• LukasVincent

    Atopiskt exem

    Hur visste ni att ert barn hade atopiskt exem?

    Har starka misstankar att min 5-månaders har detta. Blev rekommenderad att smörja in med kortison och miniderm och då har det blivit bättre. De sa att vi succesivt skulle fasa ut kortisonkrämen, men då har utslagen kommit tillbaka.

  • Svar på tråden Atopiskt exem
  • Deceree1

    Vi smörjde med Cenakutan men den finns inte längre. Den va jättebra. Men om man googlar på den krämen så kanske man kan hitta någon med samma/liknande innehåll? Blev skapligt irriterad när den försvann för den va superbra.

  • tvillingmammaVastmanland

    Prova med Locobase Repair istället för Miniderm , fungerade bättre för vår son.

  • emc85

    Hur mycket Miniderm har du smort med och hur ofta? Barnet ska bli vit som en snögubbe på hela kroppen av all sorts mjukgörande innan man masserar in det, huden ska bli kladdig, och man ska smörja med det minst 2 gånger per dag. Blir det inte bättre så kontakta de som ordinerade kortisonen. Får man eksem som så liten som inte svarar på behandling så kan man behöva göra en allergiutredning.

  • tvillingmammaVastmanland

    Vi tyckte miniderm var värdelöst jämfört med Locobase repair, vår son hade stora problem med eksem men det försvann när vi smorde med Locobase repsair och kortisol. Observera att det skall vara Repair, det finns en billigare Locobase som inte är lika bra. Det är en dyr kräm men väldigt bra.

  • LukasVincent
    emc85 skrev 2017-10-23 22:00:05 följande:

    Hur mycket Miniderm har du smort med och hur ofta? Barnet ska bli vit som en snögubbe på hela kroppen av all sorts mjukgörande innan man masserar in det, huden ska bli kladdig, och man ska smörja med det minst 2 gånger per dag. Blir det inte bättre så kontakta de som ordinerade kortisonen. Får man eksem som så liten som inte svarar på behandling så kan man behöva göra en allergiutredning.


    Jag har smort henne varje morgon med miniderm, inte så mycket som du beskriver dock. Tack det ska jag tänka på! Samt kortionet varje morgon. Detta enligt sjuksköterskans ordination på BVC. Jag har dock inte slutat med kortisonet som hon sa. Jag skulle som sagt fasa ut.

    Ska till BVC igen i morgon. Ska bli spännande att se vad de säger. Jag kan dock tycka att det är vi/ni som vet bäst eftersom det är beprövat på ett annat sätt.
  • LukasVincent
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-23 22:11:42 följande:

    Vi tyckte miniderm var värdelöst jämfört med Locobase repair, vår son hade stora problem med eksem men det försvann när vi smorde med Locobase repsair och kortisol. Observera att det skall vara Repair, det finns en billigare Locobase som inte är lika bra. Det är en dyr kräm men väldigt bra.


    Tack! Ska inhandla detta i morgon! Är alltid värt ett försök! Ska även höra med de på BVC. Men av någon underlig anledning upplever jag att alla på BVC har olika rekommendationer.
  • emc85

    Både Locobase repair och vanlig Locobase är bra mjukgörande, det är väldigt individuellt vilken man tycker är bäst för en själv, man måste testa sig fram. Jag tycker vanlig Locobase är bäst men det betyder inte att den fungerar bäst för alla.

  • Ev allergi

    Våran son hade också jätteproblem med exem från några månaders ålder. Det försvann med kortison men kom tillbaka så fort vi fasade ut kortisonet. Vi provade att utesluta mjölk och det blev mycket bättre och efter att vi uteslöt ägg är exemet helt borta. Är ju inte alls säkert att det beror på någon allergi men det kan ju vara värt att fundera på om det inte blir bättre.

  • LukasVincent
    Ev allergi skrev 2017-10-24 20:07:26 följande:

    Våran son hade också jätteproblem med exem från några månaders ålder. Det försvann med kortison men kom tillbaka så fort vi fasade ut kortisonet. Vi provade att utesluta mjölk och det blev mycket bättre och efter att vi uteslöt ägg är exemet helt borta. Är ju inte alls säkert att det beror på någon allergi men det kan ju vara värt att fundera på om det inte blir bättre.


    Jag hade mina tankar på mjölkprotein eftersom hon enbart fåt ersättning. Fick tipset av min svägerska att smörj in henner haka med mjölk. Om hon blev röd talade det för laktosintolerand. Men hon blev aldrig röd. Himla svårt detta!

    Men utslagen blir myclet bättre efter kortison. Men huden är ju inte helt bra ändå.

    De sa inget på BVC idag mer än att jag får testa mig fram med olika krämer. Nästa måndag ska vi träffa läkaren.
Svar på tråden Atopiskt exem