• Xena37

    Min son har fått Guillain Barre!

    Hej,
    Min 16 åriga son har fått sjukdomen Guillain barre, finns det någon här som har erfarenhet av denna sjukdom?

  • Svar på tråden Min son har fått Guillain Barre!
  • Maleino

    Min mamma var en av de första som hade Gullaine Barre i Sverige. Läkare flög från USA för att träffa henne och ställa diagnos. Jag fann henne en morgon förlamad från midja och ner efter en vanlig förkylning. Hon var förlamad i ett halvår, läkare sa att hon troligtvis inte skulle kunna gå igen men hon gick ett halvår senare. Hon blev sedan helt återställd.

  • Xena37

    Min son har legat i respirator i 7 veckor nu och tränas nu för att kunna ta bort den. Han kan röra på armar och händer men har inte mycket styrka, igår kunde han ta handen till ansiktet. Han kan även röra lite på benen och fötterna han klarar inte att sitta upp själv än. Borde han inte ha ganska bra förutsättningar då han redan kan röra sig ganska mycket, vet att det kan ta 6-12 månader för honom att blir frisk men tycker att då han redan kan röra lite på fötterna att det inte borde dröja så länge som ett år, eller? någon som kan ge mig lite hopp om att det kan gå fortare? hur lång tid tror ni det kan ta innan han kan gå?

  • Keyes

    Hej! Vad jobbigt för er! Jag hade aldrig hört talas om sjukdomen förrän jag läste Marian Keyes bok Kvinnan som stal mitt liv.

    Hoppas att din son blir bättre snart!

  • Anonym (A)

    Jag har bara träffat via jobbet, patienter tidigare som haft Guillain-Barré. Det är en "spännande" sjukdom så tillvida att patienten blir sjuk utan förvarning, akut kan vara jättesjuk, men ändå har god chans att bli återställd. Tidsmässigt kan jag inget eftersom att jag träffat dem åratal senare, men kan ändå ge hopp om att det kan vara svårt att tro att de varit så illa ute, när de senare klarar sig bra.

  • Xena37

    En uppdatering om min son, Läkarna sa att han inte skulle kunna gå inom ett halvår men de hade fel Knappt tre månader efter insjuknandet så går han igen, han behöver fortfarande träna och gå upp i vikt men han är utskriven från sjukhuset och är snart lika stark som innan <3

  • Anonym (Ilili)
    Xena37 skrev 2017-12-09 13:34:57 följande:

    En uppdatering om min son, Läkarna sa att han inte skulle kunna gå inom ett halvår men de hade fel Knappt tre månader efter insjuknandet så går han igen, han behöver fortfarande träna och gå upp i vikt men han är utskriven från sjukhuset och är snart lika stark som innan <3


    Fantastiskt! Hade inte hört talas om den här obehagliga sjukdomen innan. Ni måste haft en tuff tid men nu är det bara att blicka framåt.
Svar på tråden Min son har fått Guillain Barre!