• Anonym (Aldrig utsatt)

    #Metoo - inte jag

    I #Metoo debatten verkar det som om mer eller mindre alla tjejer varit utsatta för sexuella trakasserier. Jag har aldrig varit utsatt och undrar om det är ovanligt. 

    Jag är 40 år och vad jag mins aldrig någonsin varit utsatt för sexuella trakasserier. Jag ser väl normal ut, lång, smal, blond. Inga stora bröst eller stor rumpa. Kvinnliga kläder men aldrig utmanande. Lätt sminkad till vardags, men annars inte tjejig. Skulle aldrig ha lösnaglar eller liknande. Ganska social och träffar mycket killar i jobbet. 
     
    Min kille menar att han sett många killar gå fram till tjejer med stora bröst och klämma dom på brösten. Jag har aldrig sett det och tycker att det verkar helt osannolikt och sjukt att någon kan göra det bara så där. 
    Hur vanligt/ovanligt är det att aldrig blivit utsatt för sexuella trakasserier?
    Kanske därför jag klarat mig undan för att jag har små bröst?

  • Svar på tråden #Metoo - inte jag
  • Anonym (J)

    Håller med! Har tyvärr själv varit med om både sexuella trakasserier och våldtäkter. Känns dock som att precis alla tjejer idag blivit trakasserade. Frågan är om vissa tjejer är "lättkränkta" medan andra faktiskt varit med om riktiga hemskheter och därav så många kan säga #metoo. Skulle nästan vara mer intressant att höra hur många som inte blivit sexuellt trakasserade.

  • lövet2

    Vi satt och pratade över en kopp kaffe en gång, ett gäng kvinnor i åldrarna 20-50 år som känt varandra i åratal. Inte så vi direkt var goda vänner, men så vi vågade prata om annat än matrecept. Vi kom in på skolminnen, gick över till lärare som tafsat och vidare till olika saker vi råkat ut för. Av 9 kvinnor var det 1 som aldrig råkat ut för något. Kanske för att hon kom från en frikyrklig miljö och levt ett ganska skyddat liv.

  • Carambolan

    Jag har aldrig råkat ut för trakasserier från någon jag känner. Däremot har det hänt att helt okända män har tafsat på mig i trängsel, till exempel en gång när jag åkte rulltrappa och mannen bakom börjar smeka mellan mina lår (under min kjol).

  • Anonym (#Youtoo)

    En man som öppnat dörren för dig - behandlat dig som invalid
    En man som köpt choklad - suggerdaddy
    En man som köpt blommor - försökt ligga med dig

  • Anonym (#Youtoo)

    En man som öppnat dörren för dig - behandlat dig som invalid
    En man som köpt choklad - suggerdaddy
    En man som köpt blommor - försökt ligga med dig

  • Anonym (s)

    Jag hade först inga minnen av att någonsin blivit utsatt för något sexuellt, men sedan kom jag ihåg att jag faktiskt råkade ut för en blottare när jag var 8-9 år gammal. Helt ofarligt, men det gör ju att jag inte kan skriva upp mig på "inte jag-listan".

  • Postman

    I stort samma här för min fru som för dig. Någon gång har väl någon man nypt henne i rumpan men då har hon fräst i från och sen har det varit bra.

    Tror det är väldigt många som inte är drabbade också fast de har inget behov av att prata om det då.

  • Anonym (cirkus)

    Jag tror allt är en mediecirkus som alla gärna hakar på för att feminism är på modet just nu. Folk är less på att höra talas om miljöförstöring och krig i mellanöstern, Vips kommer en ny fluga som är sådär lagom lätt att förstå sig på och känns lite närmare deras vardag som man kan haka på och känna sig som en god medmänniska.

  • Aniiee

    Vad endel än säger så ligger det en viss subjektivitet i "trakasserier/trakasserad". Känner man sig inte trakasserad så ÄR man inte det även om tjejen på andra sidan gatan tycker motsatsen. Jag har på allvar hör och läst gräl mellan tjejkompisar och/eller systrar där den ena tyckte att mannen hon mötte på tågstationen var skittrevlig och de fick ett kort, gott samtal och den andra tyckte att mannen trakasserade (även om den andra tjejkompisen/systern inte var med), för att de inte kände mannen eller whatever.

    Så, visst finns det en hel del "you're kidding, right?"-ögonblick i #metoo-kampanjen......

    Samtidigt är det så att väldigt många kvinnor och män blir utsatta för riktiga trakasserier, kränkningar, hotelser och våld, till och med dödligt våld.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (cirkus)
    Aniiee skrev 2017-10-23 00:54:23 följande:

    Vad endel än säger så ligger det en viss subjektivitet i "trakasserier/trakasserad". Känner man sig inte trakasserad så ÄR man inte det även om tjejen på andra sidan gatan tycker motsatsen. Jag har på allvar hör och läst gräl mellan tjejkompisar och/eller systrar där den ena tyckte att mannen hon mötte på tågstationen var skittrevlig och de fick ett kort, gott samtal och den andra tyckte att mannen trakasserade (även om den andra tjejkompisen/systern inte var med), för att de inte kände mannen eller whatever.

    Så, visst finns det en hel del "you're kidding, right?"-ögonblick i #metoo-kampanjen......

    Samtidigt är det så att väldigt många kvinnor och män blir utsatta för riktiga trakasserier, kränkningar, hotelser och våld, till och med dödligt våld.


    Håller med, i och med att det är helt fritt att spekulera och inga referensramar att förhålla sig till för vad som är faktisk eller upplevd kränkning  så är det självklart att det kommer postas rätt mycket skit där.

    "jag gick på stan och så var det någon som visslade på mig, jag känner mig kränkt #metoo"
Svar på tråden #Metoo - inte jag