergick till varannan vecka. För den yngre funkade det bra hela tiden.

  • Raspbe­rry27
    Äldre 18 Oct 12:17
    #3

    Så man har inte växelvis boende trots avstånd mellan föräldrars lägenheter/hus?

    Hon är stressad och har svårt att komma till ro, samt äter dåligt. Detta brukar ge med sig efter ett par dagar, men då är det dags att byta hem igen..

  • Äldre 18 Oct 12:18
    #4

    Rent vansinne att ha växelvis med en sån liten.

  • Raspbe­rry27
    Äldre 18 Oct 12:18
    #5

    Och nej, de kan inte komma överens i dagsläget, varken om barnet eller annat.

  • Äldre 18 Oct 14:36
    #6
    Raspberry27 skrev 2017-10-18 12:17:33 följande:

    Så man har inte växelvis boende trots avstånd mellan föräldrars lägenheter/hus?

    Hon är stressad och har svårt att komma till ro, samt äter dåligt. Detta brukar ge med sig efter ett par dagar, men då är det dags att byta hem igen..


    Svårt... Det enklaste och förnuftigaste vore nog att testa några veckor med ett annat schema men kan föräldrarna inte komma överens är det kanske svårt. Det jag märkte på min stora son var att han frågade varje morgon, vem hämtar idag, ska jag sova här inatt och sånt så där var det tydligt att han inte trivdes med schemat. Men en tvååring är sällan så tydlig.
  • Anonym (?)
    Äldre 18 Oct 15:00
    #7

    visst brukar man säga att så små barn ska ha ett boende och att man sakta trappar upp med den andra föräldern? 

  • Anonym (Pappa­tilltv­å)
    Äldre 8 Nov 15:03
    #8

    Lyssna verkligen inte på alla som tycker att det är förfärligt med växelvis boende för ett barn på 2 år. Jag och mitt ex har haft växelvis boende sen 1,5 år gammal och det har ALDRIG varit några tecken på att det skulle vara dåligt för hen. Barnen tar inte skada av det som många påstår. Sen beror det ju på situationen i helhet men ingen vet förrän man har testat. Jag har själv haft växelvis boende sen jag var 1 år gammal (idag 32) och jag mår som en lärka idag. Har inga problem varken psykiskt eller fysiskt. Vill inte mamman så blir det dock svårare eftersom familjerätten gör vad DOM anser är bäst för barnet. Tycker dom dock att ni kan testa varannan vecka så är det inga problem. Börja dock att sakta vänja barnet med att kanske ha en dag längre hos mamma sen hos pappa, 3-5 hos pappa en månad, sen byter ni till 3-5 hos mamma osv sen blir det 2-6 osv osv. 


    Båttre göra det nu än om några år när barnet vant sig helt med att ha som ni har det nu. Vårt barn är friskt och glatt. Älskar att vara hos pappa och älskar att vara hos mamma. Lika glad varje måndag så ser inga problem med det.

Svar på tråden Växelvis boende för 2 åring