• Anonym (Majja)

    #metoo förstår inte riktigt

    Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

    Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

    Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

    Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

    Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

    Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

    Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

    Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

  • Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt
  • asdfgx

    Det viktiga här är att flytta fokus från att våldtäkterna i Sverige ökar
    (det är en rasistisk tanke)
    till att alla män är skyldiga.

    Samtidigt flyttar vi fokus från hedersvåld
    till att alla män kan bli svartsjuka

    från terrorbrott till det dör fler i trafikolyckor

    från skjutningar till alla killar slåss

  • Lena

    Det är bara olika grader på en skala och beror på samma fenomen så de hör ihop. Om man fördömer och slutar med de mindre allvarliga kommer det bli färre allvarliga kränkningar med

  • Anonym (Du jag vem som helst...)
    Anonym (Majja) skrev 2017-10-20 13:57:44 följande:

    Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

    Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

    Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

    Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

    Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

    Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

    Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

    Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.


    Håller verkligen inte med dig i att ?det är den utsatta personen som måste sätta ner foten, för ingen kan göra det åt dig?

    Hur kan det vara den utsatta dom ska kunna göra något åt problemet?! Det måste ju vara alla de män som, kränker, inte menade något illa, som trodde hon ville, som tyckte hon såg söt ut osv som måste förstå att det inte är ok. Aldrig! Det är där det måste börja inte hos kvinnor som blir utsatta!
  • Anonym (suck)

    Den viktiga delen? Den viktiga delen är att uppmärksamma alla möjliga sorters sexuella trakasserier och övergrepp som kvinnor utsätts för och visa folk hur vanligt det är. Bara för att man pratar om alla möjliga sorters övertramp betyder inte det att man säger att allt är lika illa och på samma nivå. Men alla sorter är viktiga.

  • Anonym (varför)
    Anonym (Majja) skrev 2017-10-20 13:57:44 följande:

    Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

    Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

    Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

    Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

    Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

    Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

    Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

    Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.


    Varför tycker du att olämpliga kommentarer ska slinka igenom bara för att de flesta kvinnor fått dem?? Det är väl bara ytterligare ett symtom på hur mycket av män beteende som kvinnor bara förväntas ta utan att bry sig.

    Var ska gränsen gå tycker du?

    En kommentar? En tafsning? Brösten ok men inte mellan benen? Muntlig kommentar eller skriftlig? Nån som säger att han ska våldta en tills man dör eller bara tjatar vidare om att man är snygg?

    Var det sexuellt utnyttjande när jag som 12-åring sjöng i kör och uppträdde på ett företagsevent och en man i publiken drog ned mig i knäet och klämde ner handen mellan mina lår och vägrade släppa mig? Eller är det bara sexuellt utnyttjande om han tagit fram kuken och satt på mig?
  • Anonym (FEL)

    Hur gammal är du TS? Du har fel så det viner om det.

  • pyssel

    "Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer. "

    Gör den?

    "Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig. "

    Hur menar du?

    "Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist."

    Har jag förstått dig rätt, Majja? Att du har blivit utsatt för de grövre sexualbrotten på skalan och uppmärksamheten inte känns rättvis?


    Alla hästar hemma
  • Anonym (bla)
    Just det att det finns de som inte förstår är ju varför det är så viktigt att man uppmärksammar detta med sexuella trakasserier och övergrepp

    Sen är det nolltolerans oavsett om det gäller grova övergrepp eller taffsande, det finns liksom inte att det ena är ok för att det inte är lika grovt som det andra
  • Anonym (bla)
    asdfgx skrev 2017-10-20 14:03:23 följande:

    Det viktiga här är att flytta fokus från att våldtäkterna i Sverige ökar
    (det är en rasistisk tanke)
    till att alla män är skyldiga.

    Samtidigt flyttar vi fokus från hedersvåld
    till att alla män kan bli svartsjuka

    från terrorbrott till det dör fler i trafikolyckor

    från skjutningar till alla killar slåss


    otippat med ett nytt konto som tycker det är ok med övergrepp om det är vita svenska killar som står för dom, det är bara övergrepp från invandrare som såna som du har problem med

    äckligt
  • Tow2Mater
    Anonym (varför) skrev 2017-10-20 14:23:19 följande:
     Var det sexuellt utnyttjande när jag som 12-åring sjöng i kör och uppträdde på ett företagsevent och en man i publiken drog ned mig i knäet och klämde ner handen mellan mina lår och vägrade släppa mig? Eller är det bara sexuellt utnyttjande om han tagit fram kuken och satt på mig?
    Din körledare satte väl ner foten och krävde reprimander för mannen via hans chef och företag? Och körledaren marcherade väl promt ut er alla från eventet efter detta?
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt