• scratchcard

    Baka in tillval (nyproduktion BRF) i bolån?

    Hej på er, 
    Vi har bokat en nyproduktion (bostadsrättsradhus) med inflytt Q4 2018. 
    Nu är det dags för oss att göra våra tillval som vi vet kommer på en separat faktura strax innan tillträdet. 

    Min fråga är kring era erfarenheter om ni lyckats baka in detta belopp i bolånet och i så fall med vilken bank?

    Har hittills talat med Handelsbanken (vår bank idag) som inte kan lova något, Länsförsäkringar som sa blankt nej och SBAB som sa att det inte var några problem. 

    Någon av er som gjort detta tidigare?

  • Svar på tråden Baka in tillval (nyproduktion BRF) i bolån?
  • sanna91

    Har samma "problem" vi hade bara antagit att det ingick i lån om man har tillräckligt med handpenning men verkar vara olika från bank till bank. Nu vet man ju knappt om man vågar göra några tillval. Här får forskas vidare.

  • scratchcard
    sanna91 skrev 2017-10-26 20:23:26 följande:

    Har samma "problem" vi hade bara antagit att det ingick i lån om man har tillräckligt med handpenning men verkar vara olika från bank till bank. Nu vet man ju knappt om man vågar göra några tillval. Här får forskas vidare.


    Uppdatering här! Jag ringde runt till några banker och frågade:
    Länsförsäkringar: Strikt nej. 
    SBAB: Bakar in beroende på tillval, man måste se det som värdehöjande. De gör en "Nyvärdering" innan inflytt och då får man låna 85% av detta (på så sätt baka in tillval om värdet höjts). 
    Danske Bank: Gör också nyvärdering, samma som SBAB
    Handelsbanken: Samma som ovan. 

    Det verkar som att de flesta tillåter det, men det handlar mer om att värdera upp bostaden vid inflytt, så det är en risk om banken inte anser att tillvalen ger mer värde eller att det skett en större prisminskning på bostadsmarknaden. 
  • ArisaLinnea

    Vi köpte en brf-radhus 2016. Vi hade inga problem att baka tillval i bolånet.

    Banken var Swedbank.

    Men jag tror, precis som nån annan nämde, att banken måste känna att huset ökar i värde av tillvalen eller att huset har chans att öka i värde pga bostadsmarknaden.

  • sanna91

    Lite sent svar men vi fick via sparbanken ta lån till våra tillval med om vi har 15% av vad totslbeloppet blir.

Svar på tråden Baka in tillval (nyproduktion BRF) i bolån?