• Anonym (Elin)

    HATAR mina öron.. operera som barn?

    Hej! Har försökt Googla lite men hittar inte riktigt svar på min fråga..

    Kostar det att operera utåtstående öron på barn?

    Jag är 15 årig tjej och blivit mobbad redan sen jag var 4 år pga mina öron.. blivit kallad apa, Dumbo osv pga mina öron.

    Jag hade förut ofta uppsatt och flätat hår men har vägrat att ha någon hårfrisyr nu i några år pga mina öron! Jag tycker jag ser jättefin ut i uppsatt osv (har det bara hemma med min familj) och jag brukar kolla mig i spegeln och önskat att jag hade mindre öron så jag kunde få gå ut i samhället med uppsatt hår, än att bara alltid ha utsläppt..

    mår verkligen dåligt pga mina öron.. brukar varje morgon ?krusa? mitt underhår så mitt hår blir lite tjockare o täcker mina öron mer (mina öron syns dock fortfarande, men lite mindre) brukar också ofta gråta på kvällarna pga mina öron :(

    Önskar verkligen att jag kan få operera mina öron så de blir mindre. Men går det att få en sån operation gratis till mig? Det är väl typ en skönhetsoperation och antar att det kanske man måste betala flera tusen för... men någon som vet om det går att för barn få sån kirurgi kostnadsfritt? För utåtstående & stora öron?

  • Svar på tråden HATAR mina öron.. operera som barn?
  • Anonym (hobbydoktorn)

    Börja på vårdcentralen och berätta om ditt problem och att du verkligen mår dåligt av det och blir dåligt behandlad av andra pga ditt utseende.

    Kanske den läkaren då skriver remiss vidare till en läkare som kan bedöma om allmänvården betalar en operation för dig.

    Annars så kan det bli så att du måste tjäna ihop pengar till den själv.

    Här är en sida med privata kliniker som utför operationen "på uppdrag av landstinget" enligt vad de skriver men då gör man det redan när barnen är små.
     
    www.ak.se/det-har-gor-vi/ansikte/utstaende-oron/

    Där kan man också fylla i ett formulär och få ett prisförslag om man måste betala själv.

  • Anonym (Jag)

    Jag fick mina opererade på sofiahemmet när jag var 10, kostade 14000, men är 17 år sen.

  • Anonym (H)

    Mitt syskon opererade sina öron i ungefär samma ålder som du är i nu. Gick via vårdcentralen för remiss då hen mådde dåligt över sitt utseende och behövde inte betala för det.

  • Colourfulrainbow

    Du ska absolut inte tåla att bli mobbad i elva år. Vad gör dina lärare åt saken? Blir redigt arg när jag läser om hur dåligt mår. Dina lärare ska inte få lov att blunda för mobbningen på det är sättet.

    Ts - svara ärligt på den här frågan: om INGEN hade mobbat dig, hade du ändå velat operera dina öron?

    Jag är inte anti plastikkirurgi. Om någon vill förändra sitt utseende så varsågod, men det ska vara ens eget val.

  • Anonym (Elin)
    Anonym (hobbydoktorn) skrev 2017-10-20 21:28:34 följande:

    Börja på vårdcentralen och berätta om ditt problem och att du verkligen mår dåligt av det och blir dåligt behandlad av andra pga ditt utseende.

    Kanske den läkaren då skriver remiss vidare till en läkare som kan bedöma om allmänvården betalar en operation för dig.

    Annars så kan det bli så att du måste tjäna ihop pengar till den själv.

    Här är en sida med privata kliniker som utför operationen "på uppdrag av landstinget" enligt vad de skriver men då gör man det redan när barnen är små.

     

    www.ak.se/det-har-gor-vi/ansikte/utstaende-oron/

    Där kan man också fylla i ett formulär och få ett prisförslag om man måste betala själv.


    Tack för tipsen! Ska testa att först gå till ungdomsmottagningen och berätta.. har aldrig riktigt sagt till någon att jag mår väldigt dåligt pga öronen och att det är den enda anledningen att jag är så osäker på mitt utseende. Så ska testa med ungdomsmottagningen och hoppas de skickar remiss..

    Hoppas att jag får turen att inte behöva betala :( dom pengarna finns inte.. Dock bor jag i Falun, vet ej om de isåfall skulle skicka mig till t.ex Stockholm eller kan de fixa öronen på sjukhus?
  • Anonym (Elin)
    Colourfulrainbow skrev 2017-10-20 22:17:58 följande:

    Du ska absolut inte tåla att bli mobbad i elva år. Vad gör dina lärare åt saken? Blir redigt arg när jag läser om hur dåligt mår. Dina lärare ska inte få lov att blunda för mobbningen på det är sättet.

    Ts - svara ärligt på den här frågan: om INGEN hade mobbat dig, hade du ändå velat operera dina öron?

    Jag är inte anti plastikkirurgi. Om någon vill förändra sitt utseende så varsågod, men det ska vara ens eget val.


    Lärarna gör inte så mycket, de säger att jag bara ska ignorera..

    Jag tror jag hade nog velat operera ändå. Kanske inte lika ?starkt? och desperat på att få operera öronen om jag inte varit mobbad för dom. Men vill verkligen få dem mindre. Har ofta tänk på att jag vill bara ta bort dom helt dör så dåligt mår jag av mina öron hehe
  • nevermind
    Colourfulrainbow skrev 2017-10-20 22:17:58 följande:

    Du ska absolut inte tåla att bli mobbad i elva år. Vad gör dina lärare åt saken? Blir redigt arg när jag läser om hur dåligt mår. Dina lärare ska inte få lov att blunda för mobbningen på det är sättet.

    Ts - svara ärligt på den här frågan: om INGEN hade mobbat dig, hade du ändå velat operera dina öron?

    Jag är inte anti plastikkirurgi. Om någon vill förändra sitt utseende så varsågod, men det ska vara ens eget val.


    Precis. Hur kan hon ha blivit mobbad så länge?? Vad har föräldrarna gjort för att hjälpa henne?

    Good point, det där om att hon inte velat operera om ingen sagt nåt. Då gör hon det inte för sin egen skull utan på grund av andra.
  • EmberEyes
    Anonym (Elin) skrev 2017-10-20 23:28:32 följande:
    Lärarna gör inte så mycket, de säger att jag bara ska ignorera..
    Så får de verkligen inte göra! De har en skyldighet att ta tag i den typen av problematik. Har du pratat med dina föräldrar? Kurator eller skolsköterskan? Skolan ska ha en noll-tolerans till mobbing.
  • Anonym (Öron)

    Hej hej!
    Min lilla syster opererade sina öron för 2 år sedan då var hon 14 år gammal och hon bokade på privatklinik och betalade bara 200kr vid varje besökstillfälle!
    Här i Göteborg behöver man ingen remiss och inte gå via vårdcentralen man kan bara ringa själv till en klinik och höra!

  • Colourfulrainbow

    Ts nu kommer jag kanske låta elak, men varför tror du att all mobbning skulle upphöra om du opererade dina öron? Tror du inte att dessa personer skulle fortsätta mobba dig? Då kanske de börjar mobba dig för din hårfärg. Ska du gå iväg till frisörskan då och färga håret?

    Dina lärare plus dina föräldrar måste ta itu med mobbningen nu. Det måste ske en förändring. Du har all rätt att känna dig trygg i skolan.

Svar på tråden HATAR mina öron.. operera som barn?