• LoveYourWay

    Utvecklingstörd Granne

    Hejsan!

    Jag vet inte vad jag ska göra eller var jag ska vända mig då detta är en fråga om moral och livskvalitet...

    Jag bor i hyresrätt och har bott här i två år sedan jag flyttade hit med min sambo. Vi trivs jättebra och så men grejen är den att vi har ett litet problem med grannen som bor rakt under oss...

    Hen under oss har någon typ av utvecklingsstörning och har ett jäkla oväsen för sig, dag som natt. Det är som hen "stönar" låånga stunder med få pauser. Vissa dagar är värre än andra.

    Bägaren är nästan full nu med vad man tolererar när man försöker ha ett fungerande liv med sömn, plugg och kärlek.

    Finns det någon man kan vända sig till för att prata om sånna här saker? Personen i fråga kan ju säkert inte hjälpa att hen låter så fruktansvärt mycket, hen kanske är i svåra smärtor... Vad vet jag?

    Samtidigt som jag tycker fruktansvärt synd om grannen och dennes familj så störs min vardag av detta... Jag är så kluven och vet inte vad jag ska göra... Någon som kan tipsa?

    Tack så mycket för att ni läser!

    Sitter här i förtvivlan och skriver av mig...

    Ha det gött så länge...

  • Svar på tråden Utvecklingstörd Granne
  • Anonym (Ja du)

    Har grannen personlig assistent? Finns det annan personal? Har du pratat med din bovärd? Om din granne har personal kring sig får du prata med dom.

  • LoveYourWay
    Anonym (Ja du) skrev 2017-10-24 23:52:08 följande:

    Har grannen personlig assistent? Finns det annan personal? Har du pratat med din bovärd? Om din granne har personal kring sig får du prata med dom.


    Jag tror att hen bor med sina föräldrar. Det är ju en sån känslig fråga anser jag, så är inte jättesugen på att direkt knacka på och säga "kan ni snälla få tyst på hen". Men visst skulle jag kunna prata med min hyresvärd. Frågan är vad han skulle kunna göra?
  • Anonym (Ja du)
    LoveYourWay skrev 2017-10-25 08:08:12 följande:

    Jag tror att hen bor med sina föräldrar. Det är ju en sån känslig fråga anser jag, så är inte jättesugen på att direkt knacka på och säga "kan ni snälla få tyst på hen". Men visst skulle jag kunna prata med min hyresvärd. Frågan är vad han skulle kunna göra?


    . Det hyresvärden kan göra är att prata med föräldrarna och berätta att det stör och kolla om det finns en lösning. Det kanske inte finns men grannen får ju inte störa hur som helst.
  • Ljudisolering

    Det låter som om din granne kan ha grav utvecklingsstörning, CP-skada eller autism.

    Skulle det vara någon av dem så finns det ingenting assistenter eller föräldrar kan göra för att få personen att vara tyst.

    Jag skulle fundera över om det går att ljudisolera på något vis. Kanske något att ta upp med värden?

    Annars kan du fundera över om personen verkar befinna sig i något särskilt rum som gör att det stör dig extra mycket. I såna fall kan din grannar kanske tänka sig att flytta om lite så att den här personen inte längre uppehåller sig i det rummet vissa tider/lika mycket.

  • Anonym (?)
    Ljudisolering skrev 2017-10-31 07:12:30 följande:

    Det låter som om din granne kan ha grav utvecklingsstörning, CP-skada eller autism.

    Skulle det vara någon av dem så finns det ingenting assistenter eller föräldrar kan göra för att få personen att vara tyst.

    Jag skulle fundera över om det går att ljudisolera på något vis. Kanske något att ta upp med värden?

    Annars kan du fundera över om personen verkar befinna sig i något särskilt rum som gör att det stör dig extra mycket. I såna fall kan din grannar kanske tänka sig att flytta om lite så att den här personen inte längre uppehåller sig i det rummet vissa tider/lika mycket.


    Eh autism är ingen utvecklingsstörning. Min syster har det och jobbar som läkare.
  • Anonym (Riktvärden)

    Det finns riktvärden för hur mycket buller från grannar mm som är tillåtet inomhus.

    Riktvärdena är utformade för ekvivalentnivå (medelljudnivå) och maxnivå. Riktvärdet för maxnivån (som är det som bör vara aktuellt här) är 45 dBA vilket fortfarande kommer vara hörbart, så risken finns att ni inte blir av med problemet. Men det finns många ljudmätarappar till telefoner och som ett första steg kan ni ladda ned en sådan och se om ljuden från grannen är över 45 dBA. (Se bara till att mäta maxnivån och inte peak som är ett annat mått.)

    Ligger det kring eller över 45 dBA så prata med din hyresvärd och begär en utredning, hänvisa till Folkhälsomyndigheten allmänna råd om ljud inomhus. Om hyresvärden inte agerar kan du går vidare till miljökontoret i din kommun.

  • Fennyxx

    Alla tycker nog att det är jobbigt att personen låter, så att knacka på och säga "kan ni få tyst på hen?" har nog noll effekt. Däremot kan man tilläggsisolera med ljuddämpning, prata med hyresvärden. Det är möjligt att det kan delfinansieras med bostadsanpassningsbidrag. Det du själv kan göra är att skaffa tjocka mattor som dämpar lite..

Svar på tråden Utvecklingstörd Granne