• Äldre 20 Oct 15:57
    43536 visningar
    30 svar
    30
    43536

    Vi med blödningar under graviditeten!

    Här kan vi som blöder under graviditet dela tankar, upplevelser och stötta varandra!

    Jag är gravid i vecka 17, snart 18. Fick en störtblödning i vecka 14 som man då trodde berodde på att ett blodkärl på livmodertappen spruckit. Det verkligen forsade blod och jag trodde det var kört, men bebis mådde finfint. Har blött mer eller mindre sedan dess, har fått göra massor av UL och undersökningar men allt ser fint ut med bebisen. Det har dock upptäckts att jag har svåra cellförändringar och läkarna säger att blödningarna beror på detta, kommer att behandlas efter grav. Väldigt påfrestande psykiskt med dessa blödningar hursomhelst!

    Hur har det varit för er andra som blöder?

  • Svar på tråden Vi med blödningar under graviditeten!
  • Äldre 22 Oct 10:21
    #1

    Puffar

  • Äldre 22 Oct 10:46
    #2

    Hej, jag är i liknande sits. Är i v 13 och har blött konstant i 4 v, har varit på gynakuten 3 ggr och gjort vanligt Vul 3 ggr. Min blödning ger inte med sig och det är så psykiskt påfrestande. Jag ska göra cellprov nästa vecka då jag antar att min blödning kan bero på cellförändringar, detta är så skrämmande.

    Fick du göra cellprov? Hur snabbt fock du svar? Hur är dina blödningar?

    Mina är som en mensblödning, eller mer som efter en förlossningblödning, jag blir så ledsen varje gång jag ser blodet.

  • Äldre 22 Oct 18:00
    #3
    EnLitenTrea skrev 2017-10-22 10:46:35 följande:

    Hej, jag är i liknande sits. Är i v 13 och har blött konstant i 4 v, har varit på gynakuten 3 ggr och gjort vanligt Vul 3 ggr. Min blödning ger inte med sig och det är så psykiskt påfrestande. Jag ska göra cellprov nästa vecka då jag antar att min blödning kan bero på cellförändringar, detta är så skrämmande.

    Fick du göra cellprov? Hur snabbt fock du svar? Hur är dina blödningar?

    Mina är som en mensblödning, eller mer som efter en förlossningblödning, jag blir så ledsen varje gång jag ser blodet.


    Hej!

    Usch vad jobbigt för dig, förstår att det är påfrestande :(

    Jag hade en störtblödning i vecka 14 där det bara forsade blod, värre än mens! Har aldrig blött så mycket. Det var fruktansvärt! Därefter har jag blött varje dag, senaste två veckorna har det dock varit en brun blödning men dessförinnan kom det rött blod till och från.

    Jag tog ett cellprov när jag gick in i v 15, fyra dagar senare fick jag veta att jag har svåra cellförändringar (grad 3, grad 4 är cancer). Dock tar det typ 10 år för dessa cellförändringar att utvecklas till cancer så jag är inte orolig ändå, bara jobbigt att blöda såhär! Ska opereras efter förlossningen för att ta bort förändringarna.

    Hoppas det går bra för dig, OM det skulle vara cellförändringar kommer de säkert att göra en plan för dig och du får gå på lite extrakoller under graviditeten - det kommer jag att få göra.
  • Äldre 22 Oct 19:49
    #4
    Glitterpinnar skrev 2017-10-22 18:00:19 följande:

    Hej!

    Usch vad jobbigt för dig, förstår att det är påfrestande :(

    Jag hade en störtblödning i vecka 14 där det bara forsade blod, värre än mens! Har aldrig blött så mycket. Det var fruktansvärt! Därefter har jag blött varje dag, senaste två veckorna har det dock varit en brun blödning men dessförinnan kom det rött blod till och från.

    Jag tog ett cellprov när jag gick in i v 15, fyra dagar senare fick jag veta att jag har svåra cellförändringar (grad 3, grad 4 är cancer). Dock tar det typ 10 år för dessa cellförändringar att utvecklas till cancer så jag är inte orolig ändå, bara jobbigt att blöda såhär! Ska opereras efter förlossningen för att ta bort förändringarna.

