• A10 Thunderbolt

    Hudblekning

    Folk köper hudblekning för 150-200 miljarder kronor globalt för att få högre status. Här i Sverige vill man gärna undvika att framstå som förmer eller som ras hatare. Men det ger en grymt schysst status överallt utomlands. Precis överallt.

  • Svar på tråden Hudblekning
  • Pumakvinna
    A10 Thunderbolt skrev 2017-10-19 20:26:24 följande:

    Folk köper hudblekning för 150-200 miljarder kronor globalt för att få högre status. Här i Sverige vill man gärna undvika att framstå som förmer eller som ras hatare. Men det ger en grymt schysst status överallt utomlands. Precis överallt.


    Bara det att här solar vi och använder brun utan sol!!
  • A10 Thunderbolt

    Jag förstår att det finns enstaka som känner att de behöver vitaminer men svenska pensionärer som åker till Benidorm och steker sig russinbruna är inte direkt någon statussymbol vare sig utomlands eller när de kommer hem. Däremot svenskar som solar sig måttligt får en fantastisk bränna. Tråden gäller dock de många dokumentörerna om hudblekning utanför sverige. Det är vanligare än hårfärgning i vårt land.

  • EmberEyes
    A10 Thunderbolt skrev 2017-10-20 09:53:43 följande:

    Jag förstår att det finns enstaka som känner att de behöver vitaminer men svenska pensionärer som åker till Benidorm och steker sig russinbruna är inte direkt någon statussymbol vare sig utomlands eller när de kommer hem. Däremot svenskar som solar sig måttligt får en fantastisk bränna. Tråden gäller dock de många dokumentörerna om hudblekning utanför sverige. Det är vanligare än hårfärgning i vårt land.


    Du är medveten om att vårt futtiga land har färre invånare än många städer som Bejing, New York, Mumbai, Mexico City osv. Det är knappast applicerbart att jämföra om 3 miljoner svenskar färgar håret med 3+ miljoner personer i hela resten av världen som hudbleker.

    I västvärlden är solbränna en statussymbol, oavsett vad du själv har för åsikt i frågan. Solbränd här betyder att du har råd att vara ledig, åka på solsemester, att du har råd att köpa fejk-bränna osv.

    De länder där hudblekning är vanligt är i princip uteslutande gamla kolonial-länder. Länder där alla som varit vita har varit de som varit de rika, de mäktiga, de ledande. Länder där under generationer ljusare hy har premierats över mörkare hy, inte bara i i media och skolor, utan även ljusare barn som får fördelar framför sina mörkare syskon.

    Exakt vad du är ute efter i din TS vet jag inte, jag uppfattar det som att du tycker att ljus hud är bättre än mörk och att beviset ligger i att det säljs hudblekningsprodukter?
  • A10 Thunderbolt

    Det kan kännas som status att få åka till en sandstrand med dambindor som flyter omkring. Skönt definitivt men någon internationell statussymbol vet jag inte. Men hudblekning pågår överallt. Nog är det rätt snyggt på många som vill byta till sig lite status.

Svar på tråden Hudblekning