• Anonym (Kaffedraken)

    Mitt styvbarns mamma bryr sig inte om barnet.

    Jag behöver verkligen eran hjälp för hur jag ska gå tillväga. Min gräns är nådd och jag orkar inte mer!!

    Mitt styvbarns mamma träffade en kille och bor nu hos honom 7 månader om året. (Andra sidan jorklotet)

    Hon lämnade barnet hos min sambo för att vara med den nya killen och var då i sverige 3 mån (max) om året. I slutet av förra året fick vi nog och ansökte om underhållsstöd.

    Vi försökte prata med henne då barnet fått panikångestattacker och blivit utåtagerande då barnet (självklart) saknar mamman. När vi berättar detta lägger hon skuld på oss då "barnet aldrig är så när hon är där" vilket vi föraöker förklara är för att det är pga att barnet inte vet när mamman kommer hem igen.

    När mamman fick betala underhållsstöd så började hon komma hit för att slippa betala pengar. Nu hotar mamman oss med advokat och rätt till umgänge även fast det är HON som åker för att vara med en annan man i en helt annan del av världen. Hon ljuger för barnet och säger att hon åker för att hon måste jobba. Innan ljlg hon för barnet och sa att hon var tvungen att vara där för att hon skulle studera (hon hoppade av)

    När hon väl är här går barnet på frita till 17. Hon begär även att VI ska hjälpa till med träningar och ta barnet för att hon ska jobba. Vi anpassar oss ofta efter mamman för barnets skull men nu är det ohållbart då jag har ett barn här sen innan plus att jag nu är gravid. Vi kan inte anpassa oss eftrr henne längre.

    Mamman föhör även barnet och pratar skit om oss till barnet och försöker vända det mot oss.

    Hon hotar oss som sagt nu om umgänge och att vi förbjuder barnet att tala med henne. Vi har sagt att mamman får ringa till barnet via oss då barnet blir utåtagerande mot oss efter att ha samtalat med mamman. Med tanke på att mamman talar illa om oss så har vi alltså valt att kontakt ska ske via oss.

    Detta ska hon nu dra oss inför rätta för.

    Vad kan vi göra för att få henne att flytta tillbaka till sverige för att få vara med sitt barn?? Vad har vi för rättigheter? Alltså snälla ni,HJÄLP mig. Jag är så ledsen och trött över denna situation. Jag försöker verkligen men jag orkar inte längre.

  • Svar på tråden Mitt styvbarns mamma bryr sig inte om barnet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Pappan kan söka enskild vårdnad och hela boendet, sen kan mamman ha umgängesrätt. Det är ju ungefär så ni har haft det så kan ni lika gärna få det på papper. 

    Jag förstår inte vad det är hon ska stämma er för riktigt. Vad kan hon stämma er för? 

    Har hon verkligen kontaktat advokat eller är det bara nåt hon säger? Kanske så att pappan ska göra det hellre, som ovan skrivet? 

    Ring  familjerätten och diskutera med dem. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack snälla för ditt svar. Vi sade till mamman att vi kör varannan vecka när hon kommer hit då det påverkar barnen för mycket att vara borta från varandra i 3 månader.

    Mamman sade då att hon inte tänker gå med på det då de har delad vårdnad och att hon aka ha barnet när.hon är i sverige. Men det vi försöker förklara för henne är att det inte är dr bästa för varken oss eller någon av barnen då det blir konflikter när varnetkommer tillbaka till oss då barnet vill ha sin pappa för sig själv (min sambo) och riktar ilska mot mig och mitt barn. Mamman talar illa om oss till barnet och får barnet att vända sig mot oss. Det gör så ont i mig och min sambo att mamman förstör det vi bygger upp. Vi har verkligen en härlig stämning här hemma och barnen har det bra både materiellt och det viktigaste för oss; kärlek.

    Mamman förgiftar våran tillvaro när hon gör såhär mot oss och sitt barn och alla blir påverkade.

    Hon hotar oss med att vi inte får ha barnet varannan vecka då hon" har rätt att ha barnet."

    Men hur stor rätt har hon att ha henne flera månader i sträck?

    Ska vi behöva anpassa hela v0ra liv efter hennes mamma som lämnar sitt barn på andra sidan jorden för att vara med sin kille?

    Hon väljer ju själv att åka och vi har inte gått med på att ha barnet i 4 månader för att sedan inte ha barnet på 2 hela månader. Det blir ett för stort glapp. Så vi förstår inte varför hon vill ha mer umgänge då vi aldrig hindrat henne. Hon är ju inte ens i sverige.

    Sambon frågade hur länge hon ska åka fram och tillbaka varpå mamman svarade "jag måste åka. Har inget förhållande kvar annars"

    Hon väljer alltså att leva i nån fantasibubbla och ljuga för mitt styvbarn.

    Hon hade nu senaste gången sagt "jag måste åka. Annars har vi ingenstans att bo när jag kommer till sverige o då måste jag vara i X-land hela tiden"


    Anonym (mm) skrev 2017-10-20 16:44:06 följande:

    Pappan kan söka enskild vårdnad och hela boendet, sen kan mamman ha umgängesrätt. Det är ju ungefär så ni har haft det så kan ni lika gärna få det på papper. 

    Jag förstår inte vad det är hon ska stämma er för riktigt. Vad kan hon stämma er för? 

    Har hon verkligen kontaktat advokat eller är det bara nåt hon säger? Kanske så att pappan ska göra det hellre, som ovan skrivet? 

    Ring  familjerätten och diskutera med dem. 


  • Anonym (Kaffedraken)

    Ska hon stämma på boende eller umgängesschema elker vad ska hon stämma om?

    Låter rätt osannolikt att det skulle bli dom på att barnet ska bo hos er på heltid 9 månader i sträck och sen hos mamman i 3 månader. Om mamman är utomlands så långa perioder låter det rimligare att barnet bor hos er och har umgänge ned mamman när hon är i Svetige och att ni har ett fast umgänge enligt avtal för att undvika konflikter.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-20 18:55:11 följande:

    Ska hon stämma på boende eller umgängesschema elker vad ska hon stämma om?

    Låter rätt osannolikt att det skulle bli dom på att barnet ska bo hos er på heltid 9 månader i sträck och sen hos mamman i 3 månader. Om mamman är utomlands så långa perioder låter det rimligare att barnet bor hos er och har umgänge ned mamman när hon är i Svetige och att ni har ett fast umgänge enligt avtal för att undvika konflikter.


    Hon hotade att stämma oss för att vi ville ha umgänge med sambons barn varannan vecka när mamman var i sverige då vi känner att det är för lång tid för barnet att vara borta i 2-3 månader och att mamman gärna talar illa om oss till barnet vilket leder till att barnet hamnar mellan. Det gör ont i hjärtat att se sambons barn aå otroligt tyngd av det mamman säger om oss.

    Vi har även låtit mamman ringa till oss när hon aka prata med barnet för att vi måste hålla koll på vad mamman säger då hon ofta ljuger och gör så att barnet är på "hennes sida" och då tycker mamman att vi begränsar deras umgänge.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Andreasplace skrev 2017-10-20 19:10:46 följande:

    Hon hotade att stämma oss för att vi ville ha umgänge med sambons barn varannan vecka när mamman var i sverige då vi känner att det är för lång tid för barnet att vara borta i 2-3 månader och att mamman gärna talar illa om oss till barnet vilket leder till att barnet hamnar mellan. Det gör ont i hjärtat att se sambons barn aå otroligt tyngd av det mamman säger om oss.

    Vi har även låtit mamman ringa till oss när hon aka prata med barnet för att vi måste hålla koll på vad mamman säger då hon ofta ljuger och gör så att barnet är på "hennes sida" och då tycker mamman att vi begränsar deras umgänge.


    Men om ni inte är överens om hur boende och umgänge ska se ut, är det då inte bra om det bestäms i domstol, eller i alla fall att ni skriver avtal? Har ni haft samtal på familjerätten?
Svar på tråden Mitt styvbarns mamma bryr sig inte om barnet.