    Hoppas det går bra för dig, OM det skulle vara cellförändringar kommer de säkert att göra en plan för dig och du får gå på lite extrakoller under graviditeten - det kommer jag att få göra.


    Stackar dig, fy tusan vilket besked att få :(

    Denna tiden som ska vara fyllt av lycka och förväntan är nu bara en fruktansvärd oro. Allt jag läst tyder på att jag oxå har cellförändringar, frågan är bara vilken grad.

    Men skönt att höra att du fick svar så snabbt, hoppas jag oxå få.

    Har du fått restriktioner?

    Jag tränar väldigt mycket i vanliga fall och har mått så dåligt av att inte kunna träna, så igår joggade jag lätt och lyfte lite vikter. Ca en timme efter blödde jag massor, känns helt hopplöst att inte kunna vara aktiv.

    Imorgon har jag kub och är livrädd för att något ska vara fel även där, hade ett MA i somras som upptäcktes dagen innan Kub. Skönt att prata med någon i samma situation ...
  • Äldre 22 Oct 21:47
    #5
    EnLitenTrea skrev 2017-10-22 19:49:47 följande:

    Stackar dig, fy tusan vilket besked att få :(

    Denna tiden som ska vara fyllt av lycka och förväntan är nu bara en fruktansvärd oro. Allt jag läst tyder på att jag oxå har cellförändringar, frågan är bara vilken grad.

    Men skönt att höra att du fick svar så snabbt, hoppas jag oxå få.

    Har du fått restriktioner?

    Jag tränar väldigt mycket i vanliga fall och har mått så dåligt av att inte kunna träna, så igår joggade jag lätt och lyfte lite vikter. Ca en timme efter blödde jag massor, känns helt hopplöst att inte kunna vara aktiv.

    Imorgon har jag kub och är livrädd för att något ska vara fel även där, hade ett MA i somras som upptäcktes dagen innan Kub. Skönt att prata med någon i samma situation ...


    Det kan ju även vara en liten flik av moderkakan som har lossnat och som gör att du blöder, har de kollat hur den sitter på dig?

    Jag får inte ha sex, använda tampong, bada eller träna. Jag älskar verkligen träning och det är mitt stora intresse, de sa att jag får hålla mig till promenader och lite lugn cykling. Men jag gör gravidyoga några gånger i veckan (det är ju mer sträcka och tänja och hålla igång) och sen gör jag lite enkla och gravidanpassade styrkeövningar hemma (absolut inte med vikter). Jag blöder inte mer av att göra detta och jag måste få röra lite på mig för annars blir jag knäpp.. De sa också att jag ska försöka undvika att bära på mina två barn för mycket (en treåring och en ettåring) och inte göra en massa tunga lyft.
  • Äldre 23 Oct 17:14
    #6
    Glitterpinnar skrev 2017-10-22 21:47:42 följande:

    Det kan ju även vara en liten flik av moderkakan som har lossnat och som gör att du blöder, har de kollat hur den sitter på dig?

    Jag får inte ha sex, använda tampong, bada eller träna. Jag älskar verkligen träning och det är mitt stora intresse, de sa att jag får hålla mig till promenader och lite lugn cykling. Men jag gör gravidyoga några gånger i veckan (det är ju mer sträcka och tänja och hålla igång) och sen gör jag lite enkla och gravidanpassade styrkeövningar hemma (absolut inte med vikter). Jag blöder inte mer av att göra detta och jag måste få röra lite på mig för annars blir jag knäpp.. De sa också att jag ska försöka undvika att bära på mina två barn för mycket (en treåring och en ettåring) och inte göra en massa tunga lyft.


    Jag tor att när jag fått svar på cellprovet så gör man nog en plan därefter , hoppas det för något är ju verkligen fel när det blöder nonstop i 1 månad och inget tyder på att det slutar.

    Jag är så rädd för att bli tvungen att avsluta graviditeten, men antar att det måste vara riktigt illa för att man ska tvingas göra det.

    Kub test idag som inte gick att färdigställa för bebis låg helt hopkrupen och vägrade sträcka på sig, 45 min höll vi på. Så ny tid nästa vecka, känns som allt är en prövning. Hade varit så skönt att iaf fått ett svar på Kub.

    Hur ser din plan ut? Många extra kontroller? Tror dom att du riskerar att föda för tidigt pga blödningarna?
  • Sandra­h23
    Äldre 24 Oct 00:09
    #7

    Blödde hela vägen o grabben föddes tio v för tidigt.

    Första gången jag började blöda va läkarna säkra på att det skulle bli missfall... det va som en skräckfilm. Blod längs vägen när jag gick genom väntrummet på akuten. Men icket. Fick aldrig veta varför jag blödde hela tiden o inte heller varför han kom tio veckor innan bf. Allt gick bra o han är fullt frisk o utvecklas som han ska, snart sex år ????

  • Äldre 24 Oct 17:15
    #8
    Sandrah23 skrev 2017-10-24 00:09:04 följande:

    Blödde hela vägen o grabben föddes tio v för tidigt.

    Första gången jag började blöda va läkarna säkra på att det skulle bli missfall... det va som en skräckfilm. Blod längs vägen när jag gick genom väntrummet på akuten. Men icket. Fick aldrig veta varför jag blödde hela tiden o inte heller varför han kom tio veckor innan bf. Allt gick bra o han är fullt frisk o utvecklas som han ska, snart sex år ????


    Vilken jobbig upplevelse men så skönt att höra att allt gick bra ändå :)
  • Äldre 24 Oct 19:38
    #9
    EnLitenTrea skrev 2017-10-23 17:14:04 följande:

    Jag tor att när jag fått svar på cellprovet så gör man nog en plan därefter , hoppas det för något är ju verkligen fel när det blöder nonstop i 1 månad och inget tyder på att det slutar.

    Jag är så rädd för att bli tvungen att avsluta graviditeten, men antar att det måste vara riktigt illa för att man ska tvingas göra det.

    Kub test idag som inte gick att färdigställa för bebis låg helt hopkrupen och vägrade sträcka på sig, 45 min höll vi på. Så ny tid nästa vecka, känns som allt är en prövning. Hade varit så skönt att iaf fått ett svar på Kub.

    Hur ser din plan ut? Många extra kontroller? Tror dom att du riskerar att föda för tidigt pga blödningarna?


    Jag

    Men så jobbigt med en bebis som inte ville samarbeta på kub ;) Var likadant för mig när jag väntade min tvåa, vi höll på säkert en timme, jag fick hoppa runt, dricka vatten, gå och kissa med mera för det var omöjligt för stackars bm att mäta xD

    Jag kommer att gå på kontroller var tredje vecka där de dels undersöker mina cellförändringar och min livmodertapp med mikroskop samt kollar bebis med UL. Utöver detta får jag komma in på extra ultraljud om jag känner mig orolig pga blödningarna eller börjar blöda ännu mer, vilket känns bra. Jag känner dock bebis sparka i magen så jag är inte så orolig just nu.

    Jag har läst att man kan föda tidigare om man blöder mycket under graviditeten, men det är inget som läkarna har pratat om med mig.. Jag hoppas på att gå fram till vecka 37 iallafall!

    Hur når du idag?
  • Äldre 2 Jul 19:17
    #10

    Finns det möjlighet för liv i tråden? 

    Är gravid v. 18+4 och har haft mindre blödningar sedan ca v. 10-11.
    Var på ett VUL efter jag då haft mindre blödningar under helgen (fre-mån) men hade såklart slutat tills jag kom dit på tisdagen... Allt var bra med lillen och de såg ut som det skulle. 
    Men iom att jag ej blödde då kunde hon ej säga vad det var, hon tippa på att det var polyper alt livmodertappen som det varit samlat lite blod i som kommit. 
    Fick sagt till mig att jag ev var en sån som hade risk för fortsatt mindre blödningar och skulle ej oroa mig. 
    Nu har jag blödigt till och från sen dess med max 5 dagar uppehåll... Börjar vara väldigt psykiskt påfrestande och undrar om de är någon fler som haft det såhär? 
    Första graviditeten också så har inget att jämnföra med. Har ont ibland den där "växtvärks värken" men ibland känns de lite annorlunda... 

    Ska tillägga att jag ska dit om 3 dagar på specmödrav. och göra rul samt träffa en överläkare så hoppas på klarare svar från dem då! 

Svar på tråden Vi med blödningar under graviditeten!