• Anonym (Kaffedraken)

    Vad gäller vid flytt?

    Vad gäller egentligen?

    Vi har fått ett brev från vår gamla hyresvärd om att vi tog med oss tex persienner, gardinstänger och badkaret.

    Det ska enligt brevet lämnas tillbaka eller så får vi en faktura därifrån.

    Får de verkligen göra så?

  • Svar på tråden Vad gäller vid flytt?
  • Anonym (Kaffedraken)

    What? Tog ni med er badkaret?

    Alltså. Om det är hyres så ska allt som fanns där när ni flyttade in finnas kvar när ni flyttar ut. Det är väl logiskt? Har ni själv köpt badkaret så ska ni givetvis ta det med er. Samma sak med gardinstänger osv. Det är er egendom.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl självklart att se får göra så om prylarna tillhör lägenheten. Är det något som ni köpt själva eller fanns det när ni flyttade in/blev installerat av hyresvärd under tiden ni bodde där?

    Tillhör prylarna hyresvärden är det ju stöld om ni bara tar med er dem!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fanns de i lägenheten när ni flytta in = lämna kvar. Fanns det inte i lägenheten när ni flytta in är det er egendom.

    Jag har aldrig varit med om nån som tagit med sig badkaret, känns som amrätt fast installerat... men gardinstänger har följt med i varje flytt jag gjort. Och i första lägenheten jag hyrde köpte jag persiennerna av hon som flyttade ut.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Fia) skrev 2017-10-23 13:36:50 följande:

    Vad gäller egentligen?

    Vi har fått ett brev från vår gamla hyresvärd om att vi tog med oss tex persienner, gardinstänger och badkaret.

    Det ska enligt brevet lämnas tillbaka eller så får vi en faktura därifrån.

    Får de verkligen göra så?


    Grundregeln är att sitter saker fast tillhör de fastigheten. Så värden gör rätt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Självklart är sakerna sånt vi betalat för! Men de anser att det är deras för de var med och installerade/borrade upp gardinstängerna osv.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2017-10-23 13:46:08 följande:

    Grundregeln är att sitter saker fast tillhör de fastigheten. Så värden gör rätt.


    Så vi ska betala värden för saker vi köpt själva!?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2017-10-23 13:46:08 följande:
    Grundregeln är att sitter saker fast tillhör de fastigheten. Så värden gör rätt.
    Nja, inte riktigt. Vi har också plockat med sådant som hyrsvärden satt fast. Det som vi har köpt har vi tagit med oss, oavsett vem som satt fast det.

    Så jag tror nog att i det här fallet är hyresvärden ute och cyklar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Fia) skrev 2017-10-23 13:48:48 följande:
    Så vi ska betala värden för saker vi köpt själva!?
    Har ni köpt sakerna själva och det är en hyrserätt kommer sakerna i annan dager. Kolla med hyresgästföreningen vad som gäller.

    Vad säger värden när ni påpekar att ni köpt själv?
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2017-10-23 13:50:36 följande:
    Nja, inte riktigt. Vi har också plockat med sådant som hyrsvärden satt fast. Det som vi har köpt har vi tagit med oss, oavsett vem som satt fast det.

    Så jag tror nog att i det här fallet är hyresvärden ute och cyklar.
    Jag antog felaktigt att det var saker som fanns vid tillträde eller värden betalt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja klart dom kan. Man tar inte med sig saker som tillhör lägenheten som tex badkar och spis. Gardinstänger och persienner är osäkert. Om hyresvärden satt in dessa innan ni flyttade in kan ni såklart inte ta med dom. Om ni köpte dom själva är det ju era. Men badkaret kan ni inte ta med er. Det måste ni ju fatta..

Svar på tråden Vad gäller vid flytt?