• santana01

    Roligt att öppna presenter på kalas

    Vi ska ha 7-årskalas på söndag och min dotter vill öppna presenterna under kalaset (tidigare år har det inte hunnits med).

    Jag tycker det blir lite trist om alla ska sitta och titta på medan ett barn öppnar paket, och så vill jag inte ha så mycket fokus på grejer (vem som köpt vad, hur stora presenter osv).

    Hur kan man göra för att det ska bli roligt? Det är 12 klasskompisar som kommer. Finns det någon lek man kan göra?

    Tacksam för alla idéer!

  • Svar på tråden Roligt att öppna presenter på kalas
  • Vinterankan

    Man behöver inte göra så stor grej av det. De flesta är bara intresserade av att de när ens egen present och några till öppnas och springer runt och leker när de andras öppnas.

  • nnnnnnnn

    låt barnet öppna direkt, då är det liksom avklarat för både födelsedagsbarnet och barnet som ger, de slipper gå och vänta på hur deras present blir mottagen.
    Eftersom alla inte kommer exakt samtidigt, inte här iallafall - här är det lite drop-in under ca 15 min, så blir det naturligt att barnet som kommer ger presenten- födelsedagsbarnet öppnar och sen går "givaren" in och börjar leka. Är man orolig över att det ska bli långsamt i början av kalaset så kan man ha förberett något som barnen kan göra ensamma tex måla, pärla, göra en rolig mask eller ballonghatt eller liknande.

  • gnipökåms

    Från att ha läst andra kalastrådar så verkar ju flera kö snurra flaskan och man öppnar presenten från barnet som flaskan pekar på, det kanske kan va nåt. 

    Jag minns på de kalas som jag gick på så öppnade vi paketen under fikat/maten, då kan ju barnet öppna lugn och ro (så pass som det kan bli när det vankas presenter) utan att bli distraherad av de barnen som leker. 

  • NELJ
    Vinterankan skrev 2017-10-19 20:56:47 följande:

    Man behöver inte göra så stor grej av det. De flesta är bara intresserade av att de när ens egen present och några till öppnas och springer runt och leker när de andras öppnas.


    Precis. Alla behöver ju inte sitta och titta på bara för att hon vill öppna paketen. Men det är ju (oftast) kul för barnen att se när just deras present öppnas.
  • Anonym (R)

    När jag var liten och det var kalas brukade man öppna presenten direkt man fått den. Som någon skrev tidigare kommer ju inte alla barn samtidigt så det blir som något att göra och titta på tills alla har kommit och kalaset börjar på riktigt. Jag tyckte aldrig det var tråkigt som gäst heller.

  • Anonym (Kul inslag!)

    På de kalas mitt barn haft, så tjatar kompisarna om "när är det dags för paketöppning!?"


    Jag vet att mitt barn också älskar att sitta och titta på paketöppningen - särskilt när födelsedagsbarnet kommer till mitt barns paket.

  • hammarhajen

    Bättre att öppna direkt när någon kommer tycker jag.

    Gillar inte riktigt att man ska sätta presenterna i fokus så där på barnkalas, det är ju inte barnen som bestämmer över hur föräldrarna prioriterar pengar och/eller tid nedlagd på att hitta bra present. Tråkigt att ge den minst uppskattade presenten liksom.

    Tänker för övrigt lika på vuxenfester. Gäster är förstås där för att hedra den som fyller/gifter sig/döps, men jag vill att mina gäster har lika trevligt som jag. Bättre att låta dem ha roligt och prata och skratta än att tysta titta på MINA presenter (hur intressant är det?) men det är ju jag det  

Svar på tråden Roligt att öppna presenter på kalas