• Nmg

    Börja på förskola nu eller vänta 1 år till?

    Min son på 13 mån har precis börjat på förskola. Han går Max 10 timmar i veckan. Vi sökte plats från nu i höst då vi inte visste hur mycket vi skulle jobba osv men egentligen var planen att han skulle börja i februari. Nu fick han En plats där vi ville ha honom men vi fick inte skjuta upp inskolningen till februari så vi valde at ha honom där 2 halvdagar i veckan. Grejen är den att han är i en väldigt jobbig separationsfas just nu sen har han massor av tänder på gång oclså ( han har haft väldigt ont och jobbigt med tänderna sen han va 3 mån) så han är ledsen för det mesta. Tycker inte inskolningen har gått så bra och han är jätteledsen när jag lämnar honom och sträcker ut armarna och vill tillbaka och gallskriker. Känns hemskt att gå därifrån. Han äter inget där heller så när jag kommer vid lunch så har han oftast somnat ( på helt fel tid) inte ätit lunch heller så det blir en stress i att få i Honom mat när jag kommer dit ( matar honom hemma då)

    Han kan knappt gå än, kan inte äta sjölv och knappt dricka sjölv med pipmugg. Så han kräver lite mer resurser som jag känner att det inte finns. Så nu funderar vi på att ha honom hemma till nästa år i augusti då är han nästa 2 år. Under tiden tänkte vi pussla med fl - dagar och gå ner i arbetstid samt ta hjälp av mor och farföräldrar.

    Det jag ör lite nervös över är hur inskolningen ska gå när han är 2? Vi är ju mycket på öppna förskolor så han är van att leka med andra barn och han är vaknat bli lämnad hos de han känner ( barnvakter) så jag tror att han är inne i en väldigt dålig period nu och det är därför det inte funkar bra. Men tänk om det blir värre när han ör 2? Min tanke är att jag ska blrja plugga nästa höst så vi ska ha honom

    Där på heltid men försöka ha så korta dagar som möjligt samt försöka ta hjälp av farmor om hon vill hämta tidigare osv.

    Är det ändå bättre att stå ut och ha honom på förskola nu ( väldigt få timmar i veckan) eller säga upp platsen och söka till nästa höst? Om jag pluggar är jag ju mer flexibel med tiderna om jag inte har något obligatoriskt på skolan som jag vara på.

  • Svar på tråden Börja på förskola nu eller vänta 1 år till?
  • emc85

    Har ni möjlighet att ha honom hemma så tycker jag att ni ska göra det så som du beskriver situationen. Han visar med all tydlighet att han inte är redo för förskola. Kommer nog bara gå lättare sen när han är 2 år.

  • felisa

    Jag hade utan tvekan väntat. Vår son började förskola vid 2 och det gick utan några som helst problem. Med dottern (som nu är 11 månader) vill vi vänta än längre, gärna tills hon är 3 om det är möjligt. Vill vänta med separation från hemmets trygga vrå tills dess att hon är mogen för det.

  • Meriall

    Det är ju bra att ha honom hemma om ni har möjlighet. Separationsfasen är ju jobbigast så bättre att börja före eller efter. Men om ni måste ha honom där nu så tror jag att han går så lite att det blir jobbigare. Förskolan tryggar barnen både genom anknytning till personal men även genom rutiner och sådana får han ju inte när det är så sällan. Då tror jag tex 2h/dag är bättre än 5h två ggr i veckan om ni bara vill ha 10h. Man säger ju att det är jobbigt efter varje frånvaro och så blir det ju för er varje gång...

  • Nmg

    Håller med om att 2 h om dagen vore bättre men tyvärr funkar inte det eftersom vi inte skulle få ihop våra arbetstider då


    Meriall skrev 2017-10-19 05:13:33 följande:

    Det är ju bra att ha honom hemma om ni har möjlighet. Separationsfasen är ju jobbigast så bättre att börja före eller efter. Men om ni måste ha honom där nu så tror jag att han går så lite att det blir jobbigare. Förskolan tryggar barnen både genom anknytning till personal men även genom rutiner och sådana får han ju inte när det är så sällan. Då tror jag tex 2h/dag är bättre än 5h två ggr i veckan om ni bara vill ha 10h. Man säger ju att det är jobbigt efter varje frånvaro och så blir det ju för er varje gång...


  • mso

    Båda mina barn har börjat på dagis när de varit 13 månader. De gick då varje dag, om jag kommer ihåg rätt så gick de 5-6 timmar/dag och sov 1-2timmar av dem. Det var aldrig några problem att lämna dem då äldsta tydde sig väldigt till en av fröknarna från dag 1, och med andra så var ju syrran också där.

    Åldersmässigt är det inget problem att ha ett barn i den åldern på dagis. Däremot, om de inte får i sig mat och dryck så är ju det ett stort problem. Samma om de inte känner sig trygg med personalen. Vilket kan vara för att barnet inte är där så mycket.

    Med de problemen du beskrver skulle jag försöka vara hemma så länge det bara går. Pussla med mor/farföräldrar och ändrade arbetstider så långt det bara går.

    Lycka till.

  • LejonSa

    Vår son började när han var precis 2 fyllda. Gått jättebra. Hade möjlighet att vara hemma med honom och då nyttjade vi det. Så kan ni det så var hemma.

    Ett barn behöver främst sina föräldrar de första 2-3 åren. Därefter förstår de mer och behöver mer social stimulans.

    Så har man möjlighet så är det bara positivt att vara hemma med barnen länge. (Finns undantag så klart. En del barn mår och utvecklas bättre på fsk).

  • legomum
    LejonSa skrev 2017-10-27 22:28:38 följande:

      (Finns undantag så klart. En del barn mår och utvecklas bättre på fsk).


    Ja det stämmer men det är barn som blir ignorerade av sina föräldrar, missbrukshem osv...
    Det är inte vanliga "svenssonhemmen" vi talar om.
    Finns forskning på det
  • LejonSa
    legomum skrev 2017-10-27 22:50:16 följande:

    Ja det stämmer men det är barn som blir ignorerade av sina föräldrar, missbrukshem osv...

    Det är inte vanliga "svenssonhemmen" vi talar om.

    Finns forskning på det


    Det har jag inte heller påstått. Skrev det som en parantes då någon troligtvis annars hade haft invändningar åt andra hållet. Så lika bra gardera sig

    Väl förtrogen med forskning som finns. Och det handlar absolut inte bara om barn som blir ignorerade eller vanvårdade i missbrukshem.

    Det handlar lika mkt om föräldrar med nedsatt förmåga av olika skäl (kanske egna diagnoser eller tillfälligt nedsatt mående, förlossningsdepression etc), som kanske gärna vill men inte vet hur de ska stimulera sitt barn.

    Eller det motsatta. Barn som kräver mer stimulans pga egen sårbarhet (diagnos etc).
Svar på tråden Börja på förskola nu eller vänta 1 år till?