• Bamse22

    aktiebolag gå ur?

    Vi är två som driver ett aktiebolag och har våra eftenamn som firmanamn. Och nu vill en av oss gå ur firaman och den andra driva de vidare. kan han göra de i vårt nuvarande firmanamn innehåller båda våra efternamn?

  • Svar på tråden aktiebolag gå ur?
  • Kjell2
    Bamse22 skrev 2017-10-22 14:00:26 följande:

    Vi är två som driver ett aktiebolag och har våra eftenamn som firmanamn. Och nu vill en av oss gå ur firaman och den andra driva de vidare. kan han göra de i vårt nuvarande firmanamn innehåller båda våra efternamn?


    Ja. hur tänker ni göra med styrelsen och aktierna?
  • Bamse22

    vi 2 har drivit de i 2 år o har satt in 125000 från egen ficka. å de är de enda jag vill ha tillbaks så är jag nöjd. styrelsen träder jag ju då ur . men han måste väl ändå kunna driva vidare de som aktiebolag i vårt namn då? vi har en anställd som går i pension i vår oxå.

  • Kjell2
    Bamse22 skrev 2017-10-22 15:00:20 följande:

    vi 2 har drivit de i 2 år o har satt in 125000 från egen ficka. å de är de enda jag vill ha tillbaks så är jag nöjd. styrelsen träder jag ju då ur . men han måste väl ändå kunna driva vidare de som aktiebolag i vårt namn då? vi har en anställd som går i pension i vår oxå.


    Hur hade du tänkte att bli av med aktierna? Kommer han köpa och är något reglerat i ett aktieägaravtal?

    Men köper han dina aktier komma han kunna driva vidare bolaget precis som han vill.


  • Bamse22

    han köper mina aktier har han sagt. de han var orolig för var att de inte kunde fortsätta att heta våra bådas efternamn?

  • Kjell2
    Bamse22 skrev 2017-10-22 18:00:48 följande:

    han köper mina aktier har han sagt. de han var orolig för var att de inte kunde fortsätta att heta våra bådas efternamn?


    Tja....Ericsson är död sen länge men bolagsnamnet lever kvar.

    Så länge du är ok med det lär det inte bli några problem men ni kan alltid dubbelkolla med PRV, tror jag.
  • Tobias Andersson

    Men kom igen, detta finns att läsa på bolagsverkets hemsida och 
    är man företagare har man väl koll på sånt här småtjafs? Företagets namn i sig kan ju för tusan vara vad som helst oavsett vem som jobbar i det. Kom igen nu, tilllbaka till ruta A i läroboken?

  • möjligt

    Är ju inte heller omöjligt att ändra namnet på företaget om jag inte missminner mig så är det ingen stor grej att göra

Svar på tråden aktiebolag gå ur?