• Wilbo80

    Förskola eller inte när syskon kommer

    Jag vet att ingen annan kan avgöra detta och att allt beror på varje barn och enskild familj och föräldrar. Men vill gärna höra era tankar och erfarenheter av att skola in storasyskon (2 år) på förskola när man är hemma med lillasyskonet på 4 månader.

    Just nu e jag fl med min son som är 14 månader, i April kommer syskon då är sonen 20 månader (kommer fortsätta va hemma till dess) Barnens pappa kommer vara fl tillsammans med oss när syskon kommer (April - Augusti) så vi är båda (alla 4) hemma i 4 månader. Sen är tanken att pappan börjar jobba i Augusti och sonen som då blivit 2 år skolas in på förskola några timmar i veckan och jag är hemma med bebisen.. Men det känns så feel! Samtidigt som jag tänker att jag måste ha några timmar ensam med bebisen och kanske har det roligare på förskolan... Men känns så orättvist på nåt sätt..

    Usch det är jobbigt, låt säga att inskolningen blir tuff.. Hur ska jag kunna stålsätta mig när jag vet att jag kommer gå hem och vara med syskonet? Inte kan jag låta sonen va på förskolan om han är ledsen och så ska jag gå hem?! Okej om jag var tvungen att jobba... vet inte hur jag ska göra...förstår att det får visa sig med tiden men det gnager i mig...

    Era erfarenheter? Ni som haft båda hemma, är det riktigt tufft?

    Samt ni som skolat in under tiden ni varit föräldralediga, hur gick det? Hur gammalt var barnet?

  • Svar på tråden Förskola eller inte när syskon kommer
  • lövet2

    Ta hem dagisbaciller till en liten baby? Nej, det skulle jag faktiskt aldrig välja att göra. Sedan tycker jag nog det är viktigare för en 2-åring med lugn och trygghet än att han ska roas. Ett barn som aldrig gått på dagis saknar inte att ha en hög med jämnåriga att leka med. Han är rätt nöjd som det är.

  • Wilbo80
    lövet2 skrev 2017-10-24 22:16:12 följande:

    Ta hem dagisbaciller till en liten baby? Nej, det skulle jag faktiskt aldrig välja att göra. Sedan tycker jag nog det är viktigare för en 2-åring med lugn och trygghet än att han ska roas. Ett barn som aldrig gått på dagis saknar inte att ha en hög med jämnåriga att leka med. Han är rätt nöjd som det är.


    Du har nog rätt... Och just med dagisbaciller också ja! Typ vinterkräksjukan, fy...
  • basio

    Jag hade båda mina pojkar hemma tills de började förskolan tillsammans. Kan nog helt ärligt säga att det var en av de bästa perioderna i mitt liv. Och jag är så tacksam över att vi fick så mycket tid tillsammans och att pojkarna kunde knyta så starka band till varandra. Jätteskönt att inte ha tider att passa och bara göra det vi ville!

    Idag är de 13 och 12 år och jag är glad att de fick en så bra, lugn och mysig start tillsammans så att de nu har en nära och riktigt härlig relation till varandra!

    Så följ din magkänsla och ha båda dina härliga ungar hemma!

  • pigglet

    Skulle aldrig skola in för att barnet får ett syskon. Ok om man behåller platsen om barnet redan hunnit gå i förskolan en period, men att skola in bara för att - nej.

    Jag hade barnen hemma. Det var 1:9 mellan de första och 2:9 mellan nästa. Inga problem att ha dem hemma tillsammans (äldsta började iofs förskola när hon var 4 år, kändes som att det blev svårt att hitta nog med hemmavarande kompisar då). Tror inte på det där att bebisen behöver egen tid med föräldern eller så, den föds rakt in i ett sammanhang och får fler i familjen direkt. Inget man far illa av.

    Fördelar med att ha dem hemma:
    Ev lite färre basiller som dras em, men det beror ju också på vad man i stället gör på dagarna. Öppna förskolan är inte direkt smittfri heller
    Mindre stress - att ha förskoletider att passa tidigar morgnar när man ändå är ledig är ingen hit. Dra iväg med sovande bebis för att lämna, samma sak på em.
    Man slipper förskoleavgiften  :)

  • Zoe03

    Min äldsta var 18 månader när hon blev storasyster och det slog mig faktiskt aldrig att hon skulle börja på förskola då. Det var jättemysigt att vara hemma med dem tills andra barnet var 18 månader. Då började de på fsk samtidigt.

  • Noran

    2 år är ju inte  mycket, men mycket möjligt att jag hade låtit honom gå ändå några timmar om han trivs. Eller väntat tills efter jul när han är 2,5. Trivs han inte och hellre vill vara hemma är det väl helt ok det med. 

  • LejonSa

    Nu går ju redan min son på förskolan. Han skolades in när han var precis 2 år fyllda. Nu i augusti var det. I december kommer lillebror.

    Jag jobbar nu så alternativet att ha storebror hemma till december och sedan med kommande syskon fanns inte.

    Är dock jätteglad av att ha kunnat vara hemma i 2 år med honom och i en idealisk värld hade jag gärna haft honom hemma längre än så och tillsammans med sitt syskon.

    Nu älskar han förskolan. Verkligen. De dagar han är hemma sjuk eller jag tagit ledigt eller hans pappa så frågar han efter förskolan. Tror mkt av det beror pp att jag just nu inte direkt orkar (tyvärr) aktivera honom så mkt. Magen och allt som tillhör gör sitt nu mot slutet.

    Min tanke är dock att ha sonen hemma minst 1 månad (januari ut) tillsammans med bebisen. Om bebisen är något lik sin storebror så ser jag inga problem alls i det. Storebror var ett väldigt lätt barn som bebis. Men! Skulle lillebror födas med kolik och allt vad det är och varken sover själv eller låter någon annan sova då kommer storebror få gå sina 15h iaf! Så han får lite avbrott från gråt och skrik och en halvt fungerande mamma :-/

    Skulle dock inte ha skolat in sonen om/när bebis väl var kommen om han inte redan gick på förskola.

    Har älskat att vara hemma med honom även om han varit en "hand full" speciellt senaste månaderna haha! 2 års trots?

    Lycka till i ditt bestämmande. Gör det som blir bäst för dig och er familj

Svar på tråden Förskola eller inte när syskon kommer