• Anonym (No filters)

    Retuscherar/lägger filter på sitt utseende på sociala medier - trovärdigt?

    Hur skulle ni se på en person som uppenbarligen retuscherar/förskönar/lägger på en massa filter på sina bilder på ex sociala medier...?

    Tex fejkade magrutor på en kille, större bröst på en tjej, förstorade muskler, blåare ögon etc. Finns ju alla möjliga applikationsappar nuförtiden men att använda dessa "på riktigt" så att säga.

    Skulle ni kunna ta en sådan person seriöst, eller ens kunna lita på, med den självbilden?

  • Svar på tråden Retuscherar/lägger filter på sitt utseende på sociala medier - trovärdigt?
  • Anonym (Lina)

    Personen har ju uppenbarligen låg självkänsla. Den behöver ju inte va en dålig person för de. Om man nu är osäker på hur en person ser ut innan man träffas så kan man ju föreslå skypa?

  • Anonym (Facebook)

    Jag vet en vuxen kvinna som gör så, hon är snart 50 år, ser nästan ut som ett russin i ansiktet, väldigt "gulgrå" tänder.

    Hon lägger ut bilder på sig själv på facebook där hon retuscherat bilden väldigt, hyn är slät och fin, tänderna vita.

    Hon har en hel del män på sin vänlista som hon inte träffat på riktigt. De ger henne komplimanger och kallar henne het och snygging.

    Det konstiga är att hon inte riktigt fattar att det är tjejen på bilden de ger komplimanger, inte hennes verkliga jag.

    Jag kan förstå om osäkra tonåringar gör på det sättet, men en vuxen människa som är medelålders gör så är väl patetiskt.

    Jag inser att det inte är mitt problem och säger naturligtvis inget när hon berättar om dessa killar som säger de vill träffa henne.

  • Anonym (Låg självkänsla)

    Uppenbar låg självkänsla. Andra vet ju faktiskt till och med bättre än man själv hur man ser ut, så folk man träffar lurar man knappast.

  • Anonym (Msn)

    Jag känner några tjejer som gör så. Flera av de har bilder med snapchatfilter. En ser så annorlunda ut på sin fb bild att jag länge inte visste vem hon var.

    Jag tycker att det är lite tråkigt att de inte är bekväma med sig själva. Om det är för killars skull så blir ju dessa garanterat besvikna, fast de säkert tyckt tjejerna var hur vackra som helst om de sett mer äkta bilder från början.

    Men å andra sidan så tog jag själv 200 kort på mig själv med ljuset uppskruvat till max för att dölja finnar när jag själv var 15 ungefär för att få en som var smickrande nog, jag gissar att det var nästan lika stor skillnad på mig och mina bilder på den tiden.

  • Anonym (radhusångest)

    Det känns lite ängsligt med filter och retusch, det gör det. När man ser kollegorna på jobbet som har tagit typ den enda bild de tycker är bra de senaste fem åren, med exakt rätt vinkel och belysning och satt den på fb.

    Eller tjejen man redan vet mår psykiskt dåligt som lägger en halvdag på att posta bilder med olika filter och tigga likes.

    På samma sätt tycker jag att kvinnor är coola som verkligen bara tar ett snapshot när de är stripiga i håret efter att ha badat med barnen, är ute i blåst, har tårta på näsan eller nåt, för då är man nog mer trygg i sig själv. Eller kanske aningen exhibitionistisk, men det stör mig klart mindre än 50-åringar som försöker leka 25.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Lina) skrev 2017-10-22 02:47:54 följande:
    Personen har ju uppenbarligen låg självkänsla. Den behöver ju inte va en dålig person för de. Om man nu är osäker på hur en person ser ut innan man träffas så kan man ju föreslå skypa?
    Håller med
Svar på tråden Retuscherar/lägger filter på sitt utseende på sociala medier - trovärdigt?