• Anonym (Kaffedraken)

    Fastnat i matlagnings-träsket

    Hej! Jag och min man jobbar 8-16 varje dag. Vi hämtar barnen från dagis/skola åker hem och lagar mat. MEN vi har så kört fast i matlagningen, blir alltid falukorv, köttfärssås och spaghetti, köttbullar och makaroner, ja väldigt simpel mat. Mest för vi inte orkar ta och googla fram enkla recept, men också för att barnen är ganska kräsna för nya smaker och ny mat. Därför skulle jag vilja ha eran hjälp men snabba, goda och nyttiga recept som passar en fyrabarns-familj!

    Våra barn är 7 år, 5 år och 3-åriga tvillingar.

    Kom med era bästa tips!:)

  • Svar på tråden Fastnat i matlagnings-träsket
  • Anonym (Kaffedraken)

    Finns massor. Lagade matlådor den här veckan för att ugan jobbar extra mycket (vilket gör att hon behlver matlådor på jobbet och jag behöver matlådor för att jag är lat om jag bara lagar till mig själv). så, lagat:

    Pizzakassler (INTE kasslerpizza =P). 5 minuters prepp, 20 minuter i ugnen
    Kyckling korma. 5 minuter prepp, 20 minuter på spisen
    Stekt makrill med potatissallad. 30 minuter total tid.
    fiskwallenbergare med potatismos. längst aktiv tid tid, ca 1 timme totalt, mycket aktivt jobb.
    Chiligryta. Ca 15 minuter aktiv tid, men vill gärna stå länge på spisen. helgmat, tidsmässigt. 

    Kan komma med mycket mer, men det är lite sent. 


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Chiliconcarne med nachochips till
    Tacos
    Hamburgare
    Hemmagjord pizza, på tortillas blir den jättesnabb
    Korv stroganoff
    Kasslergratäng
    Panerad fisk med mos.

    Är barnen över tre ge dem kokbok och kniv i julklapp och låt dem välja recept en gång var i veckan som ni lagar med dem

  • Anonym (Kaffedraken)

    Chili con Carne

    Korvstroganoff

    Biffstroganoff

    Lassange

    Spagetti och köttfärssås

    Potatis och köttfärslimpa.

    Carbonara

    Kyckling i ugn med potatisklyftor och lök/paprika/broccoli etc. Pommes till barn

    Hemmalagade hamburgare

    Kycklingsoppa och scones

    Varma mackor i ugn med sallad till

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ebo88 skrev 2017-10-21 19:37:59 följande:

    Chili con Carne

    Korvstroganoff

    Biffstroganoff

    Lassange

    Spagetti och köttfärssås

    Potatis och köttfärslimpa.

    Carbonara

    Kyckling i ugn med potatisklyftor och lök/paprika/broccoli etc. Pommes till barn

    Hemmalagade hamburgare

    Kycklingsoppa och scones

    Varma mackor i ugn med sallad till


    Pst! korv och biff Stroganoff är inte sammansatta ord. =O

    bra lista =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi var på väg in i träsket med, så vi valde att testa matkasse och det funkar bra här. Vi har valt flexikassen från city gross, och klickar bort en hel del från veckolistan. Det är 7 rätter från början, men man bara klickar på ett kryss för att ta bort recept. Och sen kan man lägga till andra recept om man vill eller köpa "lösa" ingredienser och laga egen mat.
    Det funkar bra för oss, vi köper ca 3 recept i veckan och gör resten själva. Då får vi en bra blandning av nytt och gammalt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tänkte visa denna veckans matförslag, sen kan man som sagt bara klicka bort det man inte vill ha. Så ni kan se att det blir lite variation.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har en dag vardera med typ kött, kyckling, fisk, korv/färs/kassler. Sedan försöker vi variera ris/potatis/pasta, men vissa veckor kör det ihop sig. Så ibland känns det som vi har en vecka med mjölbas, i ugnen, med potatis eller liknande,

    Till veckan är jag ensam med våra tre barn mellan 2 och 7 år, så då får det bli mer snabblagat som färdiga köttbullar, korv på längden och tvären samt rester. Vi får se om jag orkar slänga ihop wallenbergare och inbakad pizza till helgen.

Svar på tråden Fastnat i matlagnings-träsket