• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 21 Oct 08:31
    2403 visningar
    4 svar
    4
    2403

    Knöl på livmodertappen

    För ca 1 år sedan var jag på cellprovstagning som visade på cellförändringar. Var på ytterligare en undersökning där prov togs från området och nytt cellprov togs. Fick ett kryptiskt svar att det var svår analyserat och möjligtvis kunde varaktig förstadium till cancer men det nya cellprovet visade inget. Provet skickades vidare och det visade att jag bär på högrisks hpv. Inget mer undersökning och behandling just då utan om ett år igen (alltså snart).

    I våras var jag till gyn pga andra problem i underlivet, allt såg bra ut. De kollade även med ultraljud både i våras och för ett år sedan utan anmärkning på något.

    Nu känner jag en knöl som jag tror sitter på livmodertappen. Känner mitt underliv ganska bra och tror att den har kommit ganska fort den senaste tiden. Blir såklart orolig att det är cellförändringarna som utvecklats till en tumör! Kan det gå så fort? Känns ungefär som en ärta.

    Någon här som haft knöl på tappen och vad har det varit?

    Givetvis kommer jag ringa gyn för undersökning.

  • Svar på tråden Knöl på livmodertappen
  • Anonym (ssk)
    Äldre 21 Oct 09:38
    #1

    Ja, det kan gå fort eftersom det är en högrisk HPV du har.

    Ring gyn redan på måndag.

  • Anonym (Märkl­igt!)
    Äldre 21 Oct 14:23
    #2

    Märkligt att de inte ville göra tätare kontroller när du har högrisk hpv! Mycket märkligt. Jag opererades för livmoderhalscancer för ett drygt år sen, vet inte hur fort en tumör utv men det tar nog ganska lång tid. Hoppas det går bra! Är knölen hård?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 15:19
    #3

    Antar att det är för att. biopsierna inte visade tydliga cellförändringar och att nya cellprovet var normalt, som de tyckte det räckte med kontroll om ett år, trots hpv. Kroppen kan ju själv läka ut virus och cellförändringar och de tyckte väl att proverna antydde på det. Det är iaf min teori. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte själv tog initiativ till ett nytt prov i våras när jag ändå var där.

    Knölen känns hård. Men det är ju svårt att känna där inne.

  • Äldre 21 Oct 22:02
    #4

    Det kan också vara en nabothian cysta. Men det ska såklart kollas upp.

    en.m.wikipedia.org/wiki/Nabothian_cyst


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Knöl på livmodertappen