• jogust

    Låna ut bilen till barnen

    Hej!
    Har en liten situation i hemmet som jag och min fru är lite osäkra på hur vi ska hantera och undrar hur andra föräldrar gör. 
    Vår dotter är 19 år och har haft körkort i ca ett halvår. Vi har varit ganska frikostiga med att låna ut bilen och hon har tagit den korta sträckor då och då till skolan, extrajobbet eller kompisar i närområdet. Hon har bidragit med lite bensinpengar någon gång då och då men det har inte varit så noga.
    Nu har dock en ny situation uppstått då hon har skaffat en pojkvän som bor ca 4 mil bort hon som hon åtminstone en gång i veckan vill ta bilen till. Grejen är att det finns kollektivtrafik hela vägen och hon har ett betalt kort för detta. Men det är givetvis bekvämare att ta bilen och går fortfarande så det lockar förstås.
    Vi tycker dock att det är tveksamt att vi ska betala för resorna till och från pojkvännen när det finns resealternativ som redan är betalt och inte kostar något extra varken för oss eller henne. Jag har förklarat för dottern att milkostnaden för en ny bil som vi har ligger på ca 50 kr milen. Självklart tycker jag inte att hon ska betala så mycket men det känns inte heller rätt att det ska vara gratis att ta bilen bara för att det är bekvämt när vi redan betalat för ett månadskort för kollektivtrafik. 
    Hur gör ni andra som hamnat i liknande situation? Bjuder ni på bilåkandet eller tar ni lite betalt och i så fall hur mycket? Är det kanske rimligt att ta en tia milen?
    Ser fram emot era tips.
  • Svar på tråden Låna ut bilen till barnen
  • Studentpappa

    Det enklaste är väl att hon får stå för bensin/diesel när hon använder bilen. Köp annars en billig bil åt henne som hon får stå för kostnaderna själv för. 


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Bibbidi

    Ärligt talat hade jag bara sagt att hon hade fått ta kollektivtrafiken. Låna bil då och då, visst. Men att låna den så ofta när det finns kollektivtrafik som redan är betald? Nopp nopp nopp.

Svar på tråden Låna ut bilen till barnen