• Sundancekid

    Bebis vägrar somna!

    Behöver verkligen hjälp!!

    Normalt har våran 5 månaders bebis sovit jättebra, vaknat max 1-2 gånger eller sovit igenom hela natten.

    Men för en vecka sen ändrades allt, det började med feber och förstoppning men efter ett par dagar släppte det och sömnen förstördes totalt..

    Han vägrar somna, försöker man vagga i famnen börjar han skrika och hålla på, låter så hemskt.. Amning funkar knappt heller.

    När man väl hållt på hur länge som helst och han äntligen somnat så sover han i högst en timme.

    Vilket betyder att jag och sambon inte får så mycket sömn vi heller.. Detta sliter så enormt mycket på oss, vi vet verkligen inte vad det är för fel.

    Ska vi ringa BVC? Eller tror ni att det kommer gå över snart? Snälla hjälp!! Jag vet inte hur länge till jag orkar..

  • Svar på tråden Bebis vägrar somna!
  • Carambolan

    Ge det en vecka till eller två så blir det nog bra av sig självt. Barn har oroliga perioder när det händer mycket. Om jag var du hade jag tagit upp det med bvc när ni ändå ska dit på sexmånaderskoll, om det inte blivit bättre då.

  • Sundancekid
    Carambolan skrev 2017-10-24 22:13:28 följande:

    Ge det en vecka till eller två så blir det nog bra av sig självt. Barn har oroliga perioder när det händer mycket. Om jag var du hade jag tagit upp det med bvc när ni ändå ska dit på sexmånaderskoll, om det inte blivit bättre då.


    Får hålla tummarna på det, tycker ju så synd om sonen också som aldrig blir riktigt utvilad nu när han vaknar hela tiden :(
  • möjligt

    Jag förstår hur jobbigt ni har det, vi hade jättestora problem med sömnen när vår bebis var bara några månader.

    Det låter som om er lilla har missat såpass mycket sömn så att han/hon gått in i den övertrötta fasen. Då är där massa stresshormoner i blodet som gör det svårare att slappna av. Ett klassiskt tecken är att de vaknar väldigt snart igen när man väl fått dem att somna. De kan också ibland sluta visa trötthetstecken. Då man får istället gå efter klockan och lägga dem när de varit uppe 3 h eller så.

    När vi försökte komma ur den onda cirkeln med vår lilla var det enda som verkligen funderade att varje gång man visste att han behövde sova gå in i ett riktigt mörkt och tyst rum och sjunga och vagga tills han somnade. Det kunde ta en timme om man hade otur men sedan kunde man lägga sig med honom. Vaknade han var vi uppe med honom en stund och sen gjordes procedures om och snart sov han längre och längre stunder.

    Det enda som löser det långsiktigt är att ta igen all den missade sömnen, vilket kan innebära en vecka med något som kan verka som löljigt mycket sömn. En bebis i den åldern behöver normalt ca15 h per dygn så ska man också ta igen lite sömn så blir det många timmar.

    Jag vet naturligtvis inte om det är det som är er bebis problem men det kan vara värt att testa

Svar på tråden Bebis vägrar somna!