• Anonym (Älskar sushi!!!)

    Sushi= bra eller dålig mat?

    Vi i vår familj älskar sushi!

    Barnen är 13år, 8 år och 7 år och alla vill äta sushi om vi ska äta ute eller äta snabbmat.

    Men är sushi onyttig mat?

    Kan det vara farligt för barnen att äta det 1-2 ggr i veckan?

    Det känns ju iaf. Som om sushi är bättre än en hamburgare på mc Donalds.

  • Svar på tråden Sushi= bra eller dålig mat?
  • Carambolan

    "Bra mat" är ju relativt. Fisk innehåller mycket nyttigt, men sushi är ju väldigt mycket ris i förhållande till mängden protein. Dessutom ofta mycket socker i riset. Samtidigt innehåller det heller inte de onyttiga fetter du får i en burgare med pommes.

    Livsmedelsverket rekommenderar däremot att barn inte äter ris eller risbaserade produkter mer än fyra gånger i veckan pga arsenikhalten.

  • fornminne

    Sushi är absolut inte farligt att äta 1-2 gånger i veckan. Däremot är de sushirätter man beställer inte så nyttiga som många tror, de innehåller en del socker som sagt. Och inte så mycket protein eftersom fiskbitarna är små. Men farligt är det inte, och definitivt nyttigare än hamburgare och pizza.

  • Aniiee

    Sushi är INTE nyttigt. 

    Menar, visst, det är nyttigare än en big mac + pommes + milkshake, men man ska inte inbilla sig att det är nyttigt, inte någonstans.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Tesla)

    Kör du sashimi, dvs utan ris är ju fisk väldigt nyttig mat generellt.

    Men riset som är sötat m vinäger och ibland socker. Not so much!!

    När mina ungar får sushi beställer vi sashimi och sen kapar vi bitarna m lax i underkant så att de liksom bara äter halva kudden m ris.

  • Aniiee
    Anonym (Tesla) skrev 2017-10-21 21:41:02 följande:

    Kör du sashimi, dvs utan ris är ju fisk väldigt nyttig mat generellt.

    Men riset som är sötat m vinäger och ibland socker. Not so much!!

    När mina ungar får sushi beställer vi sashimi och sen kapar vi bitarna m lax i underkant så att de liksom bara äter halva kudden m ris.


    Man kan inte söta ett dugg med vinäger. socker sötar man sushiris med, alltid. och mycket.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Ewald01

    Ris är generellt inte nyttigt!

    Milkshake inte heller .... men däremot är t.ex. Nyponsoppa nyttig. 

  • Anonym (Sushi = mums)
    Aniiee skrev 2017-10-21 21:24:57 följande:

    Sushi är INTE nyttigt. 

    Menar, visst, det är nyttigare än en big mac + pommes + milkshake, men man ska inte inbilla sig att det är nyttigt, inte någonstans.


    Varför är det inte nyttigt?
  • Scooter85

    Är väl lite som t ex hamburgare, det är mer tillbehören som avgör nyttigheten. Varken fisk eller ris bör anses som onyttigheter tkt jag, i de moderata portioner det oftast handlar om i en normal sushirätt.

  • Anonym (Hera)
    Scooter85 skrev 2017-10-21 23:35:16 följande:

    Är väl lite som t ex hamburgare, det är mer tillbehören som avgör nyttigheten. Varken fisk eller ris bör anses som onyttigheter tkt jag, i de moderata portioner det oftast handlar om i en normal sushirätt.


    Fast i just sushiris är det väldigt mycket tillsatt socker, så det är inte nyttigt.
  • Scooter85
    Anonym (Hera) skrev 2017-10-21 23:50:03 följande:

    Fast i just sushiris är det väldigt mycket tillsatt socker, så det är inte nyttigt.


    Hur mycket då?
Svar på tråden Sushi= bra eller dålig mat?