• Spivalea

    Försöka bli gravid efter pillerstopp

    Hej!

    Jag och min man planerar att försöka få barn :) Jag har ätit p-piller (Prionelle 28) i många år och är lite osäker på vad som gäller. Från vissa håll har jag fått höra att man ska invänta sin första "riktiga" mens innan man försöker och skydda sig med kondom under tiden

    men osäker på om syftet med detta bara är att det då är lättare att räkna ut beräknad födsel? Eller finns det andra anledningar som gör att man bör avvakta mensen efter p-pillerstopp? Tänker att om det bara är för den anledningen jag nämnde här så kan vi väl bara köra på direkt eller?

  • Svar på tråden Försöka bli gravid efter pillerstopp
  • LukasVincent

    En regelbunden mens innebär ju vanligen även regelbunden ägglossning. Och denna regelbundenhet kan ju dröja när man ätit p-piller länge eftersom du då inte får någon ägglossning. Så jag tror det är därför (som du också tror) är anledningen att köra med kondom.

    Jag hade ätit p-pillret Yaz i många år. Jag slutade bara och använde inga skydd alls när vi ville ha barn. Jag fick dock regelbunden mens med en gång. Och blev gravid med en gång. Det slutade dock med missfall, följt av ytterligare ett missfall. Men 7 månader efter jag slutat med piller plussade jag ????

  • MissKelli

    Har läst att det är större missfallsrisk de första cyklerna efter p-pillerstopp. Men vet inte om det stämmer. Och som lukasvincent säger är ju sannolikheten stor att cykeln inte blir regelbunden direkt ändå, och då kan det ändå vara svårt att räkna ut BF. 


    Jag har också ätit Yaz i flera år och slutade för lite mer än två månader sedan. Hittills har ÄL och mens varit regelbunden, men får se hur det fortsätter. 

  • LukasVincent
    MissKelli skrev 2017-10-23 13:52:18 följande:

    Har läst att det är större missfallsrisk de första cyklerna efter p-pillerstopp. Men vet inte om det stämmer. Och som lukasvincent säger är ju sannolikheten stor att cykeln inte blir regelbunden direkt ändå, och då kan det ändå vara svårt att räkna ut BF. 

    Jag har också ätit Yaz i flera år och slutade för lite mer än två månader sedan. Hittills har ÄL och mens varit regelbunden, men får se hur det fortsätter. 


    Lycka till!
  • Spivalea

    Okej, tack snälla ni för era svar! Lutar nog åt att vi skippar kondom och hoppas på det bästa :) Lycka till till er också!

Svar på tråden Försöka bli gravid efter pillerstopp