• saneramera

    SANERA VÄGGLÖSS SJÄLV

    Hej, har ett par månader tillbaka fått min lägenhet angripen av vägglöss och vill dela med mig erfarenheter som jag själv skulle velat läsa om i början av misären.


    1. Självklart ska man allra först ringa ett saneringsbolag, men se deras jobb endast som ett komplement, för hos mig ser jag endast mitt eget jobb som anledning för förbättring, deras lilla mjölspridning runt hörnen ser jag nästan som ett skämt. 


    2. Glöm drömmar om präktiga sängramar som är ett haven för vägglöss, och sätt fyra enkla ben direkt på resårmadrassen, snabbt som ögat beställer man vägglösskoppar som ska sättas under varje ben, kostade 250 kr. Samtidigt beställer man även madrasskydd (500 kr för en 90-säng) som vägglöss inte kan ta sig in/ut genom. De som stängs in får långsamt dö (tar ett år, eller så slänger du sängarna och köper nytt när hela mardrömmen är över) och så kommer inga nya kunna ta sig in i madrassen och skapa bon.


    På detta sätt slapp vi bett på flera veckor. En efter en kommer vägglössen fastna i kopparna under benen som du sedan dödar med lust och glädje. OBSERVERA! Sängarna ska vara minst en halvmeter bort från väggen, vägglössen ska inte ha andra vägar upp till sängen. 


    3. Släng allt överflöd! Möbler man inte verkligen behöver, kläder som inte behövs eller älskas.


    4. Sängkläder (och kläder) tvättas ofta, värt att köpa tvättmaskin med torktumlare om man är någorlunda rik, annars får man flåsa upp och ner för våningarna. För att slippa tvätta kläder om och om igen kan man ha en påse i hallen med ytterkläder och "utekläder" som försluts noga, kläderna tar man av och sätter på precis vid dörren. De kläder man inte förväntas använda lägger man i sopsäckar som inte luktar (finns, rosa, gröna och genomskinliga på rusta). En sopsäck med kläder knytes och läggs in i ännu en sopsäck som tejpas igen ordentligt. Lägg sopsäckarna på en plats, helst högt, där du tror att vägglössen inte springer runt och har sig. 


    JAG FÖRSTÅR att många anser detta som ett slöseri, men jag lever hellre fattig ett tag utan vägglöss än "rik" med vägglöss krypande runt hörnen. Vi bor i ett utsatt område och jag känner flera familjer som haft vägglöss där saneringsbolagens små puderbehandlingar (även giftbehandlingar) inte hjälpt ett skvatt.
    En familj hade vägglöss i flera år och efter några dussin saneringar (överdriver inte, både Anticimex och Nomor var där) slängdes det massa möbler och andra åtgärder från familjen som gjorde att vägglössen försvann. En annan familj tvättade alla sina kläder och flyttade till en annan lägenhet. Några andra familjer använde olagliga gifter som de fixat från utlandet, går väldigt snabbt och man behöver inte slänga en strumpa, men jag vill inte göra så mot miljön och så är jag ganska laglydig.
    Känner INGEN familj som blivit av med vägglöss med hjälp av Anticimex eller Nomor, men det tror såklart saneringsbolagen för dessa familjer har sedan bara sagt till dem att problemet är löst. Mitt saneringsbolag skulle inte ens tro mig att jag hade vägglöss om jag inte hade fångat dem lössen och visat för dem, för enligt dem finns det inga spår av vägglöss i mitt hem. Den första teknikern vågade nästan säga att vägglössen skulle vara borta efter första behandlingen, eftersom det inte fanns någon etablering. Men tre saneringar senare har deras jobb inte gjort någon märkbar skillnad.


    Det enda som fått stopp på betten är kopparna och madrasskydden, önskar jag köpt dem från första stund. Även om det skulle ta tid att fånga varenda liten lus, så kan de inte längre föröka sig när de inte får något blod, vilket förr eller senare måste utrota dem. Det är inte troligt att de skulle vilja gå i dvala, eftersom de känner din närhet och försöker komma till dig men fastnar i fällorna. 

    Hoppas texten hjälper någon därute.


     

  • Svar på tråden SANERA VÄGGLÖSS SJÄLV
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (kuk)
    Veganforanimals skrev 2024-02-17 22:47:40 följande:
    Det finns nya produkter mot vägglöss idag - www.spammingidiots.se som är väldigt smidiga att använda 
    bra, då vet vi vad som inte ska användas
Svar på tråden SANERA VÄGGLÖSS SJÄLV