• Lunalove

    Ägglossning jätte tidigt eller utebliven?

    Hej!


    Är osäker på om detta är rätt forum men hoppas på det. Det är så att jag började med Natural Cycles för ca 2 cykler sedan så den är fortfarande lite osäker. Förra mensen kom den 6/10 (vilket appen beräknade precis) och varade till den 10/10.


    Appen beräknade att ÄL skulle ske i lördags (21/10), tyvärr tror jag inte detta är så troligt. Jag tog första ÄL testet den 18/10 vilket också visade sig vara det starkaste, ÄL-testet den 20/10 var svagare och testet den 21/10 var helt blankt.


    Kan det vara så att jag redan haft ÄL redan innan den 18/10? Kan ÄL komma så pass nära inpå avslutad mens? Eller har jag inte haft ÄL alls denna månaden?


    Kan ju tillägga att jag inte brukar märka av min ÄL vanligtvis/inte lärt mig känna detta :/


    Känns som att denna månaden sket det sig ordentligt...


    Ni vet när man är sådär rastlös i kroppen och ingenting hjälper? Japp, dagligen!
  • Svar på tråden Ägglossning jätte tidigt eller utebliven?
  • _Lini

    Tog du 18/10 så var nog ÄL 16/17 oktober :)

    Hade ägglossningen vart utebliven hade du inte fått utslag på testen tänker jag. Så beroende på din cykel kan du ju ha ägglossning ganska tidigt efter mensen.

  • MissKelli

    Har du haft en temperaturhöjning? Om du har haft det är det dagen innan detta du hade ÄL. Har NC satt ut ÄL?

  • Lunalove
    _Lini skrev 2017-10-23 20:12:29 följande:

    Tog du 18/10 så var nog ÄL 16/17 oktober :)

    Hade ägglossningen vart utebliven hade du inte fått utslag på testen tänker jag. Så beroende på din cykel kan du ju ha ägglossning ganska tidigt efter mensen.


    Förra cykeln så hade appen prickat in någolunda. Men nu kändes den jätte-off :/


    MissKelli skrev 2017-10-23 20:31:26 följande:

    Har du haft en temperaturhöjning? Om du har haft det är det dagen innan detta du hade ÄL. Har NC satt ut ÄL?


    Temparna som var högre utöver "normalt" var den 13/10 (borde vara alldeles för tidigt) samt den 20/10 .. men de var typ bara 0.20 grader över det vanliga.


    Ni vet när man är sådär rastlös i kroppen och ingenting hjälper? Japp, dagligen!
  • MissKelli
    Lunalove skrev 2017-10-23 20:44:36 följande:

    Temparna som var högre utöver "normalt" var den 13/10 (borde vara alldeles för tidigt) samt den 20/10 .. men de var typ bara 0.20 grader över det vanliga.


    Okej, men om du inte har haft en ihållande temphöjning har du inte haft ÄL ännu. Då är den nog på G när som helst. Om den nu inte hoppar över denna cykel. Du kanske kan lägga in din graf? 
  • Lunalove
    MissKelli skrev 2017-10-23 20:59:20 följande:
    Okej, men om du inte har haft en ihållande temphöjning har du inte haft ÄL ännu. Då är den nog på G när som helst. Om den nu inte hoppar över denna cykel. Du kanske kan lägga in din graf? 
    Det kan vara på G även fast det senaste testat var helt blankt men det get utslag innan? Eftersom jag bara haft en korrekt cykel så är den inte direkt mycket att kolla på :/
    Ni vet när man är sådär rastlös i kroppen och ingenting hjälper? Japp, dagligen!
  • choklad

    Det beror på hur lång cykel du har. Jag som har 25 dagar och har mens i 7 dagar har ju min ägglossning typ 4 dagar efter avslutad mens. Ägglossning är 14 dagar innan mens så beroende på din cykel kan både 18/10 och 21/10 vara rätt. Är du lite oregelbunden så blir det svårare att använda appar som ju bara gör beräkningen utifrån de datum du angett för din mens. Om du dessutom bara lagt in en månad så har ju appen inte så mycket att gå på.

  • MissKelli
    Lunalove skrev 2017-10-23 21:14:44 följande:
    Det kan vara på G även fast det senaste testat var helt blankt men det get utslag innan? Eftersom jag bara haft en korrekt cykel så är den inte direkt mycket att kolla på :/

    Jag har också bara haft en korrekt cykel innan men ägglossningen är inte svår att hitta så länge man har tempat noggrant. Ganska tydlig höjning. Alla temperaturer innan var under strecket och alla efter över. Det som NC behöver tidigare cykler till är att beräkna hur långt det borde vara kvar till ÄL, och sedan hur långt man brukar ha mellan ÄL och mens. Själv ÄL hittar de utan historik, så länge man tempat noggrant och faktiskt har haft ÄL. 


  • tempnörden

    Håller med ovanstående om att man får titta på grafen för att kunna säga om äl skett. Lägg gärna in bild så hjälper vi dig tolka:)

  • tempnörden

    Och en sak till. Ett starkt äl-test (alltså ett positivt) kan betyda äl inom 48 timmar. Det är två dygn efter pos test. Det är dock bara temperaturen som kan bekräfta att äl skett.

  • Lunalove


    Förhoppningsvis så är det där rätt graf, jag skall vara ärlig och säga att jag inte hittat den innan. Enligt grafen så bör ÄL ha varit den 15-16 eller tolkar jag det fel? Vet inte varför den inte visar temparna efter den 18 :/
    tempnörden skrev 2017-10-23 21:47:43 följande:

    Och en sak till. Ett starkt äl-test (alltså ett positivt) kan betyda äl inom 48 timmar. Det är två dygn efter pos test. Det är dock bara temperaturen som kan bekräfta att äl skett.


    Jo jag vet det, men ville bara indikera att det första tidiga testet är det som varit starkast och att det därefter blev blankt. Jag antar ju då att det indikerar på att det skett redan innan det första ÄL-testet
    Ni vet när man är sådär rastlös i kroppen och ingenting hjälper? Japp, dagligen!
  • tempnörden
    Lunalove skrev 2017-10-24 00:20:54 följande:
    Förhoppningsvis så är det där rätt graf, jag skall vara ärlig och säga att jag inte hittat den innan. Enligt grafen så bör ÄL ha varit den 15-16 eller tolkar jag det fel? Vet inte varför den inte visar temparna efter den 18 :/Jo jag vet det, men ville bara indikera att det första tidiga testet är det som varit starkast och att det därefter blev blankt. Jag antar ju då att det indikerar på att det skett redan innan det första ÄL-testet
    Okej, Jag tycker ju inte att det ser helt säkert ut än. Saknar du temperaturer säger du?
    Den där lilla puckeln gör det lite svårare att tyda ;)
    Skulle kunna tänka mig ett par olika scenarios:
    Tidig ÄL dag 12. Dag 17 implantation dip. Men då måste tempen efter denna dag gå upp till 37.7 (eller runt det) igen.
    ÄL 17 eller 18, återigen, temperaturen måste nu stiga.

    Håller tummarna för dig!
  • Lunalove

    Alltså det är det jag inte förstår med grafen, jag har temat varje dag men denn visar inte efter den 19? :(

    Jag känner mig bara osäker i hela grejen, vill bli gravid men samtidigt så vill jag även få kill på min kropp och cykel..

    Hur exakt skall jag tyda graferna i framtiden? Höjning med hur mycket vid ÄL och en sänkning vid hur mycket vid fästande?


    Ni vet när man är sådär rastlös i kroppen och ingenting hjälper? Japp, dagligen!
  • tempnörden
    Lunalove skrev 2017-10-24 10:54:10 följande:

    Alltså det är det jag inte förstår med grafen, jag har temat varje dag men denn visar inte efter den 19? :(

    Jag känner mig bara osäker i hela grejen, vill bli gravid men samtidigt så vill jag även få kill på min kropp och cykel..

    Hur exakt skall jag tyda graferna i framtiden? Höjning med hur mycket vid ÄL och en sänkning vid hur mycket vid fästande?


    Ja det är en djungel absolut!
    Vi har en tråd här, Vi som tempar med fertility friend, där finns mycket att läsa.
    Även Natural cycles har en sådan tråd, finns under Planerar barn :)
    fertilityfriend.com kan du gå in och läsa om allt möjligt som har med temperaturen, cykler, ägglossning ja typ ALLT!
    Jag använder ju den så jag gillar ju den bäst ;) Men NC kanske har något liknande.

    På din graf så får du  inte missta Dag 19 för den 19e (/10). 
    Det är cykeldag 19, och hade du mens den 6e oktober så stämmer det.
    FFs app visar både datum om cykeldag (CD)

    Att försöka bli gravid ÄR att skaffa sig koll på hur kroppen fungerar, herregud vad jag har fått lära mig mycket!

    Jag förstår att du är förvirrad så jag ska försöka förklara lite mer: 
    Direkt efter äl producerar kroppen progesteron, detta hormon höjer den basala kroppstemperaturen och vi kan registrera den varje morgon när vi vaknar.
    Det är individuellt hur mycket den stiger, men ca 0,3-0,5 är ganska vanligt.
    På sin graf så ser man äl genom att lokalisera skiftet mellan lägre och högre temp. Sista dagen med låg temp är i regel äl. Alla appar sätter inte ut äl direkt, utan väntar några dagar med högre temp för att bekräfta.
    Tempen är sen hög fram till nästa mens.
    Med implantationsdipp så ser man en ensam sänkning i temperaturen efter äl. Den går direkt upp igen nästa dag. Detta sker när ägget fäster (ca en vecka efter äl, också individuellt). MEN! Det händer inte alla och inte alltid! Man kan vara gravid ändå, och man kan också få en dipp och inte vara gravid. De har bara noterat att statistiskt så är dippen vanligare hos dem som är gravida.

    Du får säga till om du har fler frågor, blir lätt korvstoppning haha ;)
  • Lunalove

    Ja då är "datum problemet" löst, då stämmer dt ju isf. Får kolla upp lite mera, graviditeten kommer när den kommer varför jag tempar är mest för att jag vill få koll på cykeln då jag aldrig haft koll innan (varit på prev sedan 15 års ålder, varit mens fri mesta delen av tiden pga det). Jag var orolig att det skulle ta tid att få igång allt efter så pass lång tid utan mens! Får se vad appen säger ja, så skall jag kolla lite här och sidor när jag får tiden till!

    Tack alla!


    Ni vet när man är sådär rastlös i kroppen och ingenting hjälper? Japp, dagligen!
Svar på tråden Ägglossning jätte tidigt eller utebliven?