• Jonte1367

    HJÄLP!

    Är en kille på 17 år som går i gymnasiet. Mitt problem är att min mamma ger mig ingen tid att göra läxor. Varje dag börjar med att jag går upp kl 05.30 äter frukost tar sedan bussen till skola börjar kl 8.00. Under skoldagen läser jag bland annat matte speciallisering, programering, server programering, fysik, kemi, proccessor teknik, CAD och dator o IT kunskap. Min dag slutar 17.00. Jag skyndar mig till bussen som går 17.16, när jag är hemma är kl 19.15 då ska jag äta, när jag har gjort det är kl 20.00. Nu ska jag göra läxorna. Våra lärare säger att man ska lägga ner minnst 2-3 h varje dag på matten. Men min mamma säger att om inte jag ligger i sängen kl 21 så stänger hon av strömmen i mitt rum. Och jag måste göra mina läxor och gå och lägga mig 23.30 ist för 21. Det har även hänt några ggr att jag har skrivit ett program i min programerings läxa på min dator och så stänger hon av strömmer utan att säga till mog. Då för svan mitt program som jag ängnade myckt tid till. :'( Och matten har super långa uppgifter och jag kan inte räkna när hon stör mig varje kvart. Jag säger till henne på alla möjliga vis men hon bara säger "det är sent" elr "det spelar ingen roll" elr "jag är vuxen det är jag som bestämmer". Det svåra är att jag kan inte häller be om hjälp med uppgifter för min mamma läste inte det som jag gör nu.

    Mvh

    En Fustrerad Teknikvetare

  • Svar på tråden HJÄLP!
  • Coccolina

    prata med dina lärare om din situation. kanske kan de få din mamma att förstå att du måste få plugga i lugn och ro!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Tow2Mater

    Kan du inte göra matten på din 2 timmar bussresa hem?

    Men 21 verkar tidigt för en 17 åring, definitivt. Och när hinner du hjälpa till hemma?

  • Jonte1367
    Tow2Mater skrev 2017-10-19 22:24:35 följande:

    Kan du inte göra matten på din 2 timmar bussresa hem?

    Men 21 verkar tidigt för en 17 åring, definitivt. Och när hinner du hjälpa till hemma?


    Hjälpa till gör jag på helgerna. Men på dagarna är mitt schema så packat att jag knapt hinner med själv.
  • Jonte1367

    [quote=78115999][quote-nick]Tow2Mater skrev 2017-10-19 22:24:35 följande:[/quote-nick]Kan du inte göra matten på din 2 timmar bussresa hem?

    Men 21 verkar tidigt för en 17 åring, definitivt. Och när hinner du hjälpa till hemma?[/quote

    Bussen brukar vara full 8/10 så man får nästan slåss om att stå upp. :/ bussen är ingen bra platts att räkna matte på.

    Kan inte heller stanna på skola för att den stänger..

  • Halena

    Du har en väldigt sträng mamma . Jag hade pratat med nån vuxen på skolan du går på som kan prata med din mamma . Lycka till ????

  • tvillingmammaVastmanland

    Du verkar vara en ambitiös kille!

    Synd att din mamma inte förstår att du behöver läsa på kvällen.

    Be din mentor kalla mamma till ett möte för att diskutera detta, kanske har ni något redan planerat utvecklingssamtal inbokat?

  • Ewald01
    Tow2Mater skrev 2017-10-19 22:24:35 följande:

    Kan du inte göra matten på din 2 timmar bussresa hem?


    Hade samma idé. Sova måste man ju också. 8 timmar i alla fall!

    Men helgerna finns sen också, då har man kanske tid att pyssla lite med programmering osv. 

  • Tattooine

    Be en lärare prata med din mamma om saken. Hon borde ju vara glad över att du är så ambitiös, och hon borde uppmuntra dina studier. Hon verkar vara väldigt hård. Hur vore det om du hade ett förhållande och ville sova hos din tjej/kille? Skulle hon förbjuda det också? Du är ju faktiskt snart myndig och du verkar väldigt skötsam så jag tycker att hon får lov att släppa taget lite.

  • Molly57

    Prata med någon på skolan som kan prata med din mamma. Du behöver ju göra läxorna och det är fel att hon inte låter dig få den tiden som du behöver. Lycka till!

  • Kjell2

    Har du 2+2 timmars resa till skolan varje dag och du inte kan plugga under resan blir det problem oavsett. Överväg byta skola eller bo i närheten av skolan under veckorna. 

  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-10-26 16:18:13 följande:

    Har du 2+2 timmars resa till skolan varje dag och du inte kan plugga under resan blir det problem oavsett. Överväg byta skola eller bo i närheten av skolan under veckorna. 


    Det finns såkallade internat skolor. Det är skolor som har bostäder till eleverna i anslutning till skolebyggnad eller ibland är bostäderna integrerade i byggnaden.

    Eleverna bor d
    å mer eller mindre i skolan och åker bara hem på t.ex. helgerna.


Svar på tråden HJÄLP